* Pentru reducerea cheltuielilor, unitatea va fi dotată de MS cu echipamente ecologice de neutralizare a deşeurilor periculoase
Sute de kilograme de seringi folosite, pungi golite de sânge transfuzabil şi tot ceea ce înseamnă deşeuri medicale clasificate ca periculoase sunt, lunar, transportate la o firmă de neutralizare din Suceava, care le „arde” contra cost, pentru 27.000 lei pe lună. Economista Maricica Drăgan, de la spitalul judeţean, a subliniat că nu au fost identificate până acum alte soluţii viabile de eliminare a deşeurilor medicale, firma de profil de la Suceava fiind cea mai apropiată, iar costul mediu lunar de 27.000 de lei oscilează în funcţie de cantitatea trimisă.
Pentru reducerea costurilor, Ministerul Sănătăţii a anunţat că va dota unitatea cu două echipamente de neutralizare prin procedee acceptate de UE, cu impact minim asupra mediului, prin mărunţirea şi compactarea deşeurilor rezultate. Reprezentanţii MS au trimis conducerii spitalului o adresă, săptămâna trecută, prin care îi cere să identifice un spaţiu în curtea unităţii, pretabil amenajării platformei de neutralizare a deşeurilor. Cele două echipamente vor fi date în custodie, lucru ce va reduce semnificativ costurile de neutralizare, urmând însă ca beneficiarul să suporte taxele privind avizul de mediu şi asigurarea utilităţilor. Documentaţiile necesare obţinerii avizelor se vor întocmi de către un consultant.
Proiectul, în care sunt incluse mai multe judeţe din ţară, se intitulează „Neutralizarea deşeurilor medicale periculoase, rezultate din activitatea spitalicească”, derulat prin POSMEDIU de către Ministerul Sănătăţii – Unitatea de Implementare şi Coordonare Programe. Potrivit echipei de proiect, dacă instalaţia este prevăzută cu sistem de filtre HEPA şi cărbune activ, nu este nevoie de coş de eliminare a noxelor, astfel că nu ar prezinta pericol pentru sănătatea populaţiei. Desigur, aşteptăm să vedem şi noi echipamentele eco în curtea spitalului, dar să fie eco, nu doar cu numele…
Geanina NICORESCU