* Elevii au proiectat unui loc de joacă producător de energie curată * Echipa de la Informatică a realizat proiectul câștigător împreună cu alți liceeni din România și Norvegia
O echipă de elevi din România și Norvegia a câștigat competiția de proiecte de sustenabilitate, organizată în Norvegia, cu ocazia unui schimb de experiență româno-norvegian, inclus în proiectul educațional Greenovation Challenge, desfășurat în perioada 29 septembrie – 3 octombrie. Ideea elevilor de la Colegiul de Informatică Piatra Neamț, concepută împreună cu coechipieri din România și Norvegia, premiată cu locul I, se intitulează EnergyGround și constă în proiectarea unui loc de joacă ce produce energie curată. Potrivit acestora, locurile de joacă pentru copii ar putea deveni în viitor mici centrale de producere a energiei verzi și totodată centre de educație ecologică. Parcul EnergyGround conceput de liceeni permite producerea și stocarea de energie în urma activităților sportive. În acest loc de joacă al viitorului, activități precum pedalatul sau săritul corzii transformă mișcarea în energie cu ajutorul unor echipamente speciale, dotate cu senzori, panouri fotovoltaice și cu monitoare pe care rulează animații explicative despre energia regenerabilă.
Inițiativa proiectului educațional derulat în Norvegia face parte din proiectul Greenovation Challenge, derulat la nivel național de organizația Junior Achievement (JA) România.
Tinerii au lucrat în echipe mixte pentru a rezolva o provocare de dezvoltare durabilă cu abordare cât mai creativă, având de ales între două teme: energia regenerabilă și casa viitorului. Echipa din România a fost reprezentată de elevi și profesori de la Colegiul de Informatică Piatra Neamț, Colegiul „Alexandru cel Bun“ Gura Humorului, Liceul „Constantin Brâncoveanu“ Horezu, Liceul Teoretic „Mircea Eliade“ Întorsura Buzăului și de voluntari ai Asociației Romontana.
„Greenovation Camp constituie un fantastic exercițiu de socializare care reușește să creeze punți de legătură între experiența Norvegiei și a României în domeniul dezvoltării durabile, cu atenție deosebită acordată aspectelor ce țin de utilizarea inteligentă a resurselor regenerabile. Ne simțim privilegiați să aducem o contribuție acestor activități care sunt, de fapt, un generator de idei, menit să susțină dezvoltarea durabilă a zonelor de munte“, a spus Andrei Coca, asistent de proiect în cadrul Asociației Romontana, partener al proiectului.
Bune practici pentru elevii din zone montane.
Vizita în Norvegia le-a permis elevilor români să dobândească noi cunoștințe în domeniul dezvoltării durabile și să experimenteze modul de lucru și de interacțiune dintr-o companie multinațională, prin dezvoltarea abilităților de inovare, muncă în echipa, socializare, coordonare, gândire critică și cooperare într-o limbă străină cu coechipieri necunoscuți, provenind dintr-o cultură diferită.
În primul an al proiectului Greenovation Challenge, peste 500 de elevi din 14 localități din zone montane din România au parcurs activități de educație ecologică la clasă cu ajutorul materialelor educaționale gratuite și au participat la webinarii despre competiție, sustenabilitate și despre competențele de care au nevoie pentru o viitoare carieră într-un domeniu în creștere – protejarea mediului și a resurselor. Proiectul este derulat în parteneriat cu Asociația Romontana și cu organizația Ungt Entreprenørskap Sogn og Fjordane (UESoF) din Norvegia și implică, în perioada 2014-2016, peste 900 de elevi și 40 de profesori de liceu din zone montane din România și Norvegia. Proiectul este finanțat prin granturile SEE (Spațiul Economic European) 2009 – 2014, în cadrul Fondului ONG în România.
Geanina NICORESCU