Suntem împroşcaţi cu detergenţi dubioşi!

detergenti dubiosi

* Comisarii pentru protecţia consumatorilor au depistat nereguli cu nemiluita la firmele care produc şi comercializează produse de curăţat

Controalele comisarilor pentru protecţia consumatorilor din Neamţ la firmele din judeţ care produc şi comercializează detergenţi şi alte produse de curăţat au scos la iveală o serie de nereguli privind calitatea produselor. Evident, cumpărătorii sunt păcăliţi să cumpere marfă frumos ambalată dar care, de fapt, nu face nici doi bani. Practic, echipele de control i-au găsit „pătaţi” pe toţi cei 15 operatori economici verificaţi.

Comisarii au identificat detergenţi cu probleme în valoare de 13.137 lei, iar ca urmare a abaterilor constatate au luat decizia opririi temporare de la comercializare a majorităţii mărfurilor şi scoaterea definitivă de la raft a peste 200 de kilograme de produse de curăţat, unele cu termen de valabilitate expirat, altele cu probleme de etichetare necorepunzătoare, care induceau în eroare clientul.  Zece operatori au fost amendaţi cu suma totală de 23.000 de lei. În alte 11 situaţii au fost stabilite avertismente.

„Referitor la respectarea cerintţlor de biodegradabilitate, a fost identificat un operator economic ce produce şi comercializează detergenţi lichizi şi produse de curăţat sub formă lichidă (detergent pentru vase, detergent pentru pardoseli, detergent pentru covoare şi tapiţerie, detergent pentru parchet şi gel concentrat pentru obiecte sanitare) pentru care  în fişele tehnice de securitate se declară “biodegradabilitate primară >90%”, lucru nesusţinut prin documente emise de către furnizorul materiei prime”, a afirmat Vlad Ciurea, şeful Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor din Neamţ.

Referitor la respectarea cerinţelor de etichetare, abaterile constatate au vizat două direcţii, respectiv abateri privind elementele de identificare şi abateri privind conţinutul, instrucţiunile şi dozajul. Potrivit şefului CPC; Vlad Ciurea, au fost depistate produse cu înscrisuri marcate pe spatele etichetei, ceea ce face imposibilă citirea lor prin stratul de fluid de culori diferite, detergenţi lichizi ambalaţi în recipient din material plastic, a căror etichete  nu prezintă elemente de identificare a persoanei juridice responsabile cu punerea pe piaţă a produsului, cantitatea netă, lista ingredientelor, instrucţiunile de utilizare şi măsurile de precauţie speciale. Potrivit constatărilor echipelor de comsiari, balsamul de rufe concentrat,  diferite sortimente de provenienţă Bulgaria, are înscrisuri ilizibile datorită mărimii minuscule a scrisului. Au mai fost găsiţi detergenţi lichizi pentru suprafeţe, diferite variante, fără menţionarea denumirii produsului din care să rezultate funcţia sa.

„Mai mult, în descrierea unor produse  găsim termeni ca „URAGAN de curăţenie/ URAGAN de prospeţime” şi „Efect dublu de URAGAN”, ceea ce constituie o descriere imprecisă a produsului”, a completat comisarul şef Vlad Ciurea.

La detergenţii lichizi au fost identificate foarte multe probleme, de la ambalaje pe care nu scrie nimic, nici măcar cantitatea netă ori lista ingredientelor.  De asemenea, o serie de produse nu aveau etichetate toate măsurile de precauţie speciale, aşa cum prevăd  fişele tehnice de securitate. Mai exact, mesajele „A se clăti cu apă din abundenţă cel putin 15 minute şi consultaţi medicul”, „În caz de ingestie, a se bea multă apă”, „Nu provocaţi vomă. Consultaţi medicul de urgenţă”.

Referitor la comercializarea detergenţilor lichizi de spălat rufe în vrac, sub formă de capsule/pernuţe, la un numar de 3 operatori economici  s-a constatat că se  comercializa detergent active gel capsule la bucată, acţiune interzisă întrucat  consumatorii nu mai au acces la informaţii şi acest lucru poate pune în pericol siguranţa lor, mai ales a persoanelor vulnerabile – copii sub vârsta de 3 ani şi bătrâni.

Comisarul şef Ciurea sfătuieşte populaţia să achizitioneze detergenţi numai din magazine specializate, unde se eliberează documente de cumpărare de care vor avea neapărat nevoie în caz de reclamaţie, să acorde o atenţie deosebită la achiziţionarea detergenţilor al caror preţ este exagerat de mic în raport cu preţul real al unor astfel de produse, existând riscul ca acestea să fie contrafacute.

„Foarte important este ca înainte de a cumpăra un detergent, omul să se gândească  la scopul pentru care îl cumpără: de exemplu, detergenţii lichizi nu conţin agenţi de albire, aşa încât, pentru rufe albe sunt mult mai eficienţi detergenţii pudră, tocmai datorită faptului că aceştia conţin astfel de agenţi, iar un alt sfat: să alegeţi, de preferat, detrgenţi ecologici, pe al căror ambalaj este inscripţionată eticheta ecologică europeană, al cărei simbol este floarea cu petale sub formă de steluţe”, a mai precizat Vlad Ciurea.

Geanina NICORESCU