Tancuri de răcire a laptului, în noi condiţii de finanţare

Tanc de racire lapte

*Cererile până pe 15  aprilie 2014

În luna noiembrie a anului trecut, conform unei ordonanţe de guvern, crescătorii animale beneficiau de  ajutorul  de minimis acordat  celor care deţin până la 5 capete vaci de lapte şi sunt organizaţi într-o singură formă asociativă, constituită la nivelul unei comune.  Zilele trecute, s-a dat  o altă ordonanţaţă care s-o modifice pe cea de anul trecut. Primă schimbare vizează termenul până la care se depun cererile de sprijin financiar. Iniţial, data limită expira  pe 3 martie,  acum s-a dat o prelungite a termenului până pe 15 aprilie. Un câştig de timp de aprope o lună şi jumtate. Modificare care vine efectiv în sprijinul deţinătorilor şi al asociaţiilor crescătorilor de animale.

O altă modificare se referă la faptul că,  întâi se obţine avizul favorabil achiziţionării tancului de răcire a laptelui.  Abia după asta, formele asociative depun cereri pentru obinerea sprijinului financiar  la primăriile comunelor pe  raza cărora sunt înregistrate sediile sociale ale acestora, însoţite de documentele necesare. Asta pentru a nu depune cere de sprijin financiar, atâta vreme cât nu ştii că ai dreptul la aşa ceva! Documetele solicitate rămân aceleaşi. Este vorba  centralizatorul cu membrii formei asociative, care să ateste numărul de vaci de lapte pe fiecare membru şi numărul total de vaci de lapte; copia BI/CI al/a reprezentantului legal al formei asociative;  document care atestă înscrierea vacilor de lapte a membrilor formei asociative în Registrul Naţional al Exploataţiilor; copia actului de constituire a formei asociative, din care să reiasă scopul constituirii acesteia, respectiv achiziţionarea tancului de răcire a laptelui pentru membrii săi; documente emise de primărie din care reiese punerea la dispoziţie, de către aceasta a suprafeţei aferentă instalării tancului ori tancurilor de răcire, precum şi a utilităţilor specifice necesare funcţionării acestora. Toate facilităţile puse la dispoziţia asociaţiei de către primărie sunt valabile pentru toată perioada funcţionării investiţiei realizate; hotărârea adunării generale a asociaţiei prin care se aprobă achiziţionarea tancului sau tancurilor de răcire şi prin care membrii se angajează că, pe o perioadă de 2 ani, începând cu anul în care sprijinul financiar a fost acordat, menţin numărul de vaci de lapte deţinute la data acordării ajutorului şi nu schimbă destinaţia utilizării tancului ori tancurilor de răcire; factura proformă, care cuprinde costurile din care să reiasă valoarea de achizitie a tancului sau a tancurilor de răcire a laptelui, la nivelul preţului de piaţă; document al formei asociative referitor la identificarea codului bancar al acesteia.

Prin cea de a treia modificare se precizează clar data până la care  primăriile transmit situaţia centralizatoare a cererilor la centrele judeţene ale Agenţiei de Plăţi şi Intervenţie pentru Agricultură. Asta se va realiza până la 31 mai 2014.

Sprijinul se dă pentru  achiziţionarea de tancuri de răcire a laptelui, cu o capacitate de maxim 1000 litri  la nivelul unei comune. Ajutorul de minimis se dă sub formă de subvenţie, în cuantum de maxim 5.000 euro pentru fiecare formă asociativă. Această sumă cuprinde costurile aferente achiziţionării, instalării tancului de răcire a laptelui cu o capacitate de maxim 1000 litri/comuna, instruirii necesare pentru utilizarea acestora, precum şi asigurarea service-ului pentru o perioadă de 12 luni de la instalare. Dacă achizitionează un  tanc cu o capacitate mai mica de 1.000 litrii, cuantumul sprijinului financiar, reprezentând ajutor de minimis, se corelează cu capacitatea tancului de răcire. Ajutorul de minimis nu poate depăşi plafonul maxim de 5000 euro.  Sprijinul financiar se acordă beneficiarilor, într-o singură tranşă.  Beneficiarii ajutorului de minimis sunt obligaţi să menţină numărul de vaci de lapte deţinute la data acordării sprijinului financiar şi să asigure încheierea de contracte de livrare a laptelui pentru procesare, pe o perioadă de 2 ani, începând cu anul în care sprijinul financiar a fost acordat.

În cazul nerespectării prevederilor acestui act normativ, beneficiarii schemei de minimis vor fi obligaţi la restituirea contravalorii sprijinului financiar, la care se adaugă penalităţi şi dobânzi , de la data încasării acestuia.

Tina CONDREA