Viceprimarul de Mărgineni, în cazul tragediei cu barca / „Nu ştiu de ce angajaţii primăriei erau pe iaz şi nu la serviciu”

primar mort

 Multe semne de întrebare la o zi după ce Ion Surdu, primarul comunei Mărgineni, şi unul din cei trei bărbaţi care îl însoţiseră la iazul familiei, pentru tăiat stuf, au murit înecaţi. Oficial, Inspectoratul Teritorial de Muncă Neamţ a declanşat o anchetă pentru a se stabili dacă a fost accident de muncă. Asta pentru că toţi cei implicaţi în accident au cartea de muncă la Primăria Mărgineni.

„Nohai Petru era angajat la noi, la primărie, ca muncitor necalificat. Era în timpul orelor de serviciu, pentru că programul se termină la ora 15.30, iar accidentul cu barca a fost pe la ora 13. Nu pot eu să vă spun ce căuta el pe iaz în ziua aceea. Dar… ştiţi cum e… Şeful e şef, iar când el îţi spune să te duci undeva,  te duci. Domnul primar e mort, Dumnezeu să-l ierte. Pe cine să mai întrebi ce şi cum a fost?… Eu eram plecat de dimineaţă, la Piatra, cu doamna contabilă şi cu un consilier, iar când m-am întors am fost cu constructorul să vedem locul unde va fi platforma de gunoi, aşa că eu nu am ştiut nimic şi nici acum nu ştiu ce să vă spun. Când m-am întors de pe teren, colegii mi-au spus că a avut loc nenorocirea. Nu-mi venea să cred. Maxim, care s-a salvat,  este şoferul primăriei, iar Bostan, celălalt bărbat care a supravieţuit, este tot salariat la noi. Nici unul nu era liber ori în concediu. Ambii supravieţuitori au fost astăzi (ieri-n.r.) la serviciu, dar se vede că încă sunt în stare de şoc”, ne-a declarat Vasile Rotariu, viceprimarul comunei Mărgineni.

Având în vedere că două persoane au supravieţuit, salvându-se de la înec, are cine să spună „ce şi cum” a fost, aşa încât ancheta ITM va stabili dacă accidentul se încadrează în parametrii stabiliţi de lege pentru categoria accidentelor de muncă. Este foarte important pentru că familia salariatului decedat ar putea avea unele beneficii în cazul încadrării ca accident de muncă. Mai les că au rămas orfani de tată trei minori, iar văduva nu are serviciu.

„În conformitate cu prevederile art. 125 al Legii nr. 263/2010, ajutorul de deces se acordă în cazul decesului asiguratului sau al pensionarului, fiind dat unei singure persoane care face dovada că a suportat cheltuielile ocazionate de deces . Cuantumul ajutorului de deces pentru anul 2014, în cazul decesului asiguratului sau pensionarului este stabilit prin Legea nr.340/2013, legea bugetului asigurărilor sociale pe anul 2014, la suma de 2298 lei. Precizăm că ajutorul de deces în cazul decesului unui asigurat se achită de către angajator, persoanei îndreptăţite sau mandatarului desemnat, prin procură specială, în baza documentelor justificative. În cazul decesului unui persoane asigurate în cadrul sistemului public de pensii, Legea nr.263/2010 prevede acordarea drepturilor de pensie de urmaş. Potrivit art.83 din Legea nr.263/2010, pensia de urmaş se cuvine copiilor şi soţului supravieţuitor, dacă susţinătorul decedat era pensionar sau îndeplinea condiţiile pentru obţinerea unei pensii. În situaţia în care decesul asiguratului a survenit datorită unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, conform alin.2 al art.86 din Legea nr.263/2010, soţul supravieţuitor are dreptul la pensie de urmaş, indiferent de vârstă şi de durata căsătoriei, dacă nu realizează venituri lunare dintr-o activitate profesională pentru care asigurarea este obligatorie ori dacă acestea sunt mai mici de 35% din câştigul salarial mediu brut. În cazul decesului asiguratului, ca urmare a unui accident de muncă sau a unei boli profesionale, în conformitate cu prevederile art.45 al Legii nr.346/2002 – privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale, republicată şi actualizată, beneficiază de despăgubire în caz de deces o singură persoană, care poate fi, după caz: soţul supravieţuitor, copilul, părintele, tutorele, curatorul, moştenitorul, în condiţiile dreptului comun, sau în lipsa acesteia, persoana care dovedeşte că a suportat cheltuielile ocazionate de deces. Cuantumul despăgubirii în caz de deces este de 4 salarii medii brute, comunicate de Institutul Naţional de Statistică pentru luna în care a survenit decesul asiguratului sau, după caz, ultimul salariu mediu brut pe economie cunoscut la data solicitării”, ne-a declarat Sandu Cezar Aanegroae, director executiv la Casa Judeţeană de Pensii Neamţ.

Geanina NICORESCU

ITM-ul face cercetări

 

Cazul morţii atât a primarului cât şi a paznicului din Mărgineni a ajuns şi în atenţia Inspectoratului Teritorial de Muncă Neamţ. O echipă de inspectori de la ITM a mers la faţa locului pentru a face cercetări. Implicarea ITM pleacă de la faptul că era vorba despre nişte salariaţi ai Primăriei aflaţi în timpul programului de lucru. Inspectorii vor stabili dacă prezenţa acestora la locul tragediei este justificată din punct de vedere a legislaţiei muncii.

“Este un eveniment care se află în cercetarea instituţiei noastre. Urmează ca într-un termen de 15 zile să stabilim cauzele şi împrejurările care au condus la producerea evenimentului. La finalizarea cercetărilor se va stabili şi caracterul acestuia”, declară Nicolae Hârlea, purtător de cuvânt ITM Neamţ.

Ion Surdu, primarul de Mărgineni, s-a înecat, miercuri la amiază, după ce s-a răsturnat cu barca în iazul din comună. Primarul ieşise la tăiat stuf, iar din patru persoane câte erau în ambarcaţiune, doar două au reuşit să se salveze. Primarul şi paznicul primăriei au murit înecaţi.

Andreea FLOREA

Primarul de Mărgineni s-a înecat în iazul comunal