* „Nu ne mai țin nervii! După repornire, sistemul electronic merge pentru 2 pacienți, apoi se blochează la următorii 5“, a spus dr Covrig, reprezentant al Asociației Medicilor de Familie din Neamț
Ieri dimineață, fix la ora 8.36, Casa Națională de Asigurări de Sănătate anunța, în mod oficial, că o componentă hardwere s-a defectat și a provocat întreruperea sistemului electronic PIAS. Nimic nou pentru furnizorii de servicii medicale obișnuiți cu prea desele „picaje“ ale sistemului, dar nu și resemnați.
„De data asta au anunțat în mod oficial, pe site. De obicei, când sunam la Casa Județeană, ni se spunea că nu s-a primit nimic oficial de la Casa Națională. Ceea ce vrem noi de fapt este să ne putem îngriji pacienții fără să depindem de un sistem găunos. Nu ne mai țin nervii. Iar bolnavii noștri, ce vină au să stea pe la cabinet mai mult decât ar fi firesc, în speranța că poate-poate se resetează sistemul și funcționează?! Astăzi, 12 ianuarie 2016, de dimineață, nu s-a putut folosi cititorul de carduri de sănătate, iar după ora 10.30, când au anunțat cei de la Casa Națională că sistemul va fi complet funcțional, după 2 pacienți iar s-a blocat. La 2 a mers, la următorii 5 – nu. Și tot așa. Sigur că serviciile medicale pot fi oferite, până la remedierea defecțiunii, în modul «offline», iar ulterior să fie raportate online. Dar dacă se întâmplă vinerea, până luni poți să-ți iei adio de la validarea și implicit plata acelor servicii, pentru că trece termenul legal de raportare este de 72 de ore de la prestare“, ne-a declarat dr. Mihaela Covrig, președintele Asociației Medicilor de Familie din Neamț.
Ieri, după două ore în care sistemul a fost mort, CNAS a revenit cu un comunicat. „Platforma PIAS a fost repornită și toate aplicațiile sunt funcționale. Furnizorilor de servicii medicale, farmaceutice și dispozitive medicale le recomandăm să restarteze aplicațiile pe care le folosesc“.
Potrivit normelor de utilizare, postate pe site-ul CNAS, după introducerea cardului în cititor, se tastează PIN-ul de către asigurat, iar sistemul este pregătit să păstreze amprenta de timp și numărul de card folosit, fiind înregistrat serviciul prestat, în aplicație de furnizori. De la momentul repunerii în funcțiune a sistemul electronic al cardului național de sănătate (CEAS), serviciile efectuate și operate în aplicație de furnizori trebuie încărcate în Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate (PIAS), în limita a 72 de ore.
Serviciile medicale sunt acordate, începând din septembrie anul trecut, doar cu cardul de sănătate. Dacă pacientul nu este asigurat sau are card emis dar nu îl prezintă furnizorului, acesta va putea primi doar servicii medicale de urgență. De asemenea, copiii cu vârsta de până în 18 ani beneficiază, fără card, de toate servicii medicale gratuite incluse în pachetul de servicii cu decontare de la CAS.
Geanina NICORESCU