Ce beneficii pot aduce fructele toamnei organismului tău.

15/10/2018

*Vedetele sezonului: mere, pere, struguri, prune și gutui

Toamna este sezonul fructelor şi al legumelor frumos colorate, bogate în vitamine şi nutrienţi. Fructele dau o stare bună şi se recomandă a fi consumate atunci când apar. E de preferat să nu fie mâncate frecvent, iar consumul să se facă la micul dejun sau la prima gustare. Să nu uităm că sunt bogate în zaharoză şi fructoza, care, chiar dacă provin din fructe, sunt tot o formă de zahăr.
Merele, strugurii, zmeura, perele, prunele, gutuile sunt vedetele sezonului de toamnă, au un conţinut bogat în vitamine şi fibre, asigură o digestie optimă şi un tranzit normal.

*Merele, bune în curele de slăîbire; perele în anemie

Merele au în compoziţie magneziu, calciu, cupru, dar şi vitamine, cu precădere vitamina C. Un rol important îl au pectinele care participă la buna funcţionare a aparatului digestiv, reglând peristaltismul intestinal şi absorbind deşeurile şi toxinele, putând preveni astfel cancerul de colon. Prin vitamina A se stimulează secreţia mucusului intestinal, care are rol protector şi participă la prevenirea ulcerului, dar şi la dezinfecţia intestinului.
Se recomand consumul de mere în regimurile de slăbire, deoarece au zaharuri necesare bunei funcţionări a organismului, au un uşor efect diuretic şi o încărcătură calorică scăzută.
Perele au un conţinut bogat în minerale, precum calciu, fosfor, potasiu, dar şi în vitamine din grupul B. Ele reprezintă o sursă de vitamine, A, B1, B2, E,  dar au şi caroten şi acid folic, cu rol remineralizant.
Sunt recomandate persoanelor astenice, anemice. Perele sunt cunoscute pentru efectul lor laxativ şi depurativ, fiind un adjuvant în alimentaţia pacienţilor care suferă de constipaţie cronică.

*Strugurii îngrașă!

Strugurii intră în categoria fructelor cu o cantitate mare de zaharuri. Sunt gustoşi şi parfumaţi, înglobează o cantitate importantă de antioxidanţi, dar îngraşă. Cuprind substanţe utile îmbunătăţirii circulaţiei şi flexibilităţii vaselor de sânge, atât fructul în sine, cât şi sâmburele. Fibrele şi potasiul din struguri ajută şi la sănătatea inimii. Creşterea aportului de potasiu şi scăderea aportului de sodiu reprezintă cea mai importantă schimbare în dietă pe care o poate face cineva care vrea să reducă riscul de boli cardiovasculare.
Consumaţi strugurii în sezonul lor, în cantităţi controlate şi numai în prima parte a zilei, adică la micul dejun sau la prima gustare. Nu mâncaţi zilnic, pe principiul “fac o cură de struguri”, pentru că îngraşă şi devin nesănătoşi.

*Prune și gutui, bune în stări de oboseală, afecțiuni digestive

Prunele au în compozitie glucide, hidraţi de carbon, acizi organici, vitaminele A şi B, potasiu, calciu, fosfor, magneziu, fier. Sunt cunoscute pentru proprietăţile lor de stimulare a tonusului nervos şi de combatere a stărilor de oboseală. Pentru că au un conţinut bogat în glucide, prunele nu sunt recomandate în terapia nutriţională a pacienţilor diabetici. Fiind bogate în celuloză şi în mucilagiu, prunele sunt indicate în stările de constipaţie cronică
Gutuile au proprietăţi terapeutice şi sunt folosite în tratarea bolilor digestive, a hemoragiilor, dar şi în tratarea afecţiunilor otice. Prin conţinutul bogat în acid citric şi pectină, gutuile au un rol benefic asupra sistemului circulator, având proprietăţi antihipertensive.  Persoanelor cu afecţiuni digestive se recomandă consumul de gutui, deoarece acţionează ca un izolator la nivelul mucoasei tubului digestiv.

Tina CONDREA-ZĂPOFEANU