Fără bujii, unele vehicule nu vor porni – sau nu vor merge nicăieri. Deoarece sănătatea acestei piese auto este direct legată de performanța motorului, bujiile de aprindere proaste pot duce adesea la probleme mai semnificative, inclusiv la porniri prelungite la rece și la rateuri de aprindere în timpul accelerării.
Fără bujii sănătoase, este posibil ca mașina dvs. să nu-și poată atinge potențialul maxim, iar vehiculul dvs. poate înregistra o scădere a economiei de combustibil.
Caracteristicile bujiilor de aprindere
În interiorul bujiei de aprindere se află un electrod interior central care este izolat de căldură prin învelișul său de porțelan alb. Aceasta primește electricitate pentru a realiza o scânteie prin intermediul electrodului central care este conectat la bobina de aprindere a vehiculului dumneavoastră printr-un fir puternic izolat.
Partea inferioară a bujiei este filetată pentru a permite înșurubarea acesteia în capul cilindrului motorului dumneavoastră. Vârful inferior se extinde mai departe în camera de combustie, unde are loc aprinderea amestecului aer/combustibil.
Explicarea gamei de căldură
Pe lângă faptul că acționează ca o sursă de aprindere, celălalt rol important pe care îl joacă o bujie este acela de a transfera căldura din camera de ardere în sistemul de răcire. Această capacitate de a disipa căldura este definită de plaja termică a bujiei de aprindere. Intervalul de căldură trebuie să fie adaptat la aplicația dumneavoastră, altfel pot apărea preaprinderea și murdărirea (scurgerea electrică care provoacă un rateu de aprindere) bujiei.
Este posibil să auziți că bujiile sunt denumite „reci” sau „fierbinți”. Acest lucru se referă la gama de căldură a bujiilor dumneavoastră. Trecerea la o bujie mai caldă sau mai rece trebuie făcută cu mare precauție, deoarece utilizarea unei bujii prea calde pentru nevoile dumneavoastră poate deteriora motorul.
Dacă bujiile sunt pe ducă, acestea se vor resimți în consumul de combustibil. Bujiile de aprindere uzate pot crește consumul de combustibil al autovehiculului dumneavoastră, deoarece nu vor arde eficient combustibilul care intră în motor, ceea ce înseamnă că veți cheltui mai mult la alimentări.
În plus, dacă nu sunt înlocuite, distanța dintre electrozii bujiei se lărgește, ceea ce înseamnă că scânteia trebuie să „sară” pe o distanță mai mare pentru a declanșa combustia. În cele din urmă, lărgirea acestui decalaj poate duce la o combustie neregulată sau neregulată.
Diagnosticarea bujiilor uzate
- Uzură normală: Un semn de uzură normală sunt depunerile maro/gri pe electrodul lateral.
- Acumularea de carbon: Funinginea neagră de pe electrozi și de pe vârful izolatorului indică o bujie murdară de carbon, dar poate indica, de asemenea, un filtru de aer murdar, un amestec aer/combustibil bogat sau o bujie prea rece pentru aplicația dumneavoastră.
- Acumularea de ulei: Depunerile negre uleioase de pe electrozi și de pe vârful izolatorului indică o bujie murdară de ulei. Sursa scurgerii trebuie depistată, deoarece poate indica o problemă mai gravă a motorului.
- Umedă: O bujie umedă este un semn al unui motor inundat și poate fi curățată sau pur și simplu lăsată să se usuce.
- Arsă: Semnele evidente de deteriorare din cauza căldurii, cum ar fi electrozi topiți sau depuneri albe, indică o bujie care funcționează prea fierbinte.
- Electrozi uzați: Electrozii uzați sunt un semn că o bujie a ajuns la sfârșitul ciclului său de viață și trebuie înlocuită.
- Electrozi rupți: Electrozii rupți sau aplatizați pot apărea dacă este instalat un tip greșit de bujie.
Dacă autovehiculul dumneavoastră prezintă oricare dintre aceste simptome sau dacă au trecut aproape (sau mai mult de) 50.000 km de când bujiile au fost inspectate, asigurați-vă că programați această inspecție ca parte a următoarei întrețineri a autovehiculului – și nu o amânați. Ca orice altceva cu mașinile, este întotdeauna mai bine să remediați problema înainte ca aceasta să cauzeze probleme, în loc să așteptați ca aceasta să ducă la reparații majore.
Sursa de informare: