Pentru fiecare din cele două categorii, Casa de Pensii plătește 4.162 lei
Atenție, în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului se acordă jumătate din sumă
Aproape 20 de milioane de lei a achitat, anul acesta, Casa Județeană de Pensii (CJP) Neamț, cu titlul de ajutor de deces pentru pensionari și asigurați. Reprezentanții CJP Neamț reamintesc populației că au dreptul la ajutor din partea statului și rudele pensionarilor ori ale asiguraților, în condițiile legii.
Conform modificărilor legislative aplicate din 6 ianuarie 2018, cuantumul s-a majorat cu peste 1.000 de lei în cazul pensionarilor și al asiguraților, și cu aproximativ 500 de lei pentru rudele acestora. Aceste drepturi sunt consfințite prin lege și se achită în 3 zile de la depunerea actelor doveditoare. Solicitanții care pot dovedi că au dreptul la ajutorul de înmormântare se pot prezenta pentru ridicarea banilor în termen de 3 ani.
“La data de 30 septembrie 2018, suma total achitată de CJP Neamț cu titlul de ajutoare de deces era de 18.599.645 lei, însemnând plata a 4.650 ajutoare de deces, din care 188 ajutoare de deces pentru asigurati, 4459 ajutoare de deces pentru pensionari ai sistemului public de pensii și 3 ajutoare de deces pentru pensionari IOVR. (oensiile I.O.V.R. se acordă invalizilor și accidentaților de război, urmașilor celor morți sau dispăruți în război, precum și urmașilor foștilor pensionari invalizi și accidentați de război-n.r.), ne-a declarat inspectorul Oana Fodor, purtător de cuvânt la Casa Județeană de Pensii Neamț.
Casa de Pensii precizează că persoana asigurată este cea care a dobândit acest drept în temeiul unui contract de muncă, a unei declarații de asigurare sau a unui contract de asigurare
Pentru anul 2018, cuantumul ajutorului de deces a fost stabilit, prin lege, la suma de 4.162 lei în cazul decesului asiguratului sau pensionarului și la sumă de 2.081 lei în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului. Persoana asigurată este cea care a dobândit acest drept în temeiul unui contract de muncă, a unei declarații de asigurare sau unui contract de asigurare, subliniază Oana Fodor, reprezentantul CJP Neamț.
Noile cuantumuri s-au acordat pentru decesele survenite începând cu data de 6 ianuarie 2018. Pentru decesele din perioada 1-5 ianuarie 2018 cuantumul ajutorului de deces a fost cel stabilit prin Legea 7/2017, Legea Bugetului Asigurărilor Sociale de Stat pe anul 2017, și anume: 3.131 lei, în cazul decesului asiguratului sau pensionarului, respectiv 1.566 lei, în cazul decesului unui membru de familie al asiguratului sau pensionarului.
Ajutorul de deces se achită în termen de 3 zile lucrătoare de la solicitare, de instituţia care gestionează bugetul asigurărilor pentru şomaj, în cazul decesului şomerului, respectiv al unui membru de familie al acestuia, sau de casa teritorială de pensii, în cazul decesului pensionarului sau al asiguratului, respectiv al unui membru de familie al acestuia.
Trebuie depuse la CJP Neamț chitanțe care arată că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces
În vederea obținerii ajutorului de deces, la CJP trebuie depuse documentele doveditoare, respectiv cerere pentru acordarea ajutorului de deces, certificat de deces (original şi copie); act de identitate al solicitantului (original şi copie); acte de stare civilă ale solicitantului, din care să rezulte gradul de rudenie cu decedatul, sau, după caz, actul care atestă calitatea de tutore, curator, mandatar (original şi copie); dovada că solicitantul a suportat cheltuielile ocazionate de deces (original şi copie); act medical emis sau vizat de medicul expert al asigurărilor sociale, prin care se atestă boala care l-a făcut inapt şi data ivirii acesteia, în cazul copilului inapt în vârstă de peste 18 ani (original); adeverinţă care să certifice că, la data decesului, membrul de familie cu vârsta cuprinsă între 18 şi 26 de ani urma o formă de învăţământ organizată potrivit legii (original).
Pentru solicitanții de ajutor de deces, aferent persoanelor asigurate (în temeiul unui contract de muncă, a unei declarații de asigurare sau unui contract de asigurare) depunerea documentelor se realizează la Biroul Evidență Contribuabili, aflat la etajul I al Casei Județene de Pensii Neamț. Verificarea calității de asigurat se face pe baza unei adeverințe, emise în acest sens de către angajator, și a unei copii după Registrul asiguraților sistemului public de pensii, subliniază reprezentanții CJP Neamț.
Geanina NICORESCU