Promovarea produselor româneşti, pe bani europeni

Tina-produse româneşti

*Progarme cu susţinere naţională şi comunitară

Din acest an se dau bani europeni pentru promovarea produselor agroalimentare româneşti pe piaţa internă, a Uniunii Eoropene şi în terţe ţări. Programele de promovare au, în cote egale, susţinere financiară naţională şi comunitară. Contribuția Uniunii Europene  nu va depăși 50% din costurile eligibile ale programelor de promovare a produselor româneşti. Cealaltă jumătate va fi suportată de organizațiile din domeniul agroalimentar care propun programe de promovare şi Ministerul Agriculturii. Organizaţiile  vor participa la finanțarea acestor programe cu minimum 20% din cheltuielile eligibile, iar Ministerul Agriculturii cu 30% , care deja are prevăzută, pentru acest an, suma de 500.000 de euro.

Sectoarele și produsele eligibile la cofinanțare din bugetul național pe piața Uniunii Europene sunt fructele și legumele proaspete sau procesate, care au un buget de 120.000 de euro, respectiv de 140.000 de euro, vinurile cu denumire de origine protejată sau indicație geografică protejată cu 120.000 de euro și produsele lactate cu un buget similar de 120.000 de euro.

Produsele eligibile pentru promovarea în țări terțe sunt carnea de vită sau de porc proaspătă sau refrigerată, preparate alimentare pe bază de aceste produse, carne de pasăre de calitate, produse lactate, ulei de măsline și măsline de consum, vinuri cu denumire de origine protejată sau indicație geografică protejată, plante vii și produse de horticultură, băuturi spirtoase cu indicație geografică protejată, fructe și legume proaspete sau procesate sau produse provenind din agricultura ecologică, produse procesate pe baza de cereale și orez, in textil sau carne de oaie.

Promovarea în țări terțe se poate face pe zone geografice, care includ 24 de țări terțe. Programele de promovare se realizează pe o perioadă de cel puțin un an și de cel mult trei ani de la data intrării în vigoare a contractului încheiat cu APIA şi organizația a cărui program a fost selectat de Uniunea Europeană. Programul se împarte în etape de 12 luni.

Tina CONDREA