Cum să urmăriți bujiile, când și cum să le schimbați

Fără bujii, unele vehicule nu vor porni – sau nu vor merge nicăieri. Deoarece sănătatea acestei piese auto este direct legată de performanța motorului, bujiile de aprindere proaste pot duce adesea la probleme mai semnificative, inclusiv la porniri prelungite la rece și la rateuri de aprindere în timpul accelerării.

Fără bujii sănătoase, este posibil ca mașina dvs. să nu-și poată atinge potențialul maxim, iar vehiculul dvs. poate înregistra o scădere a economiei de combustibil.

Caracteristicile bujiilor de aprindere

În interiorul bujiei de aprindere se află un electrod interior central care este izolat de căldură prin învelișul său de porțelan alb. Aceasta primește electricitate pentru a realiza o scânteie prin intermediul electrodului central care este conectat la bobina de aprindere a vehiculului dumneavoastră printr-un fir puternic izolat.

Partea inferioară a bujiei este filetată pentru a permite înșurubarea acesteia în capul cilindrului motorului dumneavoastră. Vârful inferior se extinde mai departe în camera de combustie, unde are loc aprinderea amestecului aer/combustibil.

Explicarea gamei de căldură

Pe lângă faptul că acționează ca o sursă de aprindere, celălalt rol important pe care îl joacă o bujie este acela de a transfera căldura din camera de ardere în sistemul de răcire. Această capacitate de a disipa căldura este definită de plaja termică a bujiei de aprindere. Intervalul de căldură trebuie să fie adaptat la aplicația dumneavoastră, altfel pot apărea preaprinderea și murdărirea (scurgerea electrică care provoacă un rateu de aprindere) bujiei.

Este posibil să auziți că bujiile sunt denumite „reci” sau „fierbinți”. Acest lucru se referă la gama de căldură a bujiilor dumneavoastră. Trecerea la o bujie mai caldă sau mai rece trebuie făcută cu mare precauție, deoarece utilizarea unei bujii prea calde pentru nevoile dumneavoastră poate deteriora motorul.

Dacă bujiile sunt pe ducă, acestea se vor resimți în consumul de combustibil. Bujiile de aprindere uzate pot crește consumul de combustibil al autovehiculului dumneavoastră, deoarece nu vor arde eficient combustibilul care intră în motor, ceea ce înseamnă că veți cheltui mai mult la alimentări.

În plus, dacă nu sunt înlocuite, distanța dintre electrozii bujiei se lărgește, ceea ce înseamnă că scânteia trebuie să „sară” pe o distanță mai mare pentru a declanșa combustia. În cele din urmă, lărgirea acestui decalaj poate duce la o combustie neregulată sau neregulată.

Diagnosticarea bujiilor uzate

Dacă autovehiculul dumneavoastră prezintă oricare dintre aceste simptome sau dacă au trecut aproape (sau mai mult de) 50.000 km de când bujiile au fost inspectate, asigurați-vă că programați această inspecție ca parte a următoarei întrețineri a autovehiculului – și nu o amânați. Ca orice altceva cu mașinile, este întotdeauna mai bine să remediați problema înainte ca aceasta să cauzeze probleme, în loc să așteptați ca aceasta să ducă la reparații majore.

Sursa de informare:

https://www.autodoc24.ro/piese-de-schimb/bujie-10251

https://ro.meceu.org/tips-for-changing-spark-plugs-1024