Sfintii Trei Ierarhi (Arhiepiscopi):

                                                           Vasile cel Mare     (330-379)

                                                           Grigorie Teologul (330-390)

                                                           Ioan Gură de Aur  (344-407)

            Din Hristos “Lumina cea adevărată care luminează pe tot omul care vine în lume”(Ioan 1,9), în cursul vremii, în diferite colțuri ale pământului,s-au aprins alte și alte luminițe, lumini, stele și luceferi.Aceste lumini prelungesc peste timpuri și locuri prezența vie  a lui Hristos peste veacuri.

            Iisus Hristos este Evanghelia ~nsăși, care se adresează întregului   neam omenesc.

            Sfinții sunt întrupări ale Evangheliei. Sfinții sunt evangheliile practice  izvorâte din Evanghelia Hristos.

            Sărbătoarea celor trei sfinți ierarhi ne oferă prilejul de a constata faptul că oricare ar fi fost aspectul  evanghelic pe care-l accentuează mai  tare  unul sau altul   dintre cei trei sfinti, fiecare dintre ei au ținut  strâns  unite cele două fețe ale Evangheliei: credința si trăirea ei , iar aceste două lucruri  le-au considerat ca absolut necesare.

            Cercetându-le viața, așa cum au descris-o  cei ce au fost mai aproape de ei în timp, fără îndoială că  acela care întrupează  tipul sfântului gânditor-combatant (luptător) este Sfântul Ioan Gură de Aur, patriarh al Constantinopolului.

            Inteligenta sa scrutează adevărul  și dacă cineva îl contestă, Sf.Ioan nu-l va apăra numai cu pana, el este alt   temperament, dinamic, activ, în stare să moară pentru Adevărul suprem , care este Bunul Dumnezeu. El nu va scrie numai  pentru a-l apăra, ci  va cuvânta si va  zgudui coroane pentru triumful adevărului.

            Dumnezeu i-a dat Sfântului Ioan o gură, însă o Gură de Aur, care atunci când este chemată să apere adevărul , dragostea si curăția  moravurilor, va arunca fulgere și în capetele apărate  cu coroane  de aur.

            Sfântul Ioan nu este sfânt numai în credință, în convingere, în filosofie, ci este sfânt și în consecințele ei, în viață.

            Sfântul Ioan nu este ortodox în credință si eretic în viață. Credința  și viața lui  de fiecare  clipă este sfântă .

Adevărul trebuie să rodească  fapte adevărate și oameni  adevărați, adică sfinți. Rodul adevărului la Sf.Ioan a fost marea luptă pe care a purtat-o , cu un curaj  extraordinar, până  la sfârșitul vieții.

            Alt chip al sfinților întrupează Sfântul Grigorie, episcop  de Nazian (în Turcia de azi) și arhiepiscop  al Constantinopolului , pe vremea sinodului  doi  ecumenic din 381.

            Fire profund meditativă, marile adevăruri  exercită asupra sufletului său o vrajă atât de mare încăt este stăpânit de ele în înțelesul strâns al cuvântului. Sfântul Grigore  se dovedește a fi  un abil mânuitor  al speculației; pentru el, lumea lui Dumnezeu este totul; lumea noastră n-are  asupra lui  nici o priză, or, mai bine-zis, sufletul lui nu este înzestrat  cu antenele vieții practice.

            Si el, ca și ceilalți sfinți, este chemat să conducă  sufletele creștine spre Dumnezeu, însă, deoarece Dumnezeu i-a dat darul  de a se cunoaște pe sine, iar el a fost sincer față de acestă cunoaștere, din care a tras consecințele, scaunul episcopal din Sosima  nu l-a primit; iar din scaunul patriarhal din Constantinopol, confirmat  de sinodul doi ecumenic (381) și recunoscut  și de însuși împăratul Teodosie (380) , a renunțat mai  înainte de a trece  un an.

            Sfântul Grigorie întrupează în sfințenie tipul contemplativ, tipul mistic al sfântului.

            Sfântul Vasile – arhiepiscop al Cezareei Capadochiei (în Turcia de astăzi) este o personalitate care îmbină  în sine, în chip egal, atât aspectul speculativ, meditativ sau conteplativ al  al sfințeniei, întâlnit la ceilalți doi sfinți, cât și aspectul practic al ei.

            Sfântul Vasile realizează tipul sfântului  organizator, deopotrivă de bun mânuitor al ideilor, al lucrurilor si al oamenilor.

            Ordinea pe care o știe,  pe care o descoperă în lumea adevărurilor teoretice, o traduce înrolată  în viața practică ;  această notă distinctivă  a vieții sale se remarcă chiar de la început.

            El incă iubește pustia, reculegerea, meditația, si toate acestea caută să le recomande și altora; el arată fraților săi care  cauta cărările desăvârșirii, că ordinea este elementul esențial  nu numai în viața fizică, ci și în viața morală și că desăvârșirea, sfințenia, pe cât este de ușurată celor care duc viața ascetică și contemplativă în comun, tot pe atât este de îngreunată  dacă lipsește norma comună a sfințeniei.

            Câtă pătrundere  a avut Sf.Vasile în această privință o arată “Regulamentele sale călugărești”, care, și după doisprezece veacuri,  creează sfinți cu aceeași ușurință, ca în cea dintâi zi a vieții lor.

            Sfântul Vasile este un mare învățat, Dascăl mare al lumii – ca si ceilalți doi ; însă dacă Sf. Ioan  este dascăl și luptător,  Sf.Grigorie , Dascăl și contemplativ, Sf.Vasile nu este numai un mare dascăl al lumii, ci este si mare luptător, mare contemplativ și mare conducător de suflete; Sf. Ioan este tumultos, dinamic, Sf.Grigorie este calm, liniștit iar Sf.Vasile ține cumpăna între atitudini – în aparență contrare, și cu toate aceste deosebiri  de temperament, înclinări, aptitudini și virtuți, fiecare dintre ei  a realizat   în persoana lor  chipul  Sfântului, după eternul model al Mântuitorului Hristos.

            Cum au reușit?

            Pentru că nu au încercat să separe în două compartimente deosebite, n-au izolat adevărurile credinței de viața ce a de toate zilele.

            Pentru ei credința nu a fost un geamantan de cunoștințe, o sumă de adevăruri pe care dacă le-ai învățat , ai terminat cu el, ci din contră, le-ai învățat ca să ai pururea în fața ochilor  norma activității tale. Așadar sfințindu-te pe tine , vei sfinți și pe alții.

            Astfel au procedat cei trei  sfinți ierarhi; ei au început să reformeze lumea, adică să o sacralizeze  cu propria lor persoană, întâi au gustat ei însuși  sfințenia și apoi au început  să o arate,  prin viața  și prin învățătura lor, și altora.

            Fără voie, privirea ni se îndreaptă, după contemplarea  acestor culmi ale sfințeniei, spre lumea în care ne zbatem noi. Ceea ce ne izbește mai tare este contrastul prăpăstios dintre atitudinea noastră  față de credință și aceea a sfinților.

            Sfântul își găsește  în credință  motivul  acțiunii și tot în credință își găsește norma vieții sale întregi.

            {i noi avem credință tot atât de adevărată , tot atât de sfântă  ca și cei trei mari sfinți, deoarece credința este darul lui Dumnezeu. Si cu toate acestea, noi suntem departe de sfințenie. De ce? Greșeala  constă în faptul  că noi am izolat credința  de viață!

            Nu numai că nu o traducem în viață, dar de multe ori ne jenăm de ea, ne lepădăm de ea în fața oamenilor și aceasta este o trădare  pe față a lui Hristos.

            Cei trei mari sfinți  ierarhi au fost tot timpul lumină  din Lumina lui Hristos, și în credință , și în viață!

            Să-i urmăm și noi, cum ei l-au urmat pe Iisus Hristos,  iubindu-L cu jertfelnicie și pe Bunul Dumnezeu și pe aproapele.

           Preot Prof. Dumitru Chițimuș