În noua alocare financiară, proceduri simplificate, acte şi controale mai puţine!

VIOREL ILISEI DIR OJPDRP_resizeConvorbire cu Viorel Ilisei, directorul Oficiului Judeţean pentru Finanţarea Investiţiilor Rurale Neamţ

Rep.: Se primesc primele proiecte cu finanţare europeană. Context în care vă pun şi primele întrebări: Noile fonduri vor fi mai uşor de accesat? Regulile de evaluare sunt mai transparente şi mai pe înţeles pentru fermieri? S-a scurtat timpul de selecţie a proiectelor? 

Viorel Ilisei: Procesul de simplificare este complex și urmăreşte atât facilitarea accesului beneficiarilor la fondurile europene nerambursabile , cât și asigurarea eficienței, echitabilității și legalității implementării programului. Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale  aplică acum soluții inovative care asigură gestionarea eficientă și transparentă a fondurilor europene, concomitent cu facilitarea accesului la finanțare. În sinteză, voi prezinta noile facilităţi. Cea mai importantă e că s-au redus documentele pe care beneficiarii le prezintă la depunerea cererii de finanțare şi la implementarea proiectului. AFIR  verifică o serie de informaţii în mod direct, ca solicitantul să nu mai depună  o mulţime de adeverinţe şi certificate ca până acum.

Proiectul tehnic  se depune la semnarea contractului de finanţare, astfel beneficiarul  nu mai cheltuieşte bani cu întocmirea lui dacă nu ştie că va beneficia de banii europeni.

 

*Proiecte tip pentru livadă şi grădina de legune

Rep.:  S-a tot vorbit de proiecte tip. Mai e valabilă oferta?

V.I.: Ministerul Agriculturii pune la dispoziția beneficiarilor proiecte model pentru finanțarea anumitor tipuri de investiții, cum sunt proiectele pentru ferme de legume în câmp sau livezi de pomi și arbuști fructiferi.

Pentru beneficiarii publici vor fi adoptate documente standardizate de atribuire aplicabile pentru procedurile de achiziție derulate de titularii de proiecte. Documentele standardizate stabilesc condiții corecte și proporționate în raport cu complexitatea contractelor pentru toți potențialii participanți la procedura de achiziții. Se vor păstra cerințele și factorii de atribuire cu adevărat relevanți pentru proiect, urmărindu-se  limitarea îngrădirii nejustificate a participării agenților economici la licitații și, totodată, obținerea unor evaluări transparente și obiective a ofertelor.

*Depunere continuă a proiectelor

Rep.: Cum se vor depune proiectele?

V.I.: Pentru depunerea dosarelor cererii de finanţare, în funcţie de linia de finanţare accesată, beneficiarii au la dispoziţie atât depunerea on-line, cât şi depunerea dosarelor în format tipărit. Vor fi organizate sesiuni anuale continue, cu evaluare lunară. În acest sens,  se stabilește un prag minim aferent întregii sesiunii, sub care niciun proiect nu se poate finanța, precum şi un prag de calitate pentru selecţia proiectelor. Pragul minim se stabileşte pentru întreaga sesiune, pe când pragul de calitate este utilizat în evaluarea proiectelor pe parcursul sesiunii.

Într-o primă etapă sunt selectate proiectele cu punctaj mai mare sau egal cu nivelul pragului de calitate stabilit. Proiectele cu punctaj sub pragul de calitate vor rămâne în așteptare şi vor intra în competiţie cu proiectele depuse în luna următoare, care au punctajul mai mare sau egal cu pragul de calitate aferent lunii respective. În cadrul etapei de evaluare se verifică eligibilitatea proiectelor.

AFIR va analiza cu prioritate proiectele cu punctaj mai mare sau egal cu pragul de calitate aferent lunii respective. Termenul estimat pentru evaluarea proiectelor este de 37 de zile lucrătoare de la sfârșitul lunii în care au fost depuse respectivele proiecte.

 

*Selecţie lunară

Rep.: Cum vor fi declarate proiectele câştigătoare?

V.I.: Selecţia proiectelor pentru finanţare se va realiza pe baza principiilor şi a criteriilor stabilite şi vor fi ierarhizate după punctajul obținut, ținând cont de pragul de calitate lunar, de încadrarea în alocarea financiară anuală disponibilă.

După întocmirea ultimului raport de selecție lunar se va realiza un Raport de regularizare prin care se va face redistribuirea alocărilor între domeniile de intervenție. Totodată, prin acest Raport se stabileşte finanțarea proiectelor eligibile neselectate, situate între pragul de calitate și pragul minim.

Sistemul de selecţie are avantajul de a evita aglomerarea cu volum mare de proiecte în sistem, precum şi micşorarea timpului de aşteptare de la depunerea proiectului până la momentul contractării. Sistemul garantează finanţarea proiectelor de calitate şi oferă predictibilitatea condițiilor de eligibilitate și selecție, prin faptul că cerințele aferente nu se modifică pe parcursul unui an de selecție. Mai mult, beneficiarul poate estima momentului selecției şi are la dispoziţie o perioadă mai mare de timp pentru realizarea și depunerea proiectului.

*Facilităţi financiare

Rep.: Până la plata finală, fermierii pot primi bani înainte?

V.I.: Un alt avantaj pentru beneficiarii  noilor fonduri europene constă în simplificarea mecanismului de acordare a avansului, care se poate da  chiar de la prima achiziţie avizată de AFIR, atât pentru beneficiarii publici cât şi pentru cei privaţi. Beneficiarul privat poate primi în avans un procent maxim de 50% din valoarea eligibilă a cofinanţării nerambursabile. Pentru beneficiarii publici, în cazul în care vor primi avizarea unei singure achiziții de AFIR, aceştia pot solicita şi primi în avans o sumă reprezentând maximum 40% din valoarea eligibilă a cofinanțării nerambursabile. Precizez că avansul de maxim 50% din valoarea eligibilă a cofinanțării nerambursabile va fi acordat doar în cazul avizării favorabile a tuturor achizițiilor.

Rep.: Un alt calvar pentru beneficiarii fondurilor europene era plata TVA…

V.I.: Modalitatea de decontare a TVA-ului este o altă facilitate priveşte pentru beneficiarii publici. Ei pot solicita decontarea  TVA fără a avea atașate documentele de plată şi extrasele de cont care să justifice plata TVA-ului încă de la prima cerere de plată şi nu doar la ultima cerere de plată. Principiul se aplică indiferent de numărul tranșelor de plată.

Pentru beneficiarii privaţi se devansează decontarea plăților aferente cheltuielilor eligibile, cu respectarea intensității contribuției proprii.  AFIR va putea efectua plata sumelor reprezentând cheltuielile eligibile aferente contribuţiei publice a proiectelor,  în baza documentelor justificative de tip factură.

Achiziţii online

Rep.: Achiziţiile publice erau o altă belea…

V.I.: Procedura de achiziţie pentru beneficiarii finanţărilor europene a fost simplificată prin crearea Bazei de date cu prețuri de referință pentru mașini, utilaje și echipamente specializate. Baza de date este disponibilă pe site-ul AFIR (www.afir.info) sub forma unei aplicaţii web, fiind utilizată deja de beneficiari. Acum, Baza de date are peste 14.000 de elemente unice, fiind în continuuă actualizare și completare. Dacă beneficiarul doreşte să achiziţioneze un produs care se regăseşte în Baza de date cu preţuri de referinţă a AFIR, îl achiziţionează direct, fără a mai parcurge procedura de selecţie de oferte. Toate documentele vor fi prezentate direct la plată, fiind incluse in  dosarul cererii de plată. Demersul reprezintă o premieră în procesul de implementare a fondurilor europene acordate pentru agricultură.

Rep.: Chiar se vor rări controalele la ferme?

V.I.: Simplificările în accesarea şi implementarea proiectelor europene constau şi în reducerea controalelor pe teren. Nu se vor mai efectua vizite pe teren pentru validarea fiecărei cereri de plată. Fluxul de verificare a proiectelor se scurtează, proiectele care conţin achiziţii simple vor fi verificate exclusiv la noi, iar cele care includ achiziţii complexe vor fi verificate la Iaşi.

Tina CONDREA