Firmele care au devenit microintreprinderi din februarie au de calculat şi de achitat, pentru prima dată luna aceasta, impozitul pe venit. Aferent primului trimestru din an, impozitul se calculează adunând toate veniturile din lunile februarie şi martie, indiferent de sursă, şi din rezultat se scad, apoi, categoriile de venituri aferente stocurilor şi costurilor la serviciile curente, veniturile rezultate din imobilizările corporale şi necorporale, cele din subvenţiile de exploatare, din ajustări la pierdere sau depreciere, din restituirea sau anularea de dobânzi, din despăgubiri de la firmele de asigurări pentru pabugele produse stocurilor sau activelor proprii. Se ajunge, astfel, la o bază de impozitare din care se scad cheltuielile deductibile, şi la final se aplică un impozit de 3%, care este impozitul datorat ce se înscrie în formularul 100 privind declararea obligaţiilor de plată la bugetul de stat, care se depune on-line de cei care deţin semnătură electronică acreditată şi se achită acum. Celelalte termene pentru întocmirea şi depunerea declaraţiei de impozit pe veniturile microintreprinderilor sunt 25 iulie pentru trimestrul II al acestui an, 25 octombrie pentru trimestrul III şi respectiv 25 ianuarie 2014 pentru ultimul trimestru al acestui an.
Odată cu aplicarea acestei reglementări de la 1 februarie, practic toate persoanele juridice, indiferent de forma lor de organizare (SRL, PFA, II, AF etc) au de plătit 3% din impozitul calculat pe veniturile obţinute, dacă îndeplinesc o condiţie. Impunerea pe microintreprindere se aplică dacă la data de 31 decembrie 2012 o entitate cumula venituri de până la 65.000 de euro şi este deţinută în sistem privat. Raportarea la euro se face după un curs valutar de 4,4287 lei/euro, cât era la închiderea exerciţiului financiar avut în vedere. Pentru luna ianuarie a acestui an, aceşti contribuabili au avut de calculat şi de achitat tot impozitul pe profit, reglementarea cu impunerea pe venitul microintreprinderilor fiind valabilă începând cu 1 februarie.
Impozitarea ca microintreprindere nu modifică celelalte formulare obligatoriu de depus în această perioadă, aşa cum sunt formularul 112 privind obligaţiile de plată a contribuţiilor sociale, a impozitului pe venit şi evidenţa persoanelor asigurate, formularul 097 care notifică ieşirea din sistemul de plată la încasare a TVA, formularul 300 care este decontul de TVA şi respectiv 301 care este decontul special de TVA, formularul 311 privind TVA pentru contribuabilii scoşi din evidenţa plătitorilor de TVA, formularul 390 VIES prin care se declară toate operaţiunile (livrări, prestări, achiziţii de bunuri şi servicii) intracomunitare şi respectiv formularul 394 care descrie toate operaţiunile comerciale derulate pe teritoriul ţării. Nedepunerea la termen se amendează cu sume de la 500 la 1.000 de lei, în cazul persoanelor fizice, şi de la 1.000 la 5.000 de lei în cazul persoanelor juridice.