Începând cu 1 mai 2015, serviciile medicale şi farmaceutice vor fi validate şi decontate doar pe baza cardului de sănătate. Această soluţie informatică va permite transparentizarea şi eficientizarea modului în care sunt cheltuiţi banii în sistemul asigurărilor de sănătate, după cum a punctat preşedintele director general al CAS Neamţ, jr. Radu Firăstrău, în cadrul conferinţei de presă de ieri: „Cardul certifică prezenţa pacientului la furnizorul de servicii medicale şi vom deconta astfel doar serviciile medicale REALE de care beneficiază asiguratul. Deci, dacă există acele „găuri gri” prin care se scurg banii din sistem, prin apariţia acestui card naţional frauda- dacă există- va fi diminuată, sperăm noi- chiar eliminată”.
15.300 de carduri nu au ajuns la asigurat
Din păcate, însă, nu toţi asiguraţii din Neamţ au primit „cheia” de acces la dosarul de sănătate, iar unii dintre cei care au intrat în posesia documentului au constatat fie că au nimerit unul defect fie le-a fost blocat de medicul de familie. Personalul CAS Neamţ a reuşit să facă faţă aglomeraţiei zilnice de la ghişee şi prin aplicaţia informatică realizată de specialistul IT, Sorin Pepelea, solicitantul are de aşteptat doar un minut până când este găsit cardul solicitat. La sediul CAS au ajuns, prin Poştă, 15.300 de carduri care fie nu şi-au găsit destinatarul fie au fost refuzate de asiguraţi. Peste 1.300 au fost date de CAS medicilor de familie spre redistribuire, vreo 600 au fost refuzate de asiguraţi- respectiv returnate de aceştia. În acest moment mai sunt de distribuit către asiguraţi aproximativ 13.000 de carduri, însă acest număr reprezintă un procentaj foarte mic (5% din total) comparativ cu alte judeţe.
Cardul va deveni, de la 1 mai 2015, instrumentul de confirmare a prestării tuturor serviciilor din sistem, mai puţin serviciile exceptate prin lege- este vorba despre pachetul minimal de servicii, transport sanitar, dispozitive medicale şi unele servicii de investigare paraclinice şi de anatomie patalogică.
* Carduri blocate de medici de familie zeloşi
Cardul conţine doar datele de identificare ale asiguratului, nu date medicale.
„Totuşi, un minim de date suplimentare pot fi înscrise de medicul de familie, însă numai la cererea asiguratului, cu privire la bolile cronice, grupa sanguină sau eventuale alergii. De regulă, asiguratul îşi activează cardul când merge cu el pentru prima dată la medicul de familie, în cadrul unei consultaţii. Iniţial, acest document are PIN patru de zero şi, în momentul activării, medicul de familie schimbă PIN-ul cu 4 cifre stabilite de asigurat”, a menţionat preşedintele CAS Neamţ.
Din păcate, introducerea unui PIN personalizat s-a dovedit o operaţiune cam dificilă pentru 5 dintre medicii de familie din judeţul Neamţ, aceştia reuşind să blocheze cardurile pacienţilor prin tastarea greşită a PIN-ului, de cinci ori, consecutiv. În astfel de cazuri asiguratul este pus în situaţia de a suna la Casa Naţională de Sănătate pentru solicitarea deblocării cardului.
„Ca să îi liniştim pe cei care au ceva obiecţii în privinţa informaţiilor care sunt inscripţionate pe acest card trebuie să vă spun că documentul va conţine, obligatoriu, numai numele, prenumele, codul unic de identificare în Sistemul Unic de Asigurări Sociale de Sănătate, data naşterii, termenul de valabilitate al cardului- care este de 5 ani-, iar la cererea asiguratului pot fi înscrise date medicale. Acordul privind donarea de organe se realizează în baza legislaţiei în vigoare, care prevede declaraţia notarială şi înregistrarea ei în Registrul Donatorilor”, a subliniat jr. Radu Firăstrău, şeful CAS Neamţ.
După data de 1 mai, asiguratul care nu a intrat în posesia cardului din diferite motive va beneficia de asistenţă medicală în baza unei adeverinţe eliberate de Casa de Asigurări în evidenţa căreia se află. De asemenea, producţia de carduri continuă pentru persoanele care devin asigurate sau/şi care împlinesc vârsta de 18 ani.
* Pe Internet circulă o cerere standard greşită pentru eliberarea cardului
Cardul duplicat, în cazul pierderii sau distrugerii celui original, se poate elibera după plata cheltuielilor de producţie. Vor face cerere la CAS şi vor plăti contravaloarea, apoi vor aştepta cardul să vină prin Poştă. Costul de producţie este de aproximativ 15 lei, iar costul de distribuţie este de 2,74 lei plus TVA. Îl vor obţine fără costuri numai persoanele care au primit carduri nefuncţionale sau care au fost inscripţionate cu date greşite în urma depunerii unei cereri la CAS.
Asiguraţii care refuză cardul pot primi asistenţă medicală în baza adeverinţei eliberate de CAS, însă preşedintele director general al CAS Neamţ atrage atenţia asupra faptului că pe Internet circulă o cerere standard greşită , prin care cei care refuză cardul pot cere o adeverinţă pentru „perioadă nedeterminată”. Or, adeverinţa de asigurat are valabilitatea de 3 luni, nu este emisă pentru perioadă nedeterminată, ceea ce înseamnă că persoanele care refuză cardul vor trebui să facă 4 drumuri pe an la sediul CAS pentru a-şi obţine această adeverinţă.
Geanina NICORESCU
Prefer sa fac 4 drumuri pe an cu adeverinta,decat sa ma incurc in PIN si in date personale…care ma mai pot duce si la acel 666…