Victimele francului elevețian, la OPC Neamț

63* Comisarii pentru protecţia consumatorilor,  mediatori pentru nemţenii cu credite CHF

* „Avem nevoie de măsuri imediate pentru a evita apariţia unor fenomene sociale grave”, a spus şeful ANPC

Comisarii pentru protecţia consumatorilor au luat atitudine în scandalul creditelor CHF. Până ieri, la Comisariatul pentru Protecţia Consumatorilor din Neamţ nu fusese depusă nicio reclamaţie privind creditele în valută, dar persoanele aflate în situaţia de a nu-şi mai putea plăti creditele CHF sunt sfătuite să ceară ajutor prin mediere şi, totodată, le solicită public guvernanţilor să sprijine populaţia prin legi viabile.

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor susţine că a întreprins toate demersurile necesare pentru a îndeplini rolul de mediator în relaţia dintre bănci şi consumatori în contextul legislaţiei în vigoare dar că aceasta conduce, cel mult, la rezolvarea punctuală, cu o scadere nesemnificativă a costurilor pentru un număr mic de consumatori.

„Pentru a stabili un echilibru între drepturile şi obligaţiile părţilor, apreciem că este necesară o soluţie legislativă prin care să se impună împărţirea riscurilor şi aplicarea principiului echităţii. Însă, până la implementarea soluţiilor legislative avem nevoie de măsuri imediate pentru a evita apariţia unor fenomene sociale grave. Dorim evitarea situaţiei în care consumatorul este cel care suportă riscurile în totalitate. Ca urmare a riscurilor semnificative aferente împrumuturilor în valuta străină, este necesar să se prevadă măsuri clare pentru a-i sprijini pe consumatori cu privire la conştientizarea riscului pe care şi-l asumă, precum şi cu privire la posibilitatea limitării expunerii la riscul ratei de schimb valutar pe durata creditului”, a subliniat preşedintele ANPC.”Dorim găsirea de soluţii imediate din partea instituţiilor de creditare, în condiţiile în care creşterea valorii CHF are efecte imediate, efecte care aduc beneficii instituţiilor financiar bancare şi prejudicii consumatorilor”, au transmis reprezentanţii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor.

Aceştia au subliniat că întotdeauna se aduce în discuţie riscul financiar la care sunt supuse băncile, falimentul în care ar putea intra, faptul că vor pleca din ţară, dar niciodată nu se vorbeşte despre ce se întâmplă cu consumatorii români şi familiile acestora – faptul că rămân fără locuinţă şi fără venituri, aceste cazuri neputând beneficia nici măcar de ajutor social din partea statului.

„În acest sens, adresăm în mod public, tuturor instituţiilor financiar bancare, implicate în criza CHF, următoarea întrebare: Ce soluţii concrete oferiţi clienţilor aflaţi în imposibilitatea de a-şi plăti ratele lunare, clienţi bun-platnici până la apariţia crizei CHF ? Ne referim la soluţii care să vizeze întreaga perioadă de creditare, nu soluţii pe termen scurt. Ne dorim soluţii care să acopere o parte semnificativă a costurilor apărute în urma creşterii valorii CHF”, a subliniat preşedintele ANPC, Mariul Alexandru Dunca.

Geanina NICORESCU