ROZNOV: Investiţii blocate din cauza banilor de cofinanţare

Altfel spus: ai 85 la sută, dar lipseşte restul!

Convorbire cu domnul primar Ionel Ciubotaru

Rep.: S-au lămurit cât de cât situaţia? Ştiţi exact pe ce bani contaţi în acest an?

Ionel Ciubotaru: Ştim, dar încă nu am avut şedinţa de consiliu local, pentru aprobarea bugetului pe 2013. Faţă de anul trecut, avem un minus la bugetul local de 5 miliarde lei vechi, care afectează toate capitolele bugetare. Minus pe care l-am împărţit pe toate domeniile de activitate. Cea mai mare nemulţumire vine de la faptul ca a fost mult redus fondul de salarii la primărie, cu aproape un miliard de lei vechi. O să ne descurcăm, că nu avem încotro. Poate că se va renunţa la unele indemnizaţii, probabil va fi  şi vreo zi pe lună de concediu fără plată. Vom vedea la ce soluţie vom recurge. Sunt mai multe variante,  le vom discuta cu colegii, cu consilierii locali.

Rep.: E de sperat ca investiţiile să nu fie şi ele foarte mult afectate…

I.C.: Acum, în derulare avem un proiect pe zona Chintinici, în valoare totală de 68 miliarde lei vechi. Am depus documentaţia pentru cea de a doua tranşă de plăţi, din cele 5 planificate. Se lucrează acum, acolo. Avem prevăzuţi şi banii de cofinanţare. Proiectul pentru canalizare şi staţia de epurare de la Chintinici merge în continuare, zic eu în condiţii foarte bune. O problemă deosebită a apărut la master planul judeţului, la investiţiile de apă-canal, în care este prinsă zona Roznov-Slobozia, în „aglomerarea”Săvineşti- Roznov. Noi trebuie să venim cu o cofinanţare destul de mare, pentru anul 2013 partea noastră de contribuţie este de vreo 12 miliarde lei vechi. Din păcate, nu avem bani necesari. Am reuşit să prindem în bugetul local în jur de un miliard lei vechi, sumă pe care o vom deconta către Compania Apa-Serv, în termen relativ scurt.  Consider că investiţia este pusă în pericol, din cauza lipsei banilor pentru plata cofinanţării. Cei care ne-au luat banii din bugetul local, trebuia mai întâi să se gândească la investiţiile aflate în derulare.

Rep.: Buturuga mică răstoarnă carul mare…”Buturuga” fiind, în acest caz,  partea de contribuţie locală. La cât se ridică?

I.C.: Cota de contribuţie locală este în jur de 15 la sută din valoarea totală a acelei investiţii. Trebuie neapărat să precizez că investiţia nu vizează doar oraşul Roznov! Investiţia este de nivel judeţean. Cum le-am dus pe toate la bun sfârşit, sperăm să ne descurcăm şi de acum în colo.

Rep.: E singura investiţie cu un astfel de risc?

I.C.: Din fericire, nu avem mai avem şi alte investiţii într-o situaţie asemănătoare. Investiţiile pe care le-am avut în derulare sunt finalizate. Se tot discută de atragerea fondurilor europene. Dar cred că şi astea vor scădea. Foare multe primării deja au angajate credite bancare. Nu se vor mai putea face alte credite pentru a acoperi contribuţia locală. Că şi la fondurile europene trebuie să vii cu partea ta de bani.

Rep.: Pe fonduri europene, la ce investiţii vă gândiţi? Dacă ele chiar sunt posibile şi pentru oraşele mai mici…

I.C.: Deocamdată, la orizont, nu se întrevede nimic concret. 2013 e un an de final de program cu alocare de fonduri comunitare şi naţionale. E un an pe care trebuie să-l trecem cu bine. Să studiem toate oportunităţile care vor apărea, să vedem exact  ce ne putem propune începând cu anul 2014, an când se vor da din nou drumul la fondurile europene. Propunerile trebuie să fie bine clarificate încă de pe acum. Durează foarte mult întocmirea documentaţiilor, obţinerea tuturor avizelor şi autorizaţiilor necesare proiectelor prin care vrem să solicităm fonduri europene.

Rep.: Ce sume au fost alocate pentru întreţinerea şi modernizarea drumurilor? Roznovul e oraş, dar încă mai are unele porţiuni de drumuri ca de…ţară. Dacă nu-i cu supărare…

I.C.: Nu mă supăr deloc de ceea ce spuneţi referitor la infrastructura rutieră. Şi  nu-i vorba de drumurile balastate. Marea problemă vine de la drumul judeţean, cel care traversează oraşul Roznov, spre  Piatra Şoimului şi  Borleşti, apoi spre celelalte comune nemţene. E drept, o porţiune din drumul judeţean este bună. Dar, în cea mai mare parte este cu probleme, cu tot cu podul de peste Bistriţa. În acea zonă drumul şi podul arată de parcă s-a „bombardat” cu tot felul de meteoriţi. Pentru acest an, la drumuri, avem alocată suma de un miliard de lei vechi. Am mai pus noi ceva din venituri proprii, vreo 500 milioane lei vechi. Dar tot nu-i suficient. Nu ştim dacă vom reuşi, cu toţi aceşti bani, să facem reparaţiile de pe calea de rulare a podului de peste Bistriţa, poate şi ceva plombări pe drumurile mai afectate. De alte investiţii nici nu poate fi vorba. Mai mult de atât, în această vară, având în implementare proiectul de alimentare cu apă şi de canalizare, nu se merită să te apuci de drumuri. Ca să le spagi după aceea… Singura localitate care  va putea fi modernizată este Chintinici. Aici, investiţia privind realizarea sistemului de canalizare şi a staţiei de epurare va fi finalizată în varea acestui an. După asta, putem face modernizarea totală a drumurilor. Vom vedea cum de vom descurca cu banii necesari. Poate vom mai primi fonduri la rectificarea de buget, poate mai apare vreo altă ordonanţă privind alocările financiare pentru  investiţiile aflate în derulare. Cum spuneam, vom vedea ce şanse de finanţare se vor mai ivi pe parcurs. La Chintinici se va putea termina cu asfaltul, am putea avea o localitate complet modernizată, din punctul de vedere al infrastructurii rutiere.

Rep.: Vorbeaţi de o porţiune din drumul judeţean care e plină de gropi, arată ca după bombardament, cum ziceaţi şi dumneavoastră. În administrarea cui se află acum acea bucată de drum?

I.C.: Este drum judeţean, dar acea porţiune este ăn administrarea Primăriei Roznov. Inclusiv podul de peste Bistriţa. Trebuie să fim corecţi. Trebuia să se ţină cont de aceste aspect atunci când s-au făcut alocările bugetare, unii domni consilieri au luat foarfeca şi au tăiat otova banii de la drumuri. Nu s-a luat în calcult statutul acelui drum. Este vorba de un drum jueţean aflat în administrare locală. Podul de peste Bistriţa a fost dat în administrarea Consiliului Judeţean Neamţ, pe perioda derulării investiţiei de acolo, în urmă cu câţiva ani. Ca să se poată face modernizarea podului. Acum, podul este din nou în administrarea raşului Roznov. În această iarnă, podul a avut mult de „suferit”  din cauza repetatelor cicluri de îngheţ-dezgheţ, au fost vreo 19 în total. Din această cauză a ieşit „tot numai găuri” din iarnă, calea derulare fiind distrusă. Ca să nu mai spunem şi de faptul că podul a fost traversat şi de multe maşini de mare tonaj. Prima urgenţă e repararea podudului de pe Bstriţa. Nu ne scapă din vedere din plombările necesare. Dar, încă nu au fost pornite staţiile de mixturi asfaliice din judeţ.  Deci va trebui să mai aşteptăm, până să avem de unde lua bitum.

Foto: Sorin PRUTEANU