Priorităţi legislative în agricultură

parlament

* O lege deja aprobată, două contestate, alte 3 în dezbaterea Parlamentului

Ministrul Daniel Constantin a făcut o trecere în revistă a priorităților legislative ale Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale și a stadiului îndeplinirii acestora. O primă realizare, e  că Legea Fondului Mutual a fost deja promulgată de președintele României, MADR intenționând să încurajeze voluntariatul la asocierea în fondurile mutuale prin introducerea unei prime de asigurare.

Legea pajiștilor va trece de procedurile parlamentare, urmând a fi aplicabilă în luna februarie. Cu siguraţă nu va fi textul aprobat în 2011 ca lege, dar care n-a fost niciodată aplicată. Prin ordonanţa din vara anului 2013, care reglementează organizarea şi adminitrarea păşunelor comunale, se motiva clar: respectiva legea cuprinde prevederi neuniforme care au condus la imposibilitatea implementării acestora în termenul prevăzut. Neaplicabilă n-a fost nici ordonanţa din 2013, întrucât abia spre finele anului trecut au apărut nomele metodologice de aplicare. Vom vedea cu ce vor ieşi pe …pajişte, luna viitoare. Asta chiar o să se aprobe în februarie, pentru că înainte de a da „colţul ierbii”, musai trebuie organizat păşunatul, făcută concesionarea păşunelor după o reglementare legală clară.

În același stadiu se află și Legea privind certificatele de producător. O lege care, în forma actuală, este foarte dură, greu, dacă nu chiar imposibil, de aplicat. Vom vedea cum va ieşi după dezbaterea şi aproparea în Parlament a Legii certificatelor de producător. Legea privind CNDP-urile, care vizează îndreptarea situației fermierilor amendați de ANAF, producându-se prin aceasta și unele probleme legate de primirea subvențiilor de către aceștia, urmează a intra în procedură la cele două Camere ale Parlamentului.

 

În ceea ce privește Legea privind reorganizarea MADR și Legea privind liberalizarea pieței funciare, trebuie precizat ca acestea se află într-o situație puțin mai delicată, dat fiind faptul că au fost întoarse la Parlament de către Administrația Prezidențială.  În cazul Legi privind reorganizarea Ministerului Agriculturii,  contestată a fost înființarea Agenției Naționale de Resurse Vegetale. Poziția Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale va fi cea de susținere, în continuare, a poziției inițiale, motivul contestării ei de către Administrația Prezidențială nesusținându-se cu argumente viabile.

Obiectul contestației pentru Legea privind vânzarea terenurilor situate în extravilan către străini  este Agenția Domeniilor Statului, aflată în dublă ipostază, cumpărător şi beneficiară a dreptului de preemţiune. În condiţiile în care tot ea verifică îndeplinirea condiţiilor prntru dreptul de preemţiune. Spus mai pe şleau, ADS  nu poate juca, în același timp, rolul de cumpărător și cel de arbitru pe piața financiară. În acest caz, Legea privind vânzrea terenurilor va suferi o serie de modificări întemeiate, cea mai importantă fiind aceea ca ADS-ul să poată fi jucător pe piața terenurilor agricole, urmând ca la nivelul MADR să fie înființată o direcție cu rol de reglementare în domeniul funciar.

Dacă aceste legi vor aduce îmbunătăţiri în activitatea din agricultură, să dispară sincopele deja constatate, atunci e bine ca ele să fie cât mai reprede aprobate şi apoi promulgate.

Tina CONDREA