SFINȚII 40 DE MUCENICI

(și amintirea lor în obiceiuri)

La început de  Mărțișor,  în fiecare an,  Biserica Ortodoxă prăznuiește  la  9 martie, iar cea Apuseană la 10 martie, pomenirea Sfinților  40 de Mucenici. Actele martirice ne relatează că ei au trăit pe vremea împăratului  păgân Licinius (308-324), care, ca și ceilalți împărați romani, a persecutat pe creștini, și că erau originari din Capadocia (Asia Mică), slujind  în oastea romană în cetatea Sebastia din Armenia.

Aflând comnadantul lor, Agricola, că toți sunt creștini, au fost pârâți dregătorilor, care au încercat să-i înduplece să renunțe la credința lor în Iisus cel răstignit și înviat. În numele tuturor, tânărul ostaș Chirion a răspuns : ” Cum noi am luptat și am învins pe dușmani pentru împăratul pământesc, tot așa vrem să luptăm și să învingem și pentru împăratul nostru cel ceresc, care este Hristos Domnul”. Au fost de îndată aruncați în temnița cetății, unde – prin torturi și promisiuni viclene – au fost îndemnați să abjure credința creștina, dar toate încercările au rămas fără rezultat. Hristos era cel care îl întărea și lumina în întunericul și chinurile temniței, arătându-le bunătățile viitoare ce-i așteptau pe cei care mărturiseau cu îndrăzneală numele lui.

Cruzii dregători au poruncit atunci ca ei să fie dezbrăcați și băgați într-un iezer înghețat din apropierea orașului. Unul dintre ei, nemaisuferind gerul de-afară , a primit să aducă jertfă idolilor, dar – intrand în baia caldă anume pregătită  ca recompensă, a murit îndată. Noaptea, unul din paznicii lor a avut o vedenie: din cer, Hristos  și sfinții îngeri   punea pe capetele fiecăruia dintre ostașii martiri  o cunună. Luminat fiind de Sus,  paznicul s-a mărturisit pe sine a fi creștin  și, intrând în iezerul înghețat, s-a alăturat  celorlalți  pătimitori și astfel  s-a întregit  numărul de 40.

După ce și-au dat  sfintele suflete (9 martie 320), trupurile lor înghețate  au fost arse spre a nu fi luate si venerate de creștini. Totuși, creștinii evlavioși  au adunat în mare taină  cenușa și rămășițele  sfintele lor trupuri și, păstrându-le  ca pe  un odor  de mult preț, le-au așezat în locurile  de închinare. In biserica mânăstirii Xiropotamul  din Sf. Munte  Athos, ce are  hramul Sfinților 40 de mucenici, se păstrează  și astăzi, cu mare venerație, rămășițe din cenușa amestecată  cu pământ și sânge  de la locul de unde au pătimit  Sfinții Martiri.

Pomenirea lor rămâne o icoană vie  a tuturor martirilor  și îndeosebi  a celor care au făcut  parte din armatele romane, de aici venind prin timp  și anumite obiceiuri populare. Așa este pregătirea “mucinicilor”  sau “măcinicilor “ din făină, în condițiile în care bobul de grâu  zdrobit simbolizează  învierea morților, forma de “opt” închipuie eternitatea  și coroanele martirilor, iar scufundarea în lichid gelatinos și fierberea (precum  în Muntenia)  simbolizează  apele lacului în care au murit. {i numele lor a intrat în onomastica românească, fiind purtat cu dragoste de către fii Bisericii, sub forma de Măcinic, Măcinica.

Tot de ziua sfinților martiri  se fac sfeștanii pentru  rodirea câmpului, se fac focuri în curți  din gunoiul măturat.

Toate acestea sunt în măsură  să ne exprime nouă, celor de astăzi, legătura  strânsă  dintre durearea morții și bucuria învierii  împreună cu Hristos, între suferința trecătoare  și cununa biruinței  ce  ce ne dăruiește  viața cea fără de sfârșit, întărindu-ne, prin marea milostenie a Mântuitorului Hristos, întru vrednicie  și străbaterea Sfântului Post al Paștelui.

Preot Prof.Dumitru Chitimus