Vânzările cu preț redus, în vizorul Protecției Consumatorului

control produse ecoComisarii pentru protecția consumatorilor din Neamț au verificat agenții economici care au vânzări la preț redus, de tipul soldare, lichidare ori promoționale. Din cei 20 de comercianți verificați, în proporție de 60% au fost depistați cu abateri.

„Orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse identice. Prețul redus trebuie să fie inferior prețului de referință. Prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus“, a precizat Natalia Hrușcă, șefa Comisariatului pentru Protecția Consumatorilor din Neamț.
Preț scris mai mic și barat, pentru a induce greșit idea de preț vechi

La vânzările cu soldare comisarii au depistat că se făceau astfel de vânzări fără a fi afișat anunțul publicitar cu denumirea „soldare/soldări/solduri“ și nici nu avea specificate durata soldării și sortimentul de mărfuri supus soldării. La vânzările promoționale consumatorii nu erau informați că oferta era valabilă numai în limita stocului disponibil sau privind durata promoției. Mai mult, comisarii pentru protecția consumatorilor au depistat practici incorecte privind publicitatea: pe fiecare produs aflat la comercializare (genți, tricouri, papuci sport) erau afișate două prețuri (cel mare barat, cel mic fiind prețul de aprovizionare), inducându-le consumatorilor ideea, prin faptul că erau afișate două prețuri, că erau aplicate reduceri de preț.

„Vânzarea de soldare este orice vânzare însoțită sau precedată de publicitate și anunțată sub denumirea «soldare/soldări/solduri» și care, printr-o reducere de prețuri, are ca efect vânzarea accelerată a stocului de mărfuri sezoniere dintr-o structură de vânzare cu amănuntul. Acestea se pot efectua numai în cursul a două perioade pe an, cu o durată maximă de câte 45 de zile fiecare, cu condiția ca produsele propuse pentru soldare să fie achitate furnizorului de către comerciant cu cel puțin 30 de zile înaintea datei de debut a perioadei de vânzări de soldare și oferite spre vânzare în mod obișnuit înaintea acestei date.
Stocul de produse propus pentru soldare trebuie să fie constituit în prealabil în structura de vânzare respectivă, în spațiile de vânzare și depozitele structurii de vânzare, precum și, după caz, în unul sau mai multe depozite ale comerciantului, cu cel puțin 15 zile înainte de data de debut a vânzării de soldare și nu va fi reînnoit după constituire sau în cursul vânzărilor de soldare“, se arată într-un comunicat de presă al ANPC.
Potrivit legii, perioadele de soldări se stabilesc de comerciant între următoarele limite: perioada 15 ianuarie – 15 aprilie inclusiv, pentru produsele de toamnă – iarnă, perioada 1 august- 31 octombrie inclusiv, pentru produsele de primăvară – vară.

Verificați prețul la casă ori la cititoarele de cod de bare

Consumatorii care cumpără produse cu preț redus sunt sfătuiți să verifice dacă oferta mai este valabilă în momentul respectiv, dacă reducerea de prețuri anunțată este identică cu cea reală – fapt ce poate fi verificat la cititoarele de cod de bare din marile magazine sau direct la casă, dacă prețul afișat este cel facturat. La achiziționarea pachetelor promoționale de tipul „3 la preț de 2“, trebuie să verifice prețul individual al produselor, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare, pentru a-l putea compara cu prețul pachetului promoțional. De asemenea, clientul trebuie să solicite informații suplimentare atunci când are nelămuriri privind orice campanie publicitară făcută prin orice mijloace (în cadrul magazinului, prin afișe sau pliante, prin anunțuri pe site).

Geanina NICORESCU