* Convorbire cu primarul Ion Tănăselea
Rep.: Comuna e mai numeroasă acum, mai populată…
Ioan Tănăselea: Normal să fie aşa. E august, luna când românii plecați la muncă în străinătate se întorc acasă, în concediu. În Urecheni „stranierii“ au revenit după un an de trudă în afara țării, iar prezența lor se simte în magazine și în trafic. Se arată bucuroși de revedere, își strâng mâna când se întâlnesc și povestesc despre ce au mai făcut în ultima perioadă. La noi, din cei vreo 4.000 de locuitori, cam 30% se află peste hotare. Unii au renunțat definitiv la cetățenia română și s-au stabilit pe alte meleaguri, unde și-au cumpărat locuințe. Alții nu au putut părăsi glia străbună. Cu banii strânși, și-au ridicat case frumoase lângă cele ale părinților lor.
Rep.: Îşi fac doar case?
I.T.: Ar fi de dorit ca banii să fie investiți și în afaceri care să creeze locuri de muncă. În prezent, în comună își desfășoară activitatea câteva firme de construcții, au cam 10-20 de angajați.
Rep.: Deci, tot agricultura rămâne de bază…
I.T.: Urecheni nu este o comună săracă. Regret că cei care pleacă în străinătate, cu economiile pe care le fac acolo, nu vin să investească în comună, să-și facă o afacere proprie din care să trăiască. De pildă, noi avem un bazin agricol bun, cuprinzând aproape 2.900 de hectare de teren agricol. La nivelul comunei sunt câteva asociații agricole și este un lucru îmbucurător că au început să-și achiziționeze utilaje moderne și fac agricultură performantă. Cred că nu avem la această dată nici un hectar de pământ nelucrat. Consider că 2013 este un an bun pentru agricultură, chiar dacă inundațiile au creat necazuri la începutul verii. În 4 mai și în zilele de 7-9 iunie ne-am confruntat cu inundații care au afectat culturile și gospodăriile cetățenilor, stricând drumurile publice. Chiar marțea trecută, președintele Culiță Tărâță a împărțit material lemnos persoanelor păgubite. Dar a plouat, a fost și soare, culturile și-au revenit, producția se anunţă a fi foarte bună. Din păcate, spre dezamăgirea fermierilor, prețurile obținute sunt foarte mici. Porumbul se vinde cu 45-50 de bani, iar grâul, cu 60 de bani. Abia își recuperează investițiile făcute, nu mai poate fi vorba să mai aibă și ei un profit pe care să-l reinvestească, devenind mai performanți.
Rep.: Care sunt priorităţile ce vă reţin acum atenţia?
I.T. Fireşte, obiectivul principal îl constituie modernizarea infrastructurii. Avem în atenţie drumul județean 155 B, de la kilometrul 17 la 19,250, este o investiție planificată de Consiliul Județean Neamţ. Avem susținerea președintelui Culiță Tărâță pentru cei 2,2 km de asfalt și am înțeles că sunt alocate fonduri în valoare de 5 miliarde de lei vechi pentru continuarea lucrărilor începute în decembrie 2012. Ni s-a promis, pentru anul acesta, realizarea unui kilometru de asfalt, urmând ca pentru restul să ne fie alocați bani în bugetul pe 2014. Investiția este imperios necesară, având în vedere că pe lungimea drumului sunt locuințe și avem obligația să asigurăm cetățenilor un trai civilizat. Facem demersuri și pentru drumul județean care face legătura între Praxia și Bodești, ducând și la schitul Sfântul Ioan Hozevitul, un lăcaș tot mai vizitat. Pe partea de infrastructură, mai avem de depus la Consiliul Județean un proiect vizând 4 km de asfalt pe strada Biserca Veche. Şi această investiție este o prioritate, fiindcă pe acest tronson de drum sunt multe case, tot pe aici derulându-se și traficul greu. Din discuțiile avute cu domnul președinte Tărâță, obiectivul va fi luat în calcul pentru 2014. Am încercat și o îmbunătățire a parcului de utilaje al primăriei. Cu aprobarea Consiliului Local Urecheni, în 2013 s-a achiziționat un autogreder pentru întreținerea drumurilor sătești și a celor care fac legătura cu terenurile agricole, urmând ca iarna să fie utilizat la deszăpezirea căilor rutiere.
Rep.: Proiecte în lucru ori finalizate?
I.T.: Avem un proiect privind sistemul de canalizare, el va fi depus în speranţa accesării fondurilor europene alocate din perioada 2014-2020. La nivelul comunei este finalizată rețeaua de alimentare cu apă pentru satele Urecheni și Ingărești. Zilele acestea e programată recepția finală, urmând ca serviciul de furnizare, cu cele 350 de branșamente și stația de pompare, să fie încredințat Companiei Apa Serv.
Rep.: Unităţile şcolare?
I.T.: Anul acesta s-a reușit anveloparea școlii din Ingărești. Investiția se ridică la 80.000 lei şi oferă confort sporit elevilor și cadrelor didactice. Este o investiție pe care ne-am dorit-o de foarte mult timp, întrucât consumul de lemne era foarte mare, dublu comparativ cu școala din centru, cu aceeași suprafață. În comuna Urecheni sunt trei școli, toate dotate cu centrale termice pe lemne și grupuri sanitare moderne, de incintă. În sistemul de învățământ sunt cuprinși circa 620 de elevi și preșcolarii arondați celor 4 grădinițe.
Rep.: Parcul, realizat cu bani de Fondul de Mediu, şi-a dovedit utilitatea? O vreme, astfel de investiţii la sate erau mult hulite…
I.T.: Sunt plăcut surprins să văd în zilele de sărbătoare, sau după-amiaza, foarte mulți copii, locul de joacă fiind apreciat și de cei care vin din afară. Tot aici vin și mirii cu alaiul de nuntă, să facă fotografii.
Rep.: Probemele sociale sunt ca un pietroi greu atârnat de gâtul primarilor. Mai ales în ultima vreme. Cum vă descurcaţi?
I.T.: Lipsa fondurilor s-a răsfrânt și asupra persoanelor cu handicap și a însoțitorilor acestora. La Urecheni sunt înregistrate 24 de persoane care ar trebui să primească astfel de drepturi bănești. De multe ori i-am mai ajutat personal, sunt oameni cu multe greutăți. Este o problemă destul de gravă. Noi am primit de la Direcția de Finanțe doar 36.000 lei din cei 170.000 lei pe care trebuie să-i încaseze într-un an aceste 24 de persoane. Ca să-i ajutăm, am alocat de la bugetul local 42.000 lei, o sumă mare pentru comuna noastră. De obicei, finanțarea se asigură de la bugetul de stat, dar legea spune că și primăriile au această obligație. Am reușit să alocăm, pentru 5 luni, doar jumătate din indemnizația prevăzută de lege. Am fost în audiență la conducerea Finanțelor Publice Neamț, am făcut nenumărate adrese pentru alocarea sumei necesare. Noi nu mai avem bani, poate va veni o rectificare. Sperăm ca Guvernul României și Ministerul de Finanțe să dea curs solicitărilor primarilor din țară. Personalul primăriei face eforturi să acopere toate nevoile instituției, deși aceasta funcționează cu 16 angajați în minus. Din păcate, nu putem angaja personal cu studii superioare. în prezent avem doi salariați pensionari. Am înțeles că, în scurt timp, ar urma să fie dată o ordonanță sau o lege care să dea drumul la angajări de personal. La Serviciul de Asistență Socială avem nevoie de oameni, fiindcă sunt de gestionat 250 de dosare de ajutoare de încălzire, 150 de alocații complementare, 70-80 dosare de ajutor social. Este o perioadă grea, dar ne-am angajat în multe proiecte și trebuie să le ducem la final. Sper din tot sufletul să realizez toate obiectivele propuse la începutul acestui mandat.
Tina CONDREA