Încet și sigur, nemții au preluat șefia la numărul de joburi

La polul opus, companiile britanice dau un pas înapoi, dispunând de doar 20 de slujbe Un angajator din țara lui Ludwig van Beethoven vrea să încadreze „doar” 600 de muncitori

Cu o ofertă de aproape 700 de posturi vacante pentru lucrătorii români, Germania ocupă locul întâi, în topul EURES România, devansând state ca Spania, Olanda, Malta și Regatul Marii Britanii. În total, în această perioadă, angajatorii din Spaţiul Economic European oferă, prin intermediul reţelei EURES România, 1.236 locuri de muncă vacante. Revenim în țara lui Beethoven, unde angajatorii dispun de aceaste slujbe: manipulant bagaje- 200, șofer manipulare bagaje-200 și manipulanți bagaje avion tot 200, șofer de camion-39, programator PLC -10, șofer de autobuz – 5, cofetar-4 și tot atâtea de fizioterapeut. Mai sunt câte 3 posturi de bucătar, lăcătuș, manager asamblare și ospătar, la care se mai adaugă câte două joburi ca electrician în construcții, inginer software, mecanic instalații sanitare, de încălzire și climatizare, montator structuri din hotel, montator instalații electrice, tehnician mecatronică și sudor. Tot germanii mai oferă câte un job ca analist AX, lucrător în agricultură, macaragiu, manager IPT, montator sisteme fotovoltaice, mecanic instalații de climatizare și refrigerare, planificator, recepționer, tehnician electronică, tehnician sisteme de încălzire și vopsitor auto. O companie germană pune la dispoziția românilor nu mai puțin de 600 de posturi, în meseria de manipulant Pentru nemțenii care vor să lucreze în Germania, revenim la o firmă care oferă câte 200 de posturi pentru manipulanții de bagaje, respectiv manipulanți de bagaje pentru avion și tot atâtea pentru șoferii manipulanți de bagaje. Slujbele se găsesc în Frankfurt, iar salariul pornește de la 11.43 euro brut/oră. După 3 ani, leafa poate ajunge la 12.53 euro brut/oră. În primul caz, activitatea lucrătorilor selectați se va desfășura pe aeroportul din Frankfurt și va presupune eliminarea tuturor bagajelor din sistemul de manipulare (BHS), încărcarea și descărcarea cărucioarelor, a containerelor pentru bagaje, codificarea și înregistrarea bagajelor, precum și sortarea genților. Pentru obținerea acestor joburi, candidații trebuie să cunoască limba germană (scris și vorbit), să aibă studii finalizate de școală profesională/liceu, cursuri de instruire în domeniul manipulării materialelor periculoase și al securității aviatice. Pentru aceste posturi e nevoie de permis de conducere categoria B, disponibilitate de a lucra în schimburi, o reputație judiciară impecabilă și o stare fizică și psihică corespunzătoare. Contractul de muncă va fi pe o perioadă determinată, respectiv un an de zile, cu posibilitate de prelungire. Se vor lucra câte 155 de ore/lună. Compania străină va acorda sporuri și prime în zilele de duminică, e vorba de un spor de 50 %, pentru munca de noapte, un spor de 25 %, pentru orele suplimentare, un spor de 25 %, pentru concediul de odihnă și o primă de 125%. La toate aceste beneficii financiare se mai adaugă și prime de Crăciun. În plus, angajatorul german va asigura mesele în cantina personalului și școlarizare gratuită pentru perfecționarea vorbirii limbii germane. Nici pentru parcarea mașinilor nu se va achita nimic. În cazul manipulanților de bagaje de avion, munca se va desfășura direct în avion și va presupune încărcarea și descărcarea bagajelor în/din cală, legarea și securizarea încărcăturii, manipularea încărcăturii periculoase și utilizarea echipamentului special. Dacă ne referim la șoferii care manipulează bagaje, activitatea lor va avea loc pe aeroportul din Frankfurt, și va consta în manipularea bagajelor, cu excepția celor speciale, încărcarea manuală a containerelor cu bagaje, transportul bagajelor supradimensionate de la punctele de control către terminale și porți, returnarea containerelor goale în depozitul ULD EV1, precum și întoarcerea camionetelor goale în zona de parcare. În această perioadă, companiile din Spania oferă doar 161 de locuri vacante Revenim la oferta EURES, respectiv ale angajatorilor iberici, care dispun de 161 locuri de muncă, e vorba de 150 de posturi de agricultor, 4 ca muncitor fermă de porci, cate 3 de strungar CNC și tehnician, la care se adaugă un job de supervisor fermă porci. În Malta, românii pot lucra ca șoferi de autobuz, unde oferta este de 150 de locuri. Tot firmele din această țară au vacante 5 locuri de specialist vânzări televizate. Și olandezii ne dau de muncă. În ‘’Țara Lalelelor’’există 91 de slujbe: 35 de culegător căpșuni, câte 20 în meseria de sudor și lăcătuș confecții metalice, 15 de florar și un post de instalator încălzire centrală și de gaze. În Finlanda, firmele pot încadra 35 de lucrători: 12 sezonieri, 10 instalatori, 10 sudori, doi maiștri sudură și un ospătar. Și în Cehia este de muncă, firmele pot încadra 15 forjori și tot atâția operatori CNC, plus un tehnician mașini de cusut. În această perioadă, nemțenii pot câștiga o pâine albă în Belgia, unde companiile dispun de aceste slujbe: 10 de ciontolitor tranșator carne, 5 ca operator CNC, câte două ca șofer camion și mecanic camion. Tot aici mai sunt neocupate câte un post de cusător, electrician de întreținere și reparații, montator linie superioară cale ferată, montator semnalizare cale ferată și programator CNC. În Marea Britanie se găsesc doar 20 locuri de muncă, din care 6 de lenjer/croitor, 5 ca asistent medical și tot atâtea de îngrijitor persoane, la care se mai adaugă câte un post de operator mașină automată de îndoire, operator CNC, stivuitorist și sudor. Cine vrea să plece în Luxemburg găsește 10 joburi vacante ca senior tehnician Chrome. Vecinii bulgari vor să angajeze 4 matrițeri și tot atâția turnători. În Norvegia, frizerii au două posturi libere.

V. ANDRIEȘ