Zeci de bugetari puși pe liber

somer2 jpeg

*58 de angajați ai Instituțiilor de stat din Neamț sunt deja cu un picior afară
*Alte 12 instituții ar putea funiza șomeri cu diplome după ce primesc precizări de la Centru
*Salariații a 13 instituții nu au nicio emoție – Ordonanța 77 nu se aplică la acestea

58 de actuali angajați ai instituțiilor de stat din Neamț petrec în unități ultimele lor zile. Unii au intrat deja în preaviz, alții îl așteaptă, că și-au luat deja gândul de la vreo minune care să-I salveze de disponibilizările operate în virtutea de acum celebrei Ordonanțe 77.
Alți zeci de bugetari nemțeni ar putea avea aceeași soartă, întrucât șefii lor mai așteaptă clarificări de la superiorii de la București înainte de a fi obligați că purceadă la disponibilizări. Aceasta este situația prezentată ieri, în conferință de presă, de prefectul George Lazăr.

Victime certe: Finanțe, Sănătate, Prefectură

Grosul disponibilizărilor îl dă – după cum ziarul Ceahlăul a anunțat deja – Direcția de Finanțe și unitățile subordonate. „Am discutat cu noul director interimar de la Finanțe, domnul Ștefan Rusu. Acolo treaba e clară, pleacă în total 47 de oameni. Sperăm ca apoi, unii dintre ei, poate majoritatea să ia examenele la instituțiile financiare și de control care se organizează la nivel de regiune. Sperăm…”, a precizat prefectul Lazăr.
Celor de la Finanțe li se adaugă trei plecări chiar din Prefectură. De fapt, una singură din instituția propriu-zisă, și alți doi din două unități subordonate.
Astfel, procedura modificării organigramei din Prefectură a fost finalizată (aprobată de Agenția Națională a Funcționarilor Publici și de Ministerul Afacerilor Interne) și s-a consfințit dispariția unui post de „consilier juridic principal” ocupat până acum de o angajată. Tot bătută în cuie e și desființarea unui post de „agent principal de poliție” la Serviciul de Pașapoarte. Este în curs de avizare (dar nu există niciun motiv să se creadă că nu va fi aprobată) desființarea încă a unui post la Serviciul de Permise și Înmatriculări – “agent poliție III”.
Patru oameni rămân fără slujbă și la Direcția de Sănătate Publică (au mai fost desființate, în plus, și opt posturi vacante). Tot patru oameni zboară de pe funcțiile ocupate și de la Direcția Sanitar Veterinară (plus alte patru posturi vacante desființate).

Emoții în alte 12 instituții

Până la conferința de presă de ieri, alte instituții nemțene care ar putea fi vizate de spectrul disponibilizărilor nu au transmis Prefecturii datele solicitate de mai bine de o săptămână. Motivul oficial invocat de șefii acestor Inspectorate sau Direcții ar fi faptul că încă mai așteaptă precizări de la instituțiile centrale (ministere, agenții etc) despre pasul de la teorie la practică.
Asta nu înseamnă că în respectivele instituții oamenii nu au scăpat de emoții, ba dimpotrivă. Într-un județ în care piața muncii nu este favorabilă celor care caută o slujbă, prelungirea emoțiilor nu înseamnă și rezolvarea problemei.
Cele 12 instituții sunt: Direcția pentru Agricultură, Centrul Județean de Plăți și Intervenții în Agricultură, Inspectoratul pentru Calitatea Semințelor, Oficiul pentru Studii Pedologice, Comisariatul pentru Protecția Consumatorilor, Inspectoratul Teritorial de Muncă, Agenția pentru Plăți și Inspecție Socială, Agenția de Protecție a Mediului, Garda de Mediu, Sistemul de Gospodărire a Apelor, Direcția de Statistică, Direcția de Sport.
Chiar dacă aceste clarificări de la ordonatorul principal de credite amână pentru scurt timp decizia, finalul va fi tot cel prevăzut de Ordonanța 77: 4% din angajați rămân fără joburi.

13 instituții cu noroc

Chiar dacă sunt 13 la număr (cică cifra ghinionului), ei bine, aceste instituții sunt exceptate de la aplicarea măsurilor de disponibilizare. Nu mai au niciun motiv de stress salariații de la următoarele Inspectorate și Direcții: Inspectoratul Școlar, Agenția de Plăți pentru Dezvoltare Rurală și Pescuit, Agenția pentru Ocuparea Forței de Muncă, OIR POS-DRU, Inspectoratul pentru Calitatea Construcțiilor, Inspectoratul de Îmbunătățiri Funciare, Secția Drumuri Naționale, Casa Județeană de Pensii, Inspectoratul Județean de Poliție, ISU, Inspectoratul de Jandarmi, Oficiul de Cadastru, Casa de Asigurări de Sănătate.
„Mă pot considera un șef norocos. Instituția pe care o conduc nu intră sub incidența Ordonanței. Evident că Ordonanța urmărește, la nivel macro, un scop pozitiv: micșorarea presiunii pusă pe bugetul național de sistemul bugetar. Însă, la nivel micro, în spatele fiecărei funcții ocupate desființate se află un destin care se poate transforma într-o tragedie. Nu uitați că în general e vorba de salariați căsătoriți, cu copii la școală sau la facultate, cu credite în bănci, care trebuie să achite și cheltuieli de întreținere și câte și mai câte. Ca director sau ca inspector șef, într-un astfel de moment ești pus într-o situație dificilă, să hotărăști destinele oamenilor. Imediat, cu datele pe care le ai la îndemână. Dacă ai conștiință, te întrebi apoi: oare am procedat bine, oare am tăiat, am croit corect?”, spune șeful uneia din instituțiile de pe lista “fericitelor” unde nu pleacă niciun angajat.

Daniel VINCA