De anul viitor, mierea se va vinde cu alte etichete

miereÎncă din vară, s-a tot  discutat despre norme noi privitoare  la comerţul cu mierea de albine. Nu-i neapărat vorba de mierea ca atare, ci de modul ei de prezentare, de etichetele lipite pe borcane. Începând cu 24 iunie 2015, etichetele de pe borcane de miere ce vor fi comercializate în România vor include ţara de origine, iar polenul va fi exclus de pe lista ingredientilor, fiind considerat ingredient constitutiv. Se dă şi o dispensă: produsele deja introduse pe piaţă, care erau etichetele înainte de 24 iunie 2015, vor  putea  fi comercializate în continuare. Dar numai  până la epuizarea stocurilor!

 

*Norme noi de prezentare şi comercializare

Norme privind denumirea, descrierea, definirea, caracteristicile şi compoziţia mierii se modifică având un alt cuprins. Ţara sau ţările de origine unde s-a recoltat mierea sunt indicate pe etichetă. În cazul în care mierea provine din mai multe state membre sau ţări terţe, menţiunea obligatorie a ţărilor de origine se poate înlocui cu una dintre următoarele menţiuni, după caz: „amestec de miere provenită din UE”, „amestec de miere provenită din afara UE”, „amestec de miere provenită din UE şi din afara UE”.

Polenul, fiind un element constitutiv natural specific al mierii, nu este considerat ingredient. Nu se poate îndepărta nici polenul şi nici orice alt element constitutiv specific mierii, cu excepţia cazului în care acest lucru nu poate fi evitat în momentul îndepărtării materiilor străine organice sau anorganice.

 

*Exportăm miere de calitate, importăm…surogat!

Preşedintele Asociației Crescătorilor de Albine, Ioan Fetea, a declarat că nu mai puțin de jumătate din producția anuală de miere de albine autohtonă este exportată, apoi căpăcită, amestecată cu materie-primă din Argentina sau din China și este re-exportată în România ca surogat.

Apicultorii deplâng situația și speră ca printr-o legislație corespunzătoare , de interzicere a mixării mierii, respectiv de procesare autohtonă cu ajutorul fondurilor care vor fi disponibile prin PNDR, exporturile să se diminueze. Contex în care se dorește inclusiv o etichetare corectă a produsului, astfel încât consumatorul să cumpere miere în cunoștință de cauză. Soluția de finanțare a acestui demers se regăseşte  noul PNDR , care are măsuri ce vor veni în ajutorul producătorilor de miere, astfel încât aceștia să integreze materia-primă obținută, s-o proceseze local și s-o valorifice consumatorilor români.

Tina CONDREA