Cadastrarea gratuită în Neamț

*Sunt semnate 60 de contracte nemțene de finanțare
-covorbire cu Simion Stâncel, directorul Oficiului de Cadastru și Publicitate Imobiliară Neamț
Reporter: Care este stadiul cadastrului gratuit?
Simion Stâncel: În județul Neamț sunt contractate integral lucrările de cadastru din comunale Dobreni, Bodești, Grumăzești, Săbăoani, Cordun, Tămășeni, la Dobreni și Săbăoani lucrările vor fi finalizate în acest an. În anul 2017 au fost recepționate lucrări de înregistrare sistematică pe sectoare cadastrale în comunele Costisa, Gâdinți, Răucești și Secuieni, pe o suprafață agricolă de 327 ha, iar în 24 de comune sunt în derulare contracte încheiate anul trecut, pe o suprafață de 8400 ha, cu aproape 20.000 de parcele de teren. Mai sunt în executare și contractare lucrări pe sectoarele cadastrale traversate de magistrala Transgaz, în comunele Bahna, Moldoveni, Secuieni, Trifești, Gherăiesti, Horia, pe o suprafață totală de 2900 ha, cu 7972 de imobile.
În prezent, se derulează procedurile de achiziție a lucrărilor de înregistrare sistematică la nivelul întregii uități administrativ-teritoriale, cu finanțare europeană, pentru 201 localități, printre care sunt nominalizate și comunele nemțene Agapia, Vînători Neamț, Borlești, Petricani, Secuieni.
Rep.: Acum, urgentă este cadastarea terenurilor agricole. Care este și aici situația?
S.S.: Pentru acest an, avem buget asigurat pentru lucrări de cadastru pe sectoare cadastrale în sumă de 155.000 lei pentru fiecare din cele 72 unități administrativ-teritoariale eligibile din județ. Avem deja 60 contracte de finanțare, urmând ca primăriile să încheie, începând din această săptămână, contracte de prestări servicii cu executanții autorizați. Având în vedere că în anii 2016 și 2017, la nivelul județului nostru, s-au cheltuit sub 10 % din fondurile disponibile, se impune o mobilizare accentuată pentru contractarea acestor lucrări, în scopul utilizării la maxim a bugetului existent și în folosul cetățenilor pe care îi reprezentăm.
Rep.: De ce atât de puțin?
S.S.: Motivațiile principale invocate de prestatorii autorizați de servicii cadastrale sunt prețul mic pentru fiecare imobil inregistrat și lipsa unui sprijin real din patrea primăriilor în identificarea deținătorilor legali și colectarea actelor sau a altor informații utile. Nu dorim să analizam obiectivitatea sau subiectivitatea acestor motive, dar vă spun că s-a adoptat o Ordonanță de urgență care facilitează contractarea și executarea lucrărilor de cadastru prin actualizarea prețului în funcție de condițiile de relief, decontarea în procent de 50 % a imobilelor deja intabulate și simplificarea procedurilor de execuție și inregistrare.
Rep.: Cum este colaborarea cu factorii împlicați în cadastrarea imobilelor?
S.S.: Considerăm necesar și util să subliniem faptul că succesul și eficiența lucrărilor de înregistrare sistematică este asigurat de cooperarea constructivă și interesată a membrilor unei echipe omogene, compusă din executantul autorizat, deținătorul imobilelor și autoritatea locală. Instituția noastră sprijină această cooperare, o mediază, o impulsionează și îi validează rezultatele muncii colective prin înregistrarea în sistemul de evidență. Legea cadastrului menționează clar atribuțiile primarului și secretarului, prin compartimentele de resort, legate de înștiințarea cetățenilor, furnizarea de informații și documente, identificarea proprietarilor și posesorilor, contrasemnarea documentelor tehnice și afișarea acestora.
Tina CONDREA-ZĂPODEANU