Apel către cei cu cartea de identitate expirată, în prag de alegeri

prevederi*Pietrenii care au cărțile de identitate expirate sunt rugați să se prezinte la ghișeele SPCLEP pentru a intra în legalitate *După împlinirea vârstei de 55 de ani, documentul de identitate nu mai are termen de valabilitate

Nu mai este mult timp până la alegeri, iar restanțierii trebuie să-și înlocuiască deja cărțile de identitate, pentru a-și putea exercita dreptul de vot. Din acest motiv, conducerea Serviciului Public Comunitar Local de Evidență a Persoanelor Piatra Neamț, prin Loredana Popescu (foto), șefa instituției, a dorit să facă unele precizări, care se referă la valabilitatea buletinului de identitate și în alte situații.

„Cartea de identitate se poate obține la împlinirea vârstei de 14 ani. În cazul persoanelor cu vârsta cuprinsă între 14 și18 ani, termenul de valabilitate a cărții de identitate este de 4 ani. Pentru cei cu vârsta cuprinsă între 18 și 25 ani, termenul de valabilitate a documentului de identitate este de 7 ani. Important de știut că actele de identitate primite după împlinirea vârstei de 25 de ani expiră după 10 ani. După vârsta de 55 de ani, cartea de identitate nu mai are termen de valabilitate“.
Este nevoie de un nou act de identitate la expirarea termenului de valabilitate a actului care urmează a fi preschimbat; dacă s-a modificat numele sau prenumele titularului, prenumele părinților, data ori locul nașterii, în cazul schimbării domiciliului; la schimbarea denumirii sau a rangului localităților și a străzilor, al renumerotării imobilelor sau rearondării acestora, al înființării localităților sau a străzilor. Se mai schimbă documentul la atribuirea unui nou CNP, în cazul deteriorării actului de identitate, în cazul pierderii, furtului sau distrugerii documentului, când fotografia din cartea de identitate nu mai corespunde cu fizionomia titularului, în cazul schimbării sexului, în cazul anulării și la preschimbarea buletinelor de identitate.
Documentul se poate înlocui în termen de 15 zile, dacă s-a modificat numele sau prenumele titularului, prenumele părinților, data, ori locul nașterii și în cazul anulării. În toate aceste situații, titularul sau reprezentantul legal al acestuia este obligat să solicite serviciului public comunitar de evidență a persoanelor eliberarea unei noi cărți de identitate.
Titularul sau reprezentantul legal al acestuia are obligația să ceară eliberarea unei nou document de identitate, cu cel mult 180 de zile înainte de expirarea termenului de valabilitate a actului de identitate (dar nu mai puțin de 15 zile). Cartea de identitate provizorie se eliberează când persoana fizică nu posedă toate documentele necesare pentru un nou buletin și în cazul cetățenilor români cu domiciliul în străinătate, care locuiesc temporar în România. Termenul de valabilitate a cărții de identitate provizorie este de un an.

V. ANDRIEȘ