Cu 13 tichete de fiecare punct de lucru la colectori / Programul „Rabla” s-a epuizat în mai puţin de o oră

rable

* Nemţenii au stat cu zecile la rând, poate 13 le aduce şi un pic de noroc * La Piatra Neamţ lista de ordine s-a făcut încă de vineri

Tichetele valorice pentru casarea maşinilor mai vechi de 10 ani s-au epuizat, ieri, în mai puţin de o oră de la deschiderea porţilor la unităţile colectoare. Nici nu erau motive să dureze mai mult, întrucât s-au primit câte 13 vouchere de fiecare punct de lucru sau firmă colectoare, adică prima tranşă de un sfert din numărul total de tichete câte revin în judeţ. Autorizate sunt cinci firme cu 7 puncte de lucru, iar la un calcul simplu asta arată că din 364 tichete în programul Rabla din 2013, s-au primit acum 91, care s-au adjudecat de cei care s-au trezit foarte devreme. Adică de vineri, de când Administraţia Fondului de Mediu din cadrul Ministerului Mediu a făcut anunţul oficial privind demararea etapei de eliberare a tichetelor. „Au fost în jur de 80 de maşini la poartă, de dimineaţă, dar numai primele 13 au fost înregistrate, întrucât atâtea tichete am primit”, spune inginerul Cristian Trenchea, şeful depozitului Piatra Neamţ al REMAT SA. „Ordinea şi-au stabilit-o proprietarii, au venit de vineri la noi şi s-au înscris pe o listă de ordine. Având în vedere că sunt foarte puţine tichete anul acesta, din cauza fondurilor reduse, faţă de numărul de maşini vechi şi cei care doreau să-şi cumpere una nouă, sperăm să mai primim la suplimentare. Dar, poate nu se va întâmpla ca anul trecut, când la suplimentare s-au dat doar 100, faţă de 300 cât trebuia, conform algoritmului. Acum, sunt alte reguli: doar primul care le termină mai primeşte tichete suplimentar, şi suntem anunţaţi despre aceasta tot de la AFM, de la Bucureşti”.

Înghesuială, dacă se poate spune aşa comparativ cu situaţia din ceilalţi ani, a fost ieri şi la celalalte puncte de colectare. Pentru cele 13 vouchere, la poarta firmei Auto Cos Mir SRL din Oglinzi, de pildă, s-au aşezat, de dimineaţă, la rând, vreo 30 de proprietari şi maşinile lor. „Oamenii sunt nemulţumiţi, pe bună dreptate, pentru că sunt total insuficiente tichetele de anul acesta”, declară Constantin Bobric, administratorul firmei. „Le-am terminat rapid, vă daţi seama, solicitanţii şi-ai făcut o listă de ordine şi aşa s-au prezentat la noi, restul i-am trecut pe o listă a noastră de aşteptare, poate primim ceva la suplimentare. Este prima dată când intrăm în program, dar cred că este şi singura. Sunt foarte multe documente de făcut, procedurile necesită multe demersuri, iar pentru 13 tichete am făcut trei drumuri până la Bucureşti. Nu ştiu dacă se merită”.

Procedura prevede că după prima etapă, în care un sfert din totalul tichetelor s-au distribuit în nunmăr egal tuturor colectorilor, se face suplimentarea pe baza cererii de la colector, iar AFM mai alocă până la maxim 200 de tichete. Programul Rabla din acest an obligă proprietarul unei maşini vechi care a încasat prima de casare să cumpere un autovehicul nou, sau să pună voucherul în circulaţie, întrucât este prevăzut un termen de numai 10 zile pentru obţinerea certificatului de distrugere şi al certificatului de radiere, altfel pierde prima de casare.

Aşa se face că şi ofertele cu vouchere de vânzare au şi apărut de ieri pe net, la preţuri pentru toate variantele. Astfel, tarifele pleacă de la 1900 de lei şi pot ajunge până la 5.000 de lei. Diferenţa o face dosarul cu documente, dacă nu e complet atunci nimeni nu cere mai puţin de 1900 sau mai mult de 2.500 lei, pentru că în cazul când dosarul e beton negocierile se poartă de la 2.500 şi până la 5.000 de lei.

Cristina IORDACHE