„Vacanţele Muzicale la Piatra-Neamţ”, un festival de înaltă ţinută artistică

interviu1 Sâmbătă s-a încheiat, la Piatra-Neamţ, festivalul „Vacanţe Muzicale”, un festival ajuns, anul acesta, la cea de-a 41-a ediţie. Desfăşurat în perioada 6 – 12 iulie, festivalul a reunit artişti prestigioşi, orchestre simfonice, grupuri camerale sau coruri de cameră. Între formaţiile prezente pe scena festivalului se numără Orchestra „Camerata Regală”, Ansamblul Artistic „Ciprian Porumbescu” din Suceava, „Cvartetul Transilvan”, Corul de Cameră „Cappella Transylvanica”, Orchestra „Mihail Jora” din Bacău, alături de solişti vocali şi instrumentali de marcă. Director artistic al festivalului a fost conferenţiar univ. dr. Mihaela Spiridon, care ne-a împărtăşit, cu generozitate, câteva din impresiile sale privind manifestările din cadrul ediţiei din acest an a „Vacanţelor Muzicale”.

Rep.: Festivalul „Vacanţe muzicale” s-a încheiat, sâmbătă, în aplauzele publicului, încântat de prestaţia artiştilor invitaţi la Piatra-Neamţ. Cum vi s-a părut festivalul din acest an, comparativ cu ediţiile precedente?
Prof. Mihaela Spiridon: Din cauza unor împrejurări nefaste, nu am fost prezentă la ultimele două ediţii ale festivalului. Însă opiniile celor care au fost prezenţi la spectacolele din Piaţa Turnului şi de la sala „Calistrat Hogaş” a Consiliului Judeţean m-au făcut să cred că ceea ce am realizat anul acesta a fost de o înaltă ţinută artistică, satis-făcând aproape toate categoriile de melomani. De aceea, la sfârşitul acestei ediţii trăiesc un sentiment de mulţumire sufle-tească, pentru că am reuşit să readuc pe scena acestui festival nume importante ale vieţii muzicale româneşti, cum ar fi „Ansamblul Transilvan” sau „Cappella Transylvanica”. De asemenea, mă bucur că am adus în faţa publicului orchestra „Camerata Regală”, deşi am avut surprinderea să constat că anumite persoane care se pretind „cu ştaif” au avut remarci nu tocmai măgulitoare la adresa acestui ansamblu, înainte de a-l urmări pe scenă. Dar, după concertul de deschidere al festivalului,s-au lămurit că au de-a face cu un ansamblu prestigios, „Camerata Regală”concertând de mulţi ani, atât în ţară, cât şi în străinătate şi având un CV absolut impresionant.

Secretul reuşitei unui festival: „Dacă faci lucrurile din timp, totul decurge firesc, fără surprize neplăcute.”

Rep.: Aţi întâmpinat dificultăţi în organizarea manifestărilor?
Prof. Mihaela Spiridon: Chiar dacă pare un pic ciudat, n-am întâmpinat nicio dificultate majoră. Singurul aspect neprevăzut a fost lipsa Nadiei Trohin, din seara de jazz, care a răcit puternic, aflân-du-se în imposibilitatea de a cânta. De fapt, discuţiile preliminare cu toţi artiştii au avut loc în-că din luna octombrie, tocmai pentru a avea certitudinea că sunt liberi în această perioadă a anului şi că îi încântă ideea de a participa la festivalul nostru. Prin martie-aprilie au fost semnate contractele. Având toate aceste date „aranjate în pagină”, cu două săptă-mâni înainte de începerea festi- valului am pus la punct ultimele detalii. Cred că acesta ar fi secretul unei manifestări reuşite, din perspectiva unui organizator. Dacă faci lucrurile din timp, totul decurge firesc, fără surprize neplăcute.
Rep.: Înainte de închiderea festivalului, publicul a fost întrebat, prin intermediul unor ches- tionare, care ar fi punctele slabe şi punctele forte ale festivalului şi ce şi-ar dori pentru ediţia din 2015 a „Vacanţelor Muzicale”. Care au fost impresiile publicului?
Prof. Mihaela Spiridon: Eu am avut ideea să facem acest chestionar, în premieră absolută. Am analizat răspunsurile cu mare atenţie şi interes. Am primit doar calificative de „foarte bine” şi „excelent”, ceea ce a fost minunat pentru noi. La întrebarea „Care formaţie v-a plăcut cel mai mult?”, majoritatea celor ches-tionaţi au răspuns „Camerata Regală”, „Cvartetul Transilvan”, „Millenium”, Mircea Baniciu, seara de operă şi Cursurile de Măiestrie ale domnului Marin Cazacu. La capitolul „puncte slabe”, au fost unele chestionare care au semnalat sonorizarea necorespunzătoare, deşi eu nu am remarcat acest lucru. De asemenea, câteva persoane au reproşat prezenţa formaţiei „Millenium” şi chiar a lui Mircea Baniciu (care a fost, de altfel, foarte bine primit de public). La întrebarea „Cine aţi vrea să fie invitat la ediţia viitoare a festivalului?” am primit şi răspunsuri amu-zante, de genul „Lupu Rednic” sau „Deep Purple”…
Rep.: Până la urmă, gusturile publicului se mai şi educă…
Prof. Mihaela Spiridon: Sperăm să fie aşa. Spun acest lucru pentru că, în urmă cu vreo câţiva ani, se desfăşura, la Piatra-Neamţ, o stagiune permanentă, cu reci-taluri şi concerte susţinute o dată pe lună. În acea stagiune am avut prezenţe deosebit de valoroase: Cristina Anghelescu, Aurelian Octav Popa, Iancu Văduva, Cvar-tetul „Gaudeamus” şi mulţi, mulţi alţi artişti prestigioşi. Cu toate acestea, în sală eram de fiecare dată aceiaşi oameni, destul de puţini… La „Vacanţele muzicale”, publicul a fost prezent în număr mare în Piaţa Turnului. Dar sala „Calistrat Hogaş” a Consiliului Judeţean nici măcar la „Cvartetul transilvan” nu a fost plină, deşi acest cvartet este cunoscut publicului nemţean, pentru că a mai fost prezent la noi şi cu alte ocazii… Însă lumea nu mai are răbdare, nu mai are timp, nu mai are aplecare către frumos…

Un festival pentru toate gusturile

Rep.: Unele voci critice au remarcat faptul că „Vacan-ţele Muzicale” ar trebui dedicate doar genului clasic. Cum comentaţi acest lucru?
Prof. Mihaela Spiridon: Este adevărat, au fost voci care au reproşat organizatorilor că festivalul a avut prea puţine spectacole de muzică clasi-că. Eu cred că festivalul „Vacanţe muzicale” este unic în ţară, în primul rând prin viaţa lungă pe care o are, dar şi prin diversitatea genurilor abordate. Nu cred că acest festival trebuie să devină unul elitist, aşa cum este, spre exemplu, festivalul „George Enescu”. Cred că „Vacanţele muzicale” trebuie să mulţumească toate gusturile, inclusiv pe iubitorii de muzică folk sau de muzică tradiţională de calitate. Să nu uităm că, respingând muzica populară, ne renegăm părinţii, bunicii şi străbunicii, ne renegăm originile!
Rep.: Aceleaşi voci critice s-au referit şi la absenţa, de pe scena festivalului, a unor nume sonore…
Prof. Mihaela Spiridon: Cu toţii ne dorim să aducem nume mari la festival. Aş fi vrut să aduc, spre exemplu, mari pianişti. Dar pe ce să cânte? E trist că într-un oraş ca Piatra-Neamţ nu avem un pian pe care să cânte un mare pianist! Oricum, este un lucru extraordinar că s-au găsit bani pentru organizarea festivalului, chiar daca bugetul a fost unul extrem de modest. Însă dacă ne dorim artişti mari, trebuie să îi şi recompensăm financiar, pe măsu-ra prestaţiei lor.

„Timp de o săptămână, am reînvăţat să ne bucurăm împreună…”

Rep.: Ce planuri aveţi, pentru ediţia din 2015 a „Vacanţelor Muzicale”?
Prof. Mihaela Spiridon: În cazul în care aş fi tot eu directorul festivalului, aş păstra, într-un mare procent, structura din acest an a „Vacanţelor”. Desigur că aş veni şi cu nişte elemente de noutate şi, în măsura în care ar fi posibil, aş aduce şi nişte nume mari ale scenei interpretative. Cred că merită să facem toate eforturile pentru a duce mai departe acest festival, atât de îndrăgit de publicul nemţean. Am avut surpriza şi bucuria să constat că oameni pe care nu-i cunoşteam au venit la sfârşitul spectacolelor şi m-au felicitat şi cred că acesta este cea mai mare mulţumire pe care o pot avea, ca organizator.
Rep.: De ce credeţi că avem nevoie de „Vacan-ţele Muzicale” la Pia- tra-Neamţ?
Prof. Mihaela Spiridon: Acest festival este important, în primul rând, pentru tinerii care studiază la Liceul de Artă „Victor Brauner”, la Facultatea de Muzică din Piatra-Neamţ sau în alte instituţii de profil, pentru că ei au nevoie de nişte modele. Pe de altă parte, am avut impresia, timp de o săptămână, că ne-am rupt de tot ce este în jurul nostru, de această lume mate-rialistă, în care nu mai există sisteme de valori. Am avut impresia că am devenit solidari, acolo, în Piaţa Turnului, şi că am reînvăţat să ne bucurăm îm-preună. Cred că avem cu toţii nevoie de o asemenea „vacanţă” sonoră, care să ne ofere momente de neuitat.

 

A consemnat Irina NASTASIU