*Inițiatorii solicită introducerea istoriei ca probă obligatorie la examenul de bacalaureat
Zilele trecute a fost lansată în mediul on-line petiția „Memorandumul de la Neamț – apel deschis pentru istorie“, document menit să genereze soluții la criza de identitate națională.
Petiția a fost redactată în cadrul Conferinței Internaționale „Istoria românilor și criza identității naționale“, care s-a desfășurat în perioada 10-12 septembrie, la Târgu Neamț, eveniment organizat de Asociația Profesorilor de Istorie din Neamț, în colaborare cu Inspectoratul Școlar Județean Neamț, Asociația Învățătorilor din Județul Neamț și Complexul Muzeal Județean Neamț.
Având drept scop sensibilizarea tuturor factorilor de decizie, la nivel național și internațional, cu privire la educația tinerilor prin și pentru istorie și identitate națională, documentul a fost realizat de către personalități ale mediului academic, universitar, preuniversitar, nonguvernamental și guvernamental, din cadrul asociațiilor profesionale ale profesorilor de istorie din România și Republica Moldova, fiind transmis către forurile de conducere de la nivel național, respectiv către președintele României, prim-ministrul României și către Parlamentul României.
„Începând cu anul 2000, cu precădere, în România, ieșită deloc ușor din perioada comunistă, se manifestă o criză profundă de identitate națională, care se repercutează asupra sistemului de valori, la care tinerii se raportează. Această criză are drept consecință negativă lipsa de implicare a tinerilor în viața societății, absența responsabilizării sociale și pericolul deznaționalizării, cauzat de defăimarea statului român. Sistemul educațional românesc este afectat de o criză sistemică, marcată, între altele, și de marginalizarea permanentă a istoriei ca disciplină de studiu în școală, ce a devenit o permanență a ultimului sfert de veac“, se arată în textul petiției.
Soluții pentru ieșirea din criză
Între solicitările transmise de către inițiatorii petiției, se numără: redarea rolului și locului cuvenit istoriei ca disciplină de studiu în școală; prevederea în planurile de învățământ la toate clasele, indiferent de profil și filieră, a 2-3 ore de istorie; introducerea istoriei ca probă obligatorie la examenul de bacalaureat la toate profilele și filierele de la nivel liceal; refacerea curriculei de istorie, respectându-se principiului cronologiei istorice, cu referiri la valori și simboluri perene românești, la rolul Bisericii în istoria națională și la principalele etape ale culturii românești etc.
Iată și câteva din comentariile semnatarilor petiției:
„Sunt profesor de istorie. Ne trebuie cât mai multe ore de istorie ca să ne cunoaștem trecutul și să ne apreciem valorile, să cultivăm sentimentele naționale“.
„Sunt elev în clasa a XII-a la profil real și nu sunt de acord cu partea care precizează că istoria ar trebui să fie materie obligatorie de bacalaureat. Ca să dau un exemplu, până și literatura este prea dificilă la profilul nostru și de multe ori învățăm degeaba lucruri care nu ne vor fi de folos mai departe. Unde mai pui și atitudinea profesorilor: dacă ei recită totul ca pe o poezie și ca și cum s-ar fi trezit de 5 minute, atunci e clar că elevii nu vor fi atenți. Pe mine a început să mă pasioneze istoria de vreo 2 ani și tot ceea ce știu sunt informații luate de pe internet, deoarece nu am avut ocazia să am un profesor care să facă orele de istorie. Până când programa nu va fi restructurată astfel încât să atragă atenția elevilor și să-i învețe mai mult despre istoria noastră ca neam și cum a ajuns România în situația din prezent, suplimentarea orelor de istorie nu va face decât să scadă și mai mult interesul elevilor față de această materie“.
„Sunt profesor de istorie și consider că suntem într-un moment social, educațional, politic în care avem nevoie de cunoașterea istoriei naționale și nu numai… Este foarte important să ne recâștigăm nu numai demnitatea profesională, dar și pe cea națională“.
Până ieri, petiția cumulase peste 300 de semnături.
Irina NASTASIU