Chiriașii de la Telegondolă Gară au rămas fără apă

dughir

Litigiul ApaServ – Perla Invest face victime colaterale
* Cătălin Goldan (manager Perla Invest) acuză pierderile de apă din rețeaua de la Ștrand și lipsa de flexibilitate a furnizorului de apă în reeșalonări
* Șeful ApaServ spune că țevile din ștrand nu sunt ale companiei ci ale clientului și că „nu pot face reeșalonări pe 20 de ani cum ar vrea domnul Goldan”

Considerând că Perla Invest (firma municipalității care administrează Ștrandul, Telegondola și pârtia de schi) nu respectă graficul de plăți reeșalonate, Compania Apaserv a trecut la represalii: miercurea trecută a oprit furnizarea apei la birouri, iar luni a sigilat robinetul și la Stația de plecare Telegondolă de la Gară.
Decizia de luni a lovit direct chiriașii de la Stația Telegondolei, mici firme care au spații închiriate în care au amenajat baruri sau fast-food-uri. Care depind – pentru funcționare – de autorizația sanitară (care nu se eliberează dacă nu ai apă curentă) și care acum – pardon de comparație – folosesc apa precum în toaletele prăpădite ale școlilor de la țară. Adică au recurs la fel de fel de soluții și improvizații, vorba managerului Cătălin Goldan de la Perla Invest, „utilizăm metode preistorice”.

Datorii pic cu pic

Istoria datoriilor și litigiilor curge – picătură cu picătură – de prin 2011. Imposibilitatea firmei Perla Invest de a plăti datoriile la zi este pusă de managerul Perla Invest pe seama unor facturi pe care le consideră exagerate față de situația din teren. Restanța de la acest moment ar fi de vreo 400.000 lei. Oricum, Perla Invest este un consumator și un plătitor important al furnizorului: „numai în 2013 am achitat 152.000 lei, din care 100.000 lei din iulie până acum” (C. Goldan).
În sinteză, directorul Perla Invest reproșează că rețeaua din ștrand produce pierderi și deși a solicitat ApaServ sprijinul în determinarea problemelor tehnice din propria instalație, nu a fost mulțumit de rezultat. “A venit un laborator mobil, a găsit o defecțiune la o conductă de metal, dar nu acolo unde bănuim noi că e marea problemă. Că la bazinul mare am avut consum într-o lună de 400 mc, iar la cel mic de peste 4000 mc”, spune Goldan.
“Rețeaua din Ștrand nu e a Companiei ApaServ ci a celor de la Perla Invest. Le-am oferit laboratorul mobil pentru determinări în teren. Gratis. Dar nu suntem firmă de reparații”, spune managerul Dughir de la ApaServ.
“E o întreagă poveste cu rețeaua de apă din ștrand. Am chemat și firme private să determinăm, însă nu avem o schiță clară a conductelor. Cele metalice pot fi găsite, cele de plastic nu. Ce să facem, să săpăm atâtea hectare din ștrand?”, întreabă Goldan.
”Dar ce vrea, să sap eu sau să-i repar eu rețeaua, pe banii ApaServ?”, răspunde, tot cu o întrebare Dughir.

Eșalonări disputate

Apa curge, apometrul se învârte, facturile curg și ele. Se adună restanțe, se fac și se desfac eșalonări. “ApaServ nu a arătat față de noi flexibilitate. Mai multă înțelegere am găsit la Direcția de Finanțe sau la E-On. Culmea este că ApaServ este o companie județeană, noi suntem firmă a municipalității și nu găsim înțelegere. La eșalonări nu vor să țină cont de cash-flow, de încasările și de ritmul acestora care nu este unul constant. De exemplu, în septembrie nu am încasat nici de la Ștrand, nici de pe pârtie. Ne-au acceptat doar 15 luni la eșalonări nu 60 cum au fost de acord cei de la E-On, de exemplu”, acuză Goldan.
”Dacă nu arătam flexibilitate și înțelegere, nu ajungea firma condusă de domnul director Goldan la datoriile și la sumele astea. Păi, după teoria lui și după cash-flow-ul ăsta la care tot vrea să facă referire, poate ar vrea să eșalonăm pe 10 ani. Sau pe 20… Și noi, ca și ei avem de plătit furnizori, dări la stat, cota din investiții, rate la bănci, salarii. Și noi plătim salarii la 600 de oameni. Noi furnizăm un produs care trebuie plătit. Așa e în economia de piață. Domnul Goldan, că de asta e director, trebuie să găsească soluții să facă rost de bani, să eficientizeze activitatea”, nu rămâne dator Dughir.

”ApaServ nu intervine în rețelele clienților”

O altă problemă pusă pe tapet este cea a facturilor anulate și remise apoi cu sume mai mici. „Dovada cea mai bună că ApaServ știe că ne facturează în plus vine chiar de la ei. Au fost câteva cazuri – unul în acest an și două anul trecut – când după contestările noastre au făcut factura cu minus – practic au anulat-o – și au refăcut-o la o sumă mai mică”, spune Dughir invocând doar unul din exemple când, de la vreo 57.000 lei s-a ajuns la doar 35.000 lei.
„Sunt bune și aceste exemple. Asta arată că la ApaServ nu se poate vorbi nici de lipsă de flexibilitate, nici de lipsă de înțelegere sau dialog. Nu-mi mai aduc aminte acum (nu sunt în localitate), dar ce spune domnul Goldan arată că atunci când s-a greșit la noi, am ascultat clientul și am corectat. Unde ar fi atunci lipsa de flexibilitate?”, întreabă retoric Dughir (n.r. – precizare, declarațiile acestuia au fost prin telefon, managerul ApaServ nefiind în localitate).
Cătălin Goldan mai spune că a verificat metrologic apometrul de la intrarea în ștrand însă a cerut ApaServ să mai monteze un contor de ieșire pentru apa din bazine. „Ca pentru o verificare în plus, mai ales că pe partea de epurare, apa de la bazine nu suportă această operație. Ne-au răspuns că să montăm pe cheltuiala noastră și sub asistența și monitorizarea lor”.
“Păi, ce ar fi vrut să-i răspund? Obiectul principal de activitate al Companiei ApaServ este furnizarea de apă și servicii de canalizare. Ce ar însemna dacă toți consumatorii de apă ar cere companiei noastre să le facem lucrări, reparații în instalațiile proprii. E vorba de rețeaua internă care nu ne aparține ci e administrată de Perla Invest”, spune Dughir…

Cafea cu apă de la canistră

Iar acest rărboi al declarațiilor continuă. Finalul – cu debranșarea de la apă – ține de bani. „Noi vrem să plătim. Am semnat și respectat și eșalonarea prin care plătim o rată a datoriilor din urmă plus factura curentă. Am contestat însă facturile din iulie și august – care ni se par mult umflate de pierderi – și așa ne-au debranșat”, spune Goldan.
“Păi cum au respectat eșalonarea dacă nu au mai plătit facturile curente? Sunt umflate de pierderile din rețeaua proprie? Păi să repare domnul director Goldan rețeaua. E rețeaua internă, din ștrand, de câte ori să o mai spun ca să se înțeleagă? Eu nici nu am știut că s-a ajuns la debranșare, repet, acum sunt plecat din localitate, azi am aflat. S-a procedat ca la orice rău-platnic care nu respectă, vădit, nici graficul de eșalonare”, mai spune Cătălin Dughir.
În timp ce cei doi directori comunică acum prin intermediul presei, ieri la prânz, la Stația de la telegondolă, dintr-un microbuz de marfă se descărcau canistre cu apă.
Chiriașii din clădire? ”Deocamdată, înțeleg…”, spune Goldan.
Vorba cuiva: ”deocamdată, până când?”…

Daniel VINCA