Reluarea Vacanțelor Muzicale
* Motto: „Veniți la poalele Ceahlăului, lângă apele Bistriței, ca să trăiți cu noi zile închinate muzicii“ – Ioan Holender
Am participat – în calitate de responsabil cultural la sindicate și , din 1980, ca director al Centrului de Creație Populară – atât la discuțiile de inițiere, cât și la toate edițiile „Vacanțelor Muzicale“, și nu numai în calitate de spectator, ci și în cea de membru al echipei de organizare. Astfel am ajuns să cunosc foarte bine istoria acestora. Inițiatorii – mai bine zis „părinții“ – acestora, din partea județului Neamț, au fost prof.univ.dr Constantin Potângă, un om de o aleasă cultură, dotat cu un puternic spirit organizatoric, și profesorul Marcel Dragotescu, cel care, în calitatea sa de vicepreședinte al Comitetului de Cultură, era „creierul“ tuturor inițiativelor și activităților. Președintele Gheorghe Bunghez, ca un veritabil activist de partid, folosea, cu un orgoliu nemăsurat, talentul și calitățile organizatorice ale lui Marcel Dragotescu. Întotdeauna, după ce reprezentanții „școlii muzicale ieșene“ aveau o întâlnire protocolară la Comitetul Județean de Partid, erau „pasați“ pentru stabilirea programului la „vicele“ Dragotescu. După 1980 și eu am participat la toate aceste întruniri de lucru, pentru că Centrul pentru Cultură avea nu numai importante sarcini în realizarea manifestării. Nefiind o instituție de „partid“, ci de pură specialitate, specialistul din domeniul muzicii, prof. Constantin Zaharia, era responsabilul asigurării condițiilor și a calității manifestării. De aceea eu cred că „părinții nemțeni“ ai „Vacanțelor Muzicale“ sunt Constantin Potângă, cel care a încuviințat, pe linie de partid, manifestarea, și Marcel Dragotescu. Acestora li s-au adăugat membrii echipelor ce au asigurat bunul mers al „Vacanțelor…“ și aș aminti pe George Podani, Constantin Zaharia, Constantin Tomșa etc. Cu regret și tot respectul nu pot să îl includ în această listă și pe profesorul Gheorghe Bunghez, dat fiind că nu a avut altă contribuție decât sarcina de partid de a „deschide“ seria manifestărilor în calitate de reprezentant al Comitetului de Cultură și Educație Socialistă.
Mă înclin în fața membrilor fondatori ai „Vacantelor Muzicale la Piatra Neamț“: Prof.univ.Dr. Achim Stoia, rectorul Conservatorului de Muzică de la Iași, prof. Constantin Potângă, secretar cu propaganda al Comitetului Județean de Partid al județului Neamț și prof Marcel Dragotescu, vicepreședintele Comitetului de Cultură de la acea vreme. Toți aceștia și alte multe cadre universitare și din instituțiile ieșene care au gândit, alături de Marcel Dragotescu, merită întreg respectul contemporanilor și al urmașilor.
Un moment de noroc a făcut ca să pot fi organizatorul a 18 ediții (1990-2008) într-o perioadă – după 1989 – care a schimbat radical contextul, condițiile, conținutul și modul de gândire al acestei prestigioase manifestări nemțene. S-a trecut de la „sarcina de partid și de stat“ la asumarea răspunderii, de la practica studenților la afirmarea talentelor, de la finanțarea universitară la finanțarea unor proiecte culturale etc. În primii ani de după 1989 m-am bucurat, în planul conținutului, de sprijinul a trei personalități din învățământul superior muzical din România, sprijin fără de care „Vacanțele“ nu ar mai fi existat: prof.univ.dr Alexandru Fărcaş, profesorului și compozitorului Vasile Spătărelu și prof.univ.dr. Cristian Misievici. Aceste personalități au fost si membrii fondatori ai Colegiului Universitar de Muzică, astăzi Facultatea de Muzică de la Piatra Neamț, precum și al creării Forumului Instituțiilor de Învățământ Superior Muzical din România. Am avut șansa, curajul și voința de reluare a acestui „brand“ al județului Neamț într-un moment când totul era catalogat ca „produs al epocii comuniste“. Reluarea, în 1990, și apoi reconfigurarea „Vacanțelor Muzicale“ a creat posibilitatea inovării prin adăugarea „Medalionului de artist nemțean“, unde au fost prezentați, alături de soprana și profesoara Elena Botez, mai tinerii săi discipoli; „Ziua muzicii tradiționale“, în cadrul căreia am adus pe scena festivalului mari interpreți ai folclorului românesc: Gheorghe Zamfir, Grigore Leșe, Dumitru Fărcaș, Tudor Gheorghe; „Per aspera, ad astra“, în cadrul căreia au fost aduși pe scena festivalului cei mai talentați interpreți ai generației tinere. Am pus „Vacanțele“ sub „patronajul“ spiritual a celor mai strălucite personalități românești ale vieții muzicale internaționale: Mariana Nicolesco, Ludovic Spiess, Vasile Spătărelu, Ioan Holender, Georgeta Stoleriu, Dan Grigore, Ion Voicu, Ștefan Ruha, care s-au alăturat personalităților ce au onorat edițiile anterioare, precum Arta Florescu, Zeno Vancea, Ion Baciu, Sabin Păutza, Pascal Bentoiu, Anatol Vieru, Emanoil Elenescu, Iosif Conta. „Vacanțele“ au devenit – incontestabil – un „brand“ al orașului denumit, pentru moștenirea sa culturală, „Perla Moldovei“. Lucru posibil datorită efortului unui mare număr de iubitori ai muzicii, cu sau fără titluri academice, dintre care, cu scuzele de rigoare, o sa enumăr doar câteva: maestrul Ovidiu Balan – în calitate de dirijor al Filarmonicii „Mihail Jora“ din Bacău, prof. Teodor Macarie, prof. Albu Mihăiță, prof. Elena Botez, muzicolog dr. Vasilica Stoiciu, conf.univ.dr. Mihaela Spiridon, lucru posibil și, desigur, unei excelente echipe de realizatori ai Centrului Cultural Județean „specializată“ în acest eveniment. Și, în egală măsură, unor oameni de afaceri din județul Neamț, fără de ajutorul cărora „Vacanțele“ nu ar mai fi existat.
Pentru mine a fost o onoare să pot coagula toate aceste energii. Cred însă că nu aș fi putut face acest lucru fără exemplul părintelui meu spiritual, Achim Stoia, strălucit reprezentant al școlii muzicale ieșene și românești.
C.H. ALUPULUI RUS