La propunerea Poliţiei Capitalei şi a Inspectoratului Şcolar al Municipiului Bucureşti, începând de anul viitor elevii din clasele a VII-a vor putea opta pentru a învăţa, între disciplinele din curricula la alegerea şcolarilor, unele articole din Codul penal şi din Legea pentru prevenirea violenţei în familie.
Ministerul Educaţiei a inclus deja proiectul în programa şcolară, ca materie opţională.
„Ar fi interesant ca idee, cred că e bine să ştim şi lucrurile astea. Ne vor folosi în viaţă şi poate unii dintre noi, care suntem mai porniţi spre agresivitate, ne vom controla măcar la gândul că am putea să facem ani de închisoare. Pentru că doamna psiholog ne-a spus la o oră de dirigenţie că în familiile în care părinţii sau alţii sunt violenţi şi copiii pot fi aşa mai târziu”, ne-a spus Vlad, elev în clasa a VI-a la Colegiul Naţional de Informatică din Piatra Neamţ.
Şi cadrele didactice din Piatra Neamţ consideră că o astfel de materie opţională este interesantă şi utilă deopotrivă pentru elevi şi ar putea fi folosită şi în strategiile educaţionale pentru prevenirea violenţei în şcoli. „Cred că în şcoala noastră, chiar dacă nu am întâmpinat cazuri foarte grave de violenţă între elevi, va fi îmbrăţişată o astfel de iniţiativă”, ne-a spus Elvira C., profesoară de biologie la o şcoală din Piatra Neamţ.
Alţi profesori sunt mai sceptici şi consideră că educaţia de acasă nu poate fi suplinită de prevederile Codului Penal: „Părinţii ar trebui să-şi pună problema asta foarte serios, cum îmi educ copilul, cum îl trimit la şcoală şi în societate. Dar, din păcate, părinţii sunt din ce în ce mai ocupaţi, iar cei care nu sunt ocupaţi cu serviciul mimează preocuparea şi nu prea le pasă de proprii lor copii. Să veniţi la şedinţele cu părinţii din gimnaziu şi o să vedeţi cât de mult le pasă ce fac copiii lor la şcoală”, ne-a spus Victor B.M., profesor diriginte la o clasă a VII-a.
Şi în rândul profesorilor încă mai există, mai rar decât în anii anteriori ce-i drept, indivizi care încă mai cred că „bătaia e ruptă din rai!” şi dacă nu-i dau cu linia peste degete elevului indisciplinat n-au făcut nimic. Cazurile de agresivitate manifestată de cadrele didactice faţă de elevi sunt, însă, destul de greu de dovedit, mai ales că victimele sunt destul de speriate şi preferă să treacă totul sub tăcere şi să suporte în continuare toanele celor care nu ar trece un text de evaluare psihologică „pe bune”.