Atenție la campania electorală și la cum votați! Evitați să fiți acuzat de contravenție sau infracțiune!

vot pe listeNemțenii cu drept de vot, mai ales cei care pe 5 iunie 2016 își exercită dreptul pentru prima dată (dacă au împlinit 18 ani, inclusiv în ziua alegerilor), este bine să știe care sunt noutățile în ce privește faptele ce ar putea fi considerate abateri sau infracțiuni și sancționate ca atare.

Conform unui ghid elaborat și publicat pe site de Ministerul Afacerilor Interne, la alegerile locale din acest an sunt o serie de noutăți privind regulile ce trebuie respectate în ziua votului. Alegătorii vor primi 3  buletine de vot pentru alegerea primarului, a consilierilor locali și a consilierilor județeni, iar sistemul informatic de monitorizare a votului va fi funcțional.

*Ce acțiuni sunt sancționabile

Mai multe fapte și acțiuni sunt considerate contravenții și cei surprinși riscă amenzi. Aici intră prezența altor persoane în cabina de vot, fotografierea sau filmarea prin orice mijloace a buletinului de vot de către alegători în timpul exercitării dreptului de vot care se sancționează cu amendă de la 600 la 1.000 lei. Distrugerea, deteriorarea, murdărirea, acoperirea prin scriere sau în orice alt mod a listelor electorale, a platformelor-program afișate sau a oricăror altor afișe ori anunțuri de propaganda electorală sunt acțiuni ce se sancționează tot cu amendă de la 600 la 1.000 lei.

Alcoolul aduce amenzi mari, de la 2.200 la 3.000 lei, pentru comercializarea sau consumul de băuturi alcoolice pe o distanță de 500 de metri în jurul sediului unde este amplasată secția de votare, potrivit legii 115/2015.

*Ce fapte trec în registrul penal

Legea electorală prevede și pedepse cu închisoarea pentru fapte definite ca infracțiuni.

Așa, de pildă, în ce-i privește pe votanți, dacă utilizează o carte de alegător sau un act de identitate nul ori fals sau a unui buletin de vot fals, aceștia riscă închisoarea de la 6 luni la 3 ani. Aceeași pedeapsă și pentru cei care votează și introduc în urnă mai multe buletine de vot decât are dreptul un alegător.

Cât despre partea cealaltă, sunt definite ca infracțiuni oferirea sau darea de bani, bunuri sau alte foloase (excepție fac bunurile cu valoare simbolică, inscripționate cu însemnele unei formațiuni politice) în scopul determinării alegătorului să voteze sau să nu voteze o anumită listă de candidați ori un anumit candidat – fapte pentru care este prevăzută pedeapsa cu închisoare de la 6 luni la 3 ani și interzicerea exercitării unor drepturi civile. Aceleași limite de pedeapsă și pentru împiedicarea, prin orice mijloace, a liberului exercițiu al dreptului de a alege sau de a fi ales.

MAI a pregătit pentru informarea persoanelor cu drept de vot 3 spoturi pentru a fi difuzate de televiziuni și în perioada campaniei electorale și 22.000 de afișe ce au ajuns în teritoriu și vor fi expuse în locuri vizibile, în tot județul Neamț.

*Reguli pe timpul campaniei electorale

Legea electorală pentru scrutinul din luna iunie 2016 stabilește o serie de reguli după care se desfășoară campania electorală, care a început la ora 00,00 a zilei de 6 mai 2016 și se va încheia la ora 7 a zilei de 4 iunie.

Anul acesta, candidații nu mai pot folosi bannere, mesh-uri, panouri publicitare, steaguri publicitare, calcane, ecrane publicitare, indicatoare publicitare direcționale, structuri de publicitate autoportante, publicitate luminoasă, publicitate pe vehicule.

Afișele electorale pe timpul campaniei sunt permise doar la dimensiuni de cel mult 500 mm o latură și 350 mm cealaltă latură. Afișele electorale prin care se convoacă o reuniune electorală nu pot avea mai mult de 400 mm o latură și 250 mm cealaltă latură și vor fi amplasate în locuri speciale pentru afișaj, materiale de propagandă electorală audio sau video, difuzate de mass-media audiovizuală, publicitate în presa scrisă, materiale de propagandă electorală online, broșuri, pliante și alte materiale tipărite.
Nerespectarea acestor reguli constituie contravenții dacă nu au fost săvârșite în astfel de condiții încât să fie considerate, potrivit legii penale, infracțiuni, și se sancționează cu amendă de la 10.000 lei la 25.000 lei.
Conform reglementărilor în vigoare, în campania electorală candidații, partidele politice, alianțele politice, alianțele electorale, precum și cetățenii au dreptul să-și exprime opiniile în mod liber și fără nicio discriminare prin mitinguri, adunări, utilizarea televiziunii, radioului, presei și a celorlalte mijloace de informare în masă.

*Nu se face campanie electorală în unități militare și în școli
Este interzisă organizarea acțiunilor de campanie electorală în unitățile militare, precum și în spațiile din școli și universități în perioada de desfășurare a cursurilor.
În campania electorală, competitorilor electorali le este interzisă achiziționarea, oferirea, distribuirea sau darea, în mod direct sau indirect, a pixurilor, a cănilor, a ceasurilor, a tricourilor, a jachetelor, a gecilor, a impermeabilelor, a pelerinelor, a vestelor, a șepcilor, a căciulilor, a fularelor, a sacoșelor, a pungilor, a umbrelelor, a găleților, a brichetelor, a chibriturilor, a produselor alimentare, a produselor alcoolice, a țigărilor și a altor produse asemănătoare.
*Legea cere respect în campanie

Este interzisă utilizarea de către un partid politic, alianță politică, alianță electorală ori candidat independent a locurilor speciale de afișaj electoral astfel încât să împiedice folosirea acestora de către alt competitor electoral.
Afișajul electoral este permis și în alte locuri decât cele speciale, dar numai cu acordul proprietarilor, administratorilor sau, după caz, al deținătorilor.

Sunt interzise afișele electorale care combină culori sau alte semne grafice astfel încât să evoce simbolurile naționale ale României ori ale altui stat.
Legea electorală prevede că sunt considerate contravenții și se sancționează cu amendă de la 600 la 1.000 lei distrugerea, deteriorarea, murdărirea, acoperirea prin scriere sau în orice alt mod a listelor electorale, a platformelor-program afișate sau a oricăror alte afișe ori anunțuri de propagandă electorală, precum și afișarea mijloacelor de propagandă electorală în alte locuri decât cele permise.

*Finanțarea campaniei
Pentru această campanie electorală partidele politice, alianțele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale și candidații independenți trebuie să aibă mandatari ai candidaților sau reprezentanților acestora, care trebuie să fie experți contabili sau contabili autorizați ori trebuie încheiate contracte pentru asistență de specialitate. Mandatarii financiari trebuiau să fie înscriși până la debutul campaniei electorale la Autoritatea Electorală Permanentă, așa cum stabilește un ghid de finanțare a campaniilor pentru alegerile locale.

Normele spun că mandatarii financiari răspund în solidar cu partidul sau candidatul în legătură cu legalitatea operațiunilor financiare din timpul campaniei, organizează evidența operațiunilor financiare, efectuează plăți din contul bancar pentru campanie. Competitorii electorali își puteau deschide conturi bancare până la începutul campaniei și numai după ce își înregistrau mandatarii financiari la AEP.

Mandatarii financiari coordonatori sunt cei care deschid pentru partid un cont bancar central pentru campania electorală, depun în timpul campaniei electorale lista conturilor bancare utilizate și declara la AEP, în termen de 5 zile de la data efectuării transferului, fondurile care au fost primite în contul bancar central pentru campania electorală și fondurile pe care le-a transferat din contul central în conturile județene sau de sector.
Mandatarii financiari teritoriali deschid pentru partid conturi bancare pentru campania electorală la nivel județean, la nivel de sector/la nivelul municipiului București, depun contribuțiile candidaților în conturile bancare deschise pentru campania electorală pe care le și verifică, efectuează operațiunile de plăți din contul bancar deschis pentru campania electorală la nivelul său de competentă și restituie candidaților, în termen de 120 de zile de la data alegerilor, sumele rambursate și sumele necheltuite.

*Plafon maxim de finanțare
Legea spune că suma maximă care poate fi depusă în contul bancar central pentru campanie este de 2.205.000 lei. Fondurile obținute în afara campaniei, dar care sunt transferate în contul bancar al campaniei trebuie declarate la AEP în cel mult cinci zile de la data transferului și pot fi folosite doar după ce sunt declarate. Subvenții de la bugetul de stat nu pot fi transferate în contul de campanie.
Donațiile pot fi primite doar de la persoane fizice și nu pot depăși 210.000 lei, iar cele mai mari de 10.500 de lei pot fi primite doar prin transfer bancar.
Autoritățile, instituțiile, regiile autonome, companiile naționale, sindicatele, cultele religioase sau asociații ori fundații de altă naționalitate nu pot finanța campania electorală. Persoanele fizice sau juridice care nu au cetățenia română nu pot finanța campania și nu se pot primi donații decât în bani.
*Publicitatea electorală
Printre altele, Consiliul Național al Audiovizualului a hotărât ca spoturile publicitare să fie difuzate de televiziunile comerciale doar în timpul emisiunilor electorale, în calupuri separate, cu mențiunea că nu pot fi difuzate spoturi cu un candidat în timpul alocat altui candidat.

Spoturile realizate trebuie să respecte Constituția, ordinea publică, siguranța persoanelor și a bunurilor, să nu facă afirmații care pot aduce atingere demnității umane sau moralei publice și să nu incite la ură sau discriminare pe considerente de rasă, religie, naționalitate, sex, orientare sexuală sau etnie.

Posturile sunt obligate să difuzeze spoturi informative referitoare la alegeri după spoturile electorale.
Posturile de televiziune și radio pot difuza televoturi sau anchete făcute pe stradă, dar cu mențiunea că nu sunt reprezentative pentru opinia publică, pentru un grup social sau etnic. Sondajele de opinie prezentate trebuie însoțite de numele instituției care a făcut sondajul, data realizării și metodologia, dimensiunea eșantionului și marja maximă de eroare, cine l-a comandat și cine l-a plătit.
După finalul campaniei electorale, cu 48 de ore înainte de începerea votării și până la încheiere, posturile nu mai pot difuza sondaje de opinie, televoturi sau anchete făcute pe stradă, spoturi electorale, să aibă invitați în emisiuni candidați sau reprezentanți ai acestora sau comentarii referitoare la desfășurarea campaniei, candidaților și reprezentanților.
Nu în ultimul rând, în ziua votării, până la închiderea urnelor, posturile nu pot difuza sondaje la ieșirea de la urme, comentarii referitoare la candidați și reprezentanții lor ori îndemnuri de a vota sau de a nu vota un candidat sau un partid.

*Buletinele de vot

Imprimarea buletinelor de vot se asigură, prin grija prefecților, de către birourile electorale de circumscripție.

Pentru întreaga circumscripție electorală, buletinele de vot sunt imprimate cu litere de aceeași mărime, aceleași caractere și aceeași cerneală, într-un număr egal cu al alegătorilor înscriși în listele electorale, cu un plus de 10%.

Prin grija prefecților, un exemplar al primului tiraj pentru fiecare tip de buletin de vot, din fiecare circumscripție electorală, este prezentat membrilor biroului electoral de circumscripție județeană. Aceștia au dreptul să solicite prefectului retipărirea buletinelor de vot dacă numele candidaților, semnul electoral sau denumirea partidelor politice, a alianțelor politice ori a alianțelor electorale sau organizații ale cetățenilor aparținând minorităților naționale care participă la alegeri sunt incorect imprimate sau nu sunt vizibile.
Buletinele de vot trebuie să fie tipărite cel mai târziu cu 10 zile înaintea alegerilor.

*Cine monitorizează campania electorală

Birourile electorale de circumscripție veghează la corecta desfășurare a campaniei electorale în circumscripția în care funcționează.

Birourile electorale de circumscripție soluționează plângerile ce le sunt adresate cu privire la împiedicarea unui partid politic, organizații a cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțe politice, alianțe electorale ori a unui candidat independent de a-și desfășura campania electorală în condițiile prevăzute de lege, precum și plângerile privind încălcarea prevederilor art. 64, 65 si 79 (n.n. – derularea campaniei electorale, afișajul electoral).
Dacă biroul electoral de circumscripție consideră, cu ocazia soluționării plângerii, că este necesară luarea unor măsuri administrative sau aplicarea unor sancțiuni contravenționale ori penale, sesizează autoritățile competente.
Împotriva hotărârilor pronunțate de birourile electorale în materia campaniei electorale se poate face contestație în termen de 48 de ore de la data afișării, care se depune la biroul electoral ierarhic superior. Hotărârea este definitivă.
Soluționarea plângerilor și a contestațiilor se face în termen de 3 zile de la înregistrarea lor, iar hotărârile date se publică în presă și se afișează în mod vizibil la sediul biroului electoral care le-a emis.
Partidele politice, organizațiile cetățenilor aparținând minorităților naționale, alianțele politice, alianțele electorale, candidații independenți sau primarii, după caz, au obligația de a aduce la îndeplinire hotărârile definitive ale birourilor electorale, în materia campaniei electorale, de îndată după comunicare.

Cristina IORDACHE