„Sămâţa de scandal” între Ministerul Agriculturii şi Administraţia Prezidenţială

gica stenilescu1

Inspectoratele teritoriale de seminţe:

* Ce va fi până la urmă:  descentralizare ori supercentralizare?

Legea privind reorganizarea Ministerului Agriculturii s-a „împotmolit” la Administraţia Prezidenţială. Mai  exact n-a fost promulgată de preşedintele Traian Băsescu, fiind trimisă la reexaminare. „Sămânţa de scandal” a răsărit în „grădina” inspectoratelor teritoriale pentru controlul calităţii seminţelor şi a materialului săditor. Iată şi cum. Prin legea de reorganizare s-a propus înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Resurse Vegetale prin reorganizarea inspectoratelor teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului săditor, care se desfiinţează ca urmare a comasării prin fuziune. Patrimoniul se compune din cel al inspectoratelor judeţene. ANRV are personalitate juridică, finanţată din venituri proprii şi subvenţii de la bugetul de stat, care rămâne în subordinea Ministerului Agriculturii şi Dezvoltarea Rurală. Autoritate care s-a dovedit a fi „mărul discordiei”, „găselniţa” pentru care preşedintele Traian Băsescu a retrimis legea în Parlament. Principalul motiv invocat vizează înfiinţarea Autorităţii Naţionale pentru Resurse Vegetale prin desfiinţarea inspectoratelor teritoriale pentru calitatea seminţelor şi a materialului săditor, fapt ce ar duce la pierderea acreditărilor laboratoarelor de testare a seminţelor şi, astfel, la creşterea inutilă a cheltuielilor bugetare. În plus, desfiinţarea acestor inspectorate şi modificarea denumirii lor va duce, automat, şi  la pierderea acreditărilor laboratoarelor teritoriale de testare a seminţelor. Traian Băsescu consideră că desfiinţarea unor structuri teritoriale cu personalitate juridică şi comasarea lor în Autoritatea Naţională pentru Resurse Vegetale nou infiinţată duce la o supracentralizare, dăunătoare competitivităţii produselor româneşti pe piaţa europeană şi mondială a seminţelor şi contrară proiectelor legislative europene în domeniu.

Practic, în teritoriu, Ministerul Agriculturii a pus ochii pe deconcetratele care „fac” bani: inspectoratele teritoriale pentru controlul calităţii seminţelor şi unităţile fitosanitare. Ambele sunt unităţi prestatoare de servicii către agricultori. Contra cost, fireşte. În viziunea noii legi, aceste entităţi judeţene  vor face parte din două autorităţi naţionale de profil, ambele fiind în subordinea Ministerului Agriculturii.

Direcţiile agricole şi oficiile de studii pedologice şi agrochimice se desfiinţează, în locul lor apar oficiile judeţene pentru agricultură, care trec în subordinea consiliilor judeţene, ieşind de sub tutela Ministerului Agriculuturii

* „Supracentralizarea care se vrea, va complica foarte mult lucrurile”

Cu Gică Stănilescu, şeful Inspectoratului teritorial pentru controlul calităţii seminţelor şi a materialului săditor Neamţ, am discutat despre perspectivele instituţiei pe care o coordonează în viziunea noilor reglementări. Ne-a interesat doar dacă noile schimbări sunt de folos, vin efectiv în sprijinul agricultorului nemţean: „Vom vedea ce se va întâmpla pănă la urmă, deocamdată nu-i stabilit nimic clar. Încă se discută pe această temă. Noi sperăm să ne lase în forma în care suntem. Dacă vor reuşi să facă Autoritatea Naţională pentru Resurse Vegetale, vom vedea atunci ce va fi. Legea se rediscută acum. Pe noi ne afectează, pentru că ni se ia statutul de personalitate juridică, se face o suprastructură la Bucureşti. E clar, aşa va apărea o suprastructură. Din punctul nostru de vedere nu ne ajută cu nimic, ci doar complică lucrurile. Vom vedea ce o să fie până la urmă.”

Este de presupus că, având altă titulatură, Inspectoratul pentru controlul calităţii seminţelor şi a materialului săditor Neamţ  trebuie să se reautorizeze, să se reatesteze…. Va fi mult de umblat pe drum pentru asta, se vor cheltui nişte bani. Şi nu puţini. „Noi suntem atestaţi acum. Dar dacă va fi ca inspectoratele de seminţe să se cheme oficii, atunci se schimbă toate datele problemei. Imprimatele pe care le avem trebuie să le aruncăm, să facem altele. Dispare acreditarea laboratorului nostru. Sunt mai multe probleme. Vor fi neajunsuri multe din punct de vedere juridic, cele care complică foarte tare lucrurile. Noi nu suntem de acord cu aceste modificări! Dacă nu vom putea face nimic, o să vadă mai marii noştri  ce se întâmplă după ce strică treaba. Una care mergea foarte bine. Noi suntem acum doar 9 angajaţi, cu tot cu şofer şi secretară. Ar trebui să fim 12, în total atâtea posturi avem în organigramă. Noi deservim tot ceea ce înseamnă sămânţă pentru culturile agricole, noi răspundem de tot ceea ce se produce  în tot judeţul Neamţ, inclusiv de exportul şi importul de seminţe”.

Este o activitate prestată anual şi nu doar la recoltare, ci pe tot parcursul dezvoltării culturii agricole. Fiind controlate şi firmele mari producătoare de seminţe, cu renume mondial. Am dat un expemplu, Pioneer. La care a venit imediat replica lui Gică Stănilescu: ” Firma Pioneer vine la noi şi înscrie cultura, autorizaţiile necesare le ia de la Bucureşti, vine cu copiile de acolo. Firma are contracte cu producătorii agricoli din judeţ,  pe baza contractelor vin la noi şi înscriu cultura, iar noi o urmărim în timpul anului, facem inspecţiile necesare în câmp, întocmim  documentul de inspecţie, apoi sămânţa pleacă, nu se certifică la noi, ci la Bucureşti. Dar sunt şi firme care prelucrează sămânţa la noi, ajunge în sac, cu etichetă şi document oficial de vânzare. Document pe care noi îl eliberăm, îl semnăm, după ce am urmărit cultura agricolă de la înfiinţare şi până la recoltare”.

Am vrut să ştim ce se întâmplă pe fluxul gestionat acum, dacă insectoratul de seminţe se transformă în oficiu, fără personalitate judică, cu subordonare la Autoritatea Naţională pentru Resurse Vegetale de la Bucureşti. „Nu ştiu ce va fi. Eu nu pricep. O să strice treaba, după care se va vedea ce se va întâmpla. Mai târziu îşi vor da seama, după ce au stricat o treabă care megea bine. Aşa s-a întâmplat în mai multe domenii, de mai mulţi ani. În decursul anilor s-a mai încercat să ne transforme. Cum se schimba ministrul Agriculturii, cum se venea imediat şi cu modificări. Eram şi noi vizaţi. Până acum ne-a primit la Ministerul Agriculturii, ne-a ascultat. Au înţeles doleanţele şi propunerile noastre. Acum nu au vrut să ne primească nici în audienţă. Noi am solicitat asta, am vrut să le explicăm care este situaţia. Este prima dată când nu ne-au primit la Ministerul Agriculturii pentru aceste discuţii. La mijloc este şi dotarea de care dispunem. Plus spaţiile pe care le avem. Contează foarte mult şi asta. Supracentralizarea care se vrea acum, va complica foarte mult lucrurile. Pentru orice va trebui să obţinem acordul, aprobarea de la Bucureşti, de la Autoritatea Naţională pentru Resurse Vegetale”.

Ministerul Agriculturii ţine la varianta sa, nu renunţă la forma în care a propus Legea privind reorganizarea Ministerului Agriculturii. Ce va fi, ce va ieşi până la urmă, rămâne de văzut.

Tina CONDREA