Legea pajiştilor, la a doua modificare

Pajişte*Amenajamentele pastorale, obligatorii!

*Mai multă răspundere pentru primării

Astăzi a expirat cele 10 zile în care a fost supus dezbaterii publice proiectul privind modificarea și completarea Normelor metodologice pentru aplicarea prevederilor ordonanţei care reglementează organizarea, administrarea şi exploatarea pajiştilor permanente. Este a doua modificare făcută acestui act normativ, la doar câteva luni diferenţă.

În prima sa formă, Legea pajiştilor a apărut în luna mai a anului trecut, iar în decembrie au fost publicate şi normele de aplicare. În vara aceasta, la începutul lunii iunie, actul normativ a fost aprobat în Parlament, devenind lege. I s-au adus şi foarte multe modificări atunci. Dar, cu siguranţă, n-au fost suficiente din moment ce, în 5 septembrie, a apărut  acest ultim proiect cu modificări şi completări privitoare la…Legea pajiştilor.

Pe undeva poate fi înţeleasă toată această tevatură cu modificarea la…modificare. Fie şi dacă numai dacă ne gândim la toată vânzoleala iscată în lumea satelor, primăvara când urmează să se iasă cu animalele la păşunat. Dacă legea ar fi  bună şi foarte clară, ar fi şi mai uşor de aplicat şi de respectat. Mai ales că, acum, s-au dat răspunderi sporite administraţiilor publice locale, s-a stabilit clar cine se ocupă de păşune, cum trebuie gestinată începând cu anul 2015. În esenţă, astea sunt principalele modificări de acum. Iată-le şi în detaliu.

 

*Pentru două litere, schimbi o lege…

 

Prima vizată este Autoritate competentă – Ministerul Agriculturii și Dezvoltării Rurale, precum și autoritățile cu atribuții în domeniu aflate în subordinea sa, după caz. Înainte era prin autorităţi din subordinea sa, acum e trecut şi prin autorităţile din subordinea sa. S-a mai adăugat un „şi” pentru a împărţi răspunderea…

Mai este luată în seamă o nouă entitate: asociația patrimonială a membrilor colectivității locale, care este o formă de asociere a membrilor colectivității locale în baza unui contract de societate agricolă, având ca scop creşterea animalelor, prelucrarea şi vânzarea produselor acestora.

Autoritatea competentă centralizează anual suprafețele din categoria de folosință pajiști permanente prin intermediul registrului agricol și actualizează anual baza de date cu suprafeţele de pajişti scoase din circuitul agricol şi cu cele recuperate. Înainte de asta se ocupa doar Ministerul Agriculturii, prin direcţiile agricole judeţene.

 

* Prin  licitaţii, contracte de închiriere a păşunilor

 

Pentru menţinerea suprafeţelor, punerea în valoare, folosirea optimă a

pajiştilor şi protecţia mediului, pentru pajiștile aflate în proprietatea unităților administrative teritoriale, consiliile locale încheie prin licitație, contracte de închiriere sau concesiune, cu asigurarea încărcăturii optime de animale, calculată conform prevederilor legale în vigoare.

În vederea încheierii contractelor de închiriere sau concesiune a pajiştilor

aflate în domeniul public ori privat, crescătorii de animale din cadrul colectivităţii locale  depun, la compartimentul funcţional din cadrul primăriei

unităţii administrativ-teritoriale, documente care atestă că dețin animale din speciile bovine, ovine, caprine şi ecvidee, înscrise în Registrul Naţional al Exploataţiilor, pentru care solicită pentru pașunat suprafeţe de pajişti.

 

* La alegere: folosinţă în comun ori individuală. Nu ambele!

 

În cazul solicitării unei suprafeţe de pajişti aflată în proprietatea publică sau privată a unităților administrativ-teritoriale în vederea utilizării în comun de către o formă asociativă legal constituită, reprezentantul legal al aceasteia depune o cerere la compartimentul funcţional din cadrul primăriei, însoțită de o listă nominală ce cuprinde documente care atestă că fiecare membru deține animale din speciile bovine, ovine, caprine şi ecvidee, înscrise în RNE și suprafaţa agricolă care revine fiecărui membru pentru utilizare cu acceptul fiecărui membru. Membrii formei asociative nu pot depune în mod individual cerere de

solicitare pajiște aflată în proprietatea publică ori privată a unității administrativ-teritoriale, dacă şi-au dat acceptul de a aplica prin intermediul formei asociative.

Modul de calcul al redevenței/chiriei se stabileşte de către autorităţile administraţiei publice locale ținînd cont de echilibrul financiar dintre valoarea producției de iarbă disponibilă și obligațiile care îi sunt impuse utilizatorului prin cheltuielile cu implementarea amenajamentului pastoral.

Atribuirea contractului de concesiune a pajiștilor aflate în domeniul public al

unităților administrativ-teritoriale se face prin organizarea unei licitaţii publice.

 

*Amenajamentele pastorale, obligatorii!

 

Pe pajiști se pot amplasa construcții care servesc activitățile agricole, precum și anexe la exploatațiile agricole, iar modul  de gestionare a pajiştilor se stabileşte prin amenajamente pastorale. Proiectele de amenajamente pastorale se întocmesc de către un grup de lucru format din specialişti din cadrul consiliilor locale, a camerelor agricole judeţene aflate în subordinea consiliului judeţean şi din cadrul direcţiilor pentru agricultură, iar pentru păşunile împădurite îndrumarea tehnică se asigură de specialiști din cadrul inspectoratelor teritoriale de regim silvic și de vânătoare.

Grupul de lucru își va desfășura activitatea în baza unui program stabilit de comun acord, la sediul camerelor agricole judeţene aflate în subordinea consiliului judeţean.

Ministerul Agriculturii şi Dezvoltării Rurale, prin specialiştii din cadrul

direcţiilor judeţene pentru agricultură, verifică datele tehnice înscrise în proiectul de amenajament pastoral și întocmesc un registru cu suprafețele de pajiști pe proprietari, unități administrative teritoriale și centralizat pe județ.

 

*Actualizarea amenajamentelor, la 10 ani

 

Actualizarea proiectelor de amenajamente pastorale se realizează la o

perioadă de 10 ani. Până la elaborarea amenajamentelor pastorale, gestionarea pajiştilor aflate în domeniul public şi/sau comunelor consiliile locale.

Implementarea amenajamentelor pastorale se face de căte utilizatori, cu

asistenţa tehnică a specialiștilor din cadrul consiliilor locale.

Proiectele de amenajamente pastorale se aprobă de consiliile locale până la

data de 1 februarie 2015.

Legea se vrea a fi un pas înainte în direcția satisfacerii cererii crescătorilor de animale dar, în egală măsură, și în sprijinul solicitărilor reprezentanților unităților administrativ-teritoriale.

Tina CONDREA