* Comisarii OPC au constatat abateri de la legislaţie la 16 din 18 farmacii controlate
Nereguli cu duiumul a scos la iveală controlul tematic derulat, zilele trecute, de comisarii pentru protecţia consumatorilor din Neamţ la farmacii şi magazinele tip plafar din judeţ. A fost verificat modul de respectare a prevederilor legale privind comercializarea, etichetarea, prezentarea şi publicitatea suplimentelor alimentare. În vizorul OPC au fost 18 operatori economici (farmacii , magazine nespecializate şi magazine tip plafar ), iar la 16 dintre acestea au fost depistate abateri de la „Gama sortimentală a acestor produse este foarte diversificată, predominând suplimentele sub formă de tablete, capsule, comprimate, tincturi de plante, soluţii hidroalcoolice din una sau mai multe plante.
Conform prevederilor legale în vigoare, operatorii economici sunt obligaţi să comercializeze numai produse în cadrul datei durabilităţii minimale stabilite de producători. Or, în cadrul verificarilor a fost identificat la comercializare produsul ceai soc Alevia cu data limită de consum depăşită de 25 de zile .
Comisarii noştri au mai depistat că toţi operatorii economici verificaţi practică vânzările promoţionale sau pe baza ofertelor cu reduceri de preţ-procentual, ofertelor cu produse cadou, fără afişarea informaţiilor cu privire la perioada în care se practică acest tip de vânzare sau cu privire la faptul că oferta este valabilă numai în limita stocului disponibil”; a subliniat ing. Natalia Hruşcă, şefa Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor din Neamţ.
Au fost depistate şi alte abateri referitor la vânzarea promoţională a suplimentelor alimentare. Spre exemplu, expunere la comercializare a unor produse ( Alevia, Tonic General – preambalate în pachete de două bucăţi etichetate „1+1 Gratis” ) sau ( Hepatoesential – marcat pe ambalaj cu menţiunea “+20%” ) făra ca în unitatea de vânzare să existe şi produsul martor, astfel încât consumatorul să poată compara preţurile afişate. S-a mai remarcat expunerea la comercializare a unui produs ( Regulator al tensiunii “1+1 cadou” ) cu un preţ /ambalaj, iar vanzarea se face la bucată , desfăcându-se ambalajul colectiv. O altă problemă este comercializarea de suplimente alimentare supuse vânzării promoţionale, anunţate prin afişe , pentru atragerea consumatorilor, campanii care la momentul controlului nu mai erau valabile – (“ La 2 cutii de Propolis pentru răceală şi gripă primiţi o cană cadou” sau ,”La 2 cutii din gama Imunotus sau Proimunity primiţi un pahar cadou”).
În ce priveşte afişarea preţurilor, deşi legislaţia prevede faptul că este obligatorie afişarea preţului pe unitatea de măsură pentru produsele preambalate expuse la comercializare, un număr de 12 operatori economici nu respectau prevederile legale.
Ca urmare a constatărilor facute, pentru limitarea prejudicierii consumatorilor, s-a dispus oprirea temporară de la comercializare pentru cantitatea de 45.6 kg produse şi oprirea definitivă de la comercializare pentru o cantitate de 1.5 kg. De asemenea s-au aplicat 6 amenzi contravenţionale în valoare totală de 8500 lei şi 10 avertismente.
Geanina NICORESCU