„Ne-au falimentat intenționat cu firme ca G4S și Blue Air”: 1500 de poștași în protest spontan

*30 de oficii poștale au fost ieri paralizate

* protestatarii au acuzat tăierea salariilor și contractele clientelare

*4,5 milioane euro/lună – contract cu firma de pază G4S

„Noi murim de foame, ei căpușează milioane. De euro!” – asta spunea ieri unul dintre cei 1500 de poștași din București care a participat la protestul spontan care a paralizat efectiv activitatea a 30 de oficii poștale.

Nemulțumirile principale ale protestatarilor pleacă de la reducerea salariilor (conducerea Poștei încercând impunerea unui număr de zile neplătite și reducerea programului) și ajung până la managementul defectuos din ultimii ani și la contractele oneroase care au adus Poșta pe marginea falimentului.

După cum declara liderul sindical Matei Brătianu, picătura care a umplut paharul a fost faptul că angajaților urma să li se impună între una și patru zile neplătite iar pentru acest lucru nu era nevoie de consultarea sindicatelor întrucât există o prevedere în Codul Muncii care permite decizia unilaterală a angajatorului.

O altă nemulțumire a poștașilor ține de anularea unei curse din trei pe zi, ceea ce duce la transportul unei cantități prea mari de corespondență: „30 de kilograme. Atât am ajuns să cărăm acum în geantă. Cu geanta de gât, cu 30 de kilograme atârnate mergem la ușa omului. E inuman. Pentru 10 milioane pe lună. Iar directorii au între 5000 și 10000 de euro pe lună. Au venit aici tot felul de directori, puși politic, au făcut tot felul de contracte ilegale cu tot felul de căpușe care au supt banii Poștei și acum falimentăm și ne taie tot nouă din salarii. Ne-au falimentat inten’ionat cu firme ca G4S și Blue Air”.

Ei bine, contractul dintre Poșta Română și firma internațională de pază și transport valori G4S pare a fi unul celebru la cât e de comentat și controversat. Astfel, portalul de specialitate finanțiști.ro spune: „In Romania, numele G4S se lega de o serie de contracte cu Posta Romana. Cu o valoare de 4,5 milioane euro/luna, acestea sunt invocate printre principalii factori de falimentare a operatorului postal de stat. Cel mai mare dintre contracte a fost incheiat in 2006.

Incheiate fara licitatie, aceste contracte s-au umflat exponential in anii urmatori, prin 16 acte aditionale”.

Despre milioanele de euro care reprezentau export de profit pentru firma străină G4S a vorbit și fostul director al Poștei, Dumitru Daniel Neagoe: „Un alt contract destul de pagubos a fost cel de transport valori si procesare monetara. Acesta a fost un contract foarte mare, inițial de aproximativ 3,2 milioane de euro pe luna, cu niste clauze de reziliere foarte grele si impovaratoare pentru Posta Romana, in sensul ca avea un numar minim de kilometri, adica ar fi trebuit sa se parcurga 1.650.000 de km lunar, chiar daca aveam, chiar daca nu aveam nevoie”.

Interesant, nu? Altfel spus, o firmă a statului român a ajuns pe marginea prăpastiei în timp ce subvenționa profit la greu și locuri de muncă pentru o firmă străină iar proprii angajați au ajuns să câștige tot mai puțin și să trăiască deasupra capului cu sabia șomajului care poate interveni oricând.

George Dumitru

Nota Bene – În curând, în Ceahlăul, alte amănunte interesante despre ingineriile care au dus la prăbușirea Poștei Române.