Camerele agricole – la faza de „iniţiativă”

camere-agricole (1)

* Legea e dată de 3 ani, modificările sunt mai stufoase decât legea în sine, comitetul de iniţiativă lipsea

Ca urmare a ultimelor modificări, camerele agricole sunt definite ca organizaţii neguvernamentale deschise, apolitice, fără scop patrimonial, cu personalitate juridică, cu statut de utilitate publică. Camerele agricole vor fi organizate să funcţioneze în fiecare judeţ, avînd sediul în municipiul reşedinţă de judeţ. Camera agricolă judeţeană poate înfiinţa camere agricole locale, dar fără personalitate juridică. Camera agricolă naţională poate înfiinţa camere agricole regionale, cu personalitate juridică.

* Toamna trecută, era cât pe ce!

Aceasta este definiţia de „dicţionar” a camerelor agricole, cu toate modificările aduse la legea de înfiinţare a acestor forme reprezentative pentru lucrătorii din agricultură. Din, păcate,totul a rămas în stadiul de bună intenţie, deşi legea a apărut  la finele anului 2010.  E drept că, toamna trecută, s-a mai „mişcat”ceva în acest domeniu. Se stabiliseră colegiile electorale, se întocmiseră listele definitive  cu candidaţii, se făcuse chiar şi tragerea la sorţi a poziţiilor pe buletinele de vot. Următorul pas era organizarea efectivă a alegerilor pentru Colegiul judeţean al Camerei agricole Neamţ. Dar totul a „încremenit”! Guvernul  a trimis în teritoriu o adresă prin care se comunica amânarea alegerilor pentru camerele agricole, până la noi ordine. Toate documetele întocmite până la acea dată urmau să fie sigilate şi bine secretizate. Iar atunci când se vor găsi banii necesari, cursul alegerilor pentru camerele agricole să fie reluat.  Banii n-au venit, aşa că nici alegerile nu s-au mai ţinut. Documentele tot sigilate sunt! Dacă n-or fi dat iama rozătoarele prin dosare.

 

* Modificările, mai multe decât legea în sine

Legea privind camerele agricole  a apărut în 2010, după care a „dormitat” în linişte, fără vreun deranj, vreme de doi ani.  Toamna trecută, s-a dat „trezirea”, dar n-a fost să fie! Acum, deja a început „resuscitarea” legii. A se citi „modificări şi completări” aduse vechi legi, prin ordonanţă de guvern. Modificări şi completări care sunt cu mult mai voluminoase decât legea în sine. Două file sunt „pline ochi” cu justificarea modificărilor şi completărilor care musai trebuie aduse legii de înfiinţare a camerelor agricole. Cu răbdare, cu foarte multă răbdare,  le vom trece  în revistă.

Motivările încep cu punctul forte, în jurul căruia a gravitat toată tărăgănarea de până acum: resursele financiare. Este vorba de cele necesare transferurilor către bugetele locale în vederea finanţării camerelor agricole judeţene. Trimestrul I al anului 2013 era data până la care trebuia să fie constituite noile structuri agricole judeţene. Se vorbeşte apoi despre disfuncţionalităţile constatate în ultima perioadă privind organizarea şi desfăşurarea efectivă a proceselor şi etapelor premergătoare înfiinţării camerelor agricole la nivel judeţean. Se spune, apoi, că legislaţia actuală conferă drepturi  ce decurg nemijlocit  din statutul de utilitate publică, fără să acorde explicit acest statut camerelor agricole, ceea ce face neaplicabile aceste prevederi. În prezent camerele agricole au statut de interes public, fără a fi menţionat şi statutul de utilitate publică, fapt care nu permite aplicarea dispoziţiilor legale privind facilităţile care se acordă organizaţiilor de utilitate publică. Se pune apoi în vedere că alocarea de resurse bugetare pentru organizarea primelor alegeri ale camerelor agricole judeţene nu se mai justifică, în condiţiile în care acestea dobândesc statut de utilitate publică, cu avantajele şi facilităţile, inclusiv de natură financiară, care decurg din acest statut. Actualele structuri cu atribuţii în organizarea primelor alegeri ale camerelor agricole judeţene nu demonstrează capacitatea organizatorică necesară realizării acestui scop. Iată şi „cireşa de pe tort”, ca să nu sune atât de sumbru ca „bomboana de pe colivă”. Cităm: „Atribuţiile camerelor agricole prevăzute de legislaţia în vigoare nu sunt corelate cu atribuţiile care decurg din noul statut de utilitate publică al camerelor agricole, care sunt reţele naţionale de structuri autonome private ce promovează interesul public general, prin acţiune la nivel local şi prin integrarea specificului local în procesul de elaborare a politicilor diferenţiate pe sectoare de agricultură, ţinând cont de faptul că neadoptarea măsurilor propuse prin prezenta ordonanţă de urgenţă are un impact social şi economic semnificativ şi există riscul să slăbească încrederea populaţiei care desfăşoară activităţi în domeniile agricultură, dezvoltare rurală, piscicultură, silvicultură, industrie alimentară, în sistemul camerelor agricole şi în importanţa rolului acestora”. S-a înţeles! E clar…ca ceaţa. Dacă în această „lumină” s-a făcut modificarea şi completarea vechii legi vă imaginaţi cum arată cea nouă!

Pur şi simplu te ia cu ameţeală… Adică tot ceea ce, până acum, a fost legal, automat devine nelegal, disfuncţional, de interes public, dar fără utilitate publică…Se referă la camerele agricole deja existente, cele care au apărut după „revopsirea” fostelor oficii judeţene de consultanţă agricolă. Vopsire făcută şi ea după tot tipicul legal. Nelegal acum!…

 

* Comitet de iniţiativă avem…iniţiativa nu prea!

Legea privind înfinţarea camerelor agricole a fost promulgată  în anul 2010. O primă rundă de modificări a apărut în 2012. În iulie 2013 au apărut ultimele modificări şi completări. Foarte multe şi, mai ales, edificatoare…În 12 august, pinde viaţă şi ordinul pefectului privind constituirea unui comitet judeţean de iniţiativă.  Este un organism cu atribuţii în organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru camera agricolă judeţeană, cu următoarea componenţă: ing.Traian Vararu-Direcţia pentru Agricultură Neamţ; ing. Vasile Nica – consilier judeţean; jurist Paul Ciprian Ursu- consilier superior, Instituţia Prefectului; reprezentaţii formelor asociative din agricultură şi conexe. Din rândul acestora fac parte: Agavriloaie Tiberiu- cenzor la Asociaţia Crescătorilor de Albine Neamţ; Bălău Radu -direcor la Agricop Cooperativă Agricolă, comuna Zăneşti; Ciobanu Mihai George – jurist la SC Agrotec Ulei Grup SRL; Ciubotaru Florin Anton  – medic veterinar la Asociaţia Crescătorilor de Caprine „Capriprod” Neamţ; Latu Lazăr – preşedintele Asociaţiei Forumul Montan din România, Filiala Neamţ; Popovici Denis – jurist la Asociaţia Cultivatorilor de Sfeclă de Zahăr Roman; Porumbiţa Ramona  – inginer la SC ACSZ Grup SRL Roman; ing. Valeria Dascălu – primarul comunei Săbăoani.

Deci comitet judeţean de iniţiativă avem…iniţiativă nu! Cel puţin deocamdată!

Tina CONDREA