*Documentele emise inițial au fost defecte din fabricație
Nemțenii care au primit cardurile de sănătate defecte sunt, acum, chemați la Casa de Asigurări de Sănătate Neamț pentru a-și ridica duplicatul. Asigurații în cauză au avut ghinionul să primească din start instrumente care nu puteau fi utilizate pentru că dădeau erori, așa încât după ce s-au „plimbat“ cu ele de la medicul de familie la Casa de Sănătate, pentru a le preda și solicita carduri noi, a venit vremea să mai facă un drum la CAS Neamț.
Până la înlocuirea cardurilor returnate, cei peste 200 de asigurați aflați în această situație s-au folosit de adeverința înlocuitoare, care atestă calitatea de plătitor de asigurări sociale de sănătate.
„În vederea distribuirii cardurilor duplicat sosite pentru înlocuirea cardurilor returnate de asigurați din cauza defecțiunilor tehnice, începând cu data de 20 mai 2016 persoanele care au solicitat înlocuirea acestor carduri se pot prezenta la sediul CAS Neamț“, a subliniat ec. Marieana Atomulesei, președinte-director general în cadrul CAS Neamț.
Pentru ca oamenii să nu bată drumul de pomană, mai ales cei care locuiesc la zeci de kilometri depărtare, pe site-ul instituției a fost publicată lista persoanelor pentru care a fost emis cardul duplicat. Totodată, conducerea CAS Neamț precizează că pe site sunt afișate și informații ce pot fi accesate de orice persoană asigurată, în vederea obținerii de date referitoare la cardul propriu de asigurări de sănătate. Prin accesarea site-ului și tastarea CNP-ului în rubrica specială din secțiunea Card Național de Sănătate – Verificare card național de sănătate, se poate verifica dacă persoana în cauză are cardul de sănătate la sediul instituției. În această situație, acesta va putea fi ridicat de la CAS Neamț, în baza actului de identitate.
Începând cu data de 1 mai 2015, cardul de sănătate a devenit unicul instrument de validare și decontare a serviciilor medicale în sistemul asigurărilor sociale de sănătate pentru asigurații care au intrat în posesia lui. Faptul că astăzi aproximativ 70% din serviciile medicale sunt validate cu cardul, demonstrează că sistemul este funcțional. Ce-i drept, cu intermitențe, potrivit medicilor de familie care aproape zilnic se confruntă cu blocaje ale sistemului informatic. Asigurații care au refuzat cardul din motive religioase sau din alte considerente au primit adeverințe cu valabilitate limitată, cu ajutorul cărora dovedesc calitatea de asigurat.
Geanina NICORESCU