Tratamentele în străinătate- decontate mai rapid

Actualele prevederi referitoare la rambursarea cheltuielilor medicale făcute în alt stat din UE, Spaţiul Economic European sau în Elveţia vor fi modificate, conform prevederilor unui act normativ aflat în dezbatere publică pe site-ul Casei de Asigurări de Sănătate.

Anul trecut, CAS Neamţ a decontat pentru tratamentele nemţenilor în străinătate, pe baza cardului european de sănătate, nu mai puţin de 7 milioane de lei. În această sumă au fost incluse atât intervenţii realizate în regim de urgenţă, cât şi cele efectuate pe baza formularului european. În cursul anului 2014 au fost programaţi la tratamente peste hotare 86 de asiguraţi, cele mai multe solicitări fiind pentru clinici din Franţa, Spania, Germania, Austria şi Irlanda.

În prezent, persoanele asigurate în sistemul de sănătate pot beneficia de îngrijiri medicale atunci când se află într-un alt stat din UE, însă, dacă nu prezintă cardul european de sănătate, acestea trebuie să plătească serviciile de care au parte. Or, procedura de rambursare ulterioară a acestor cheltuieli ar putea fi modificată.

Mai exact, asiguratul este, acum, nevoit să suporte cheltuielile pentru asistenţa medicală dacă nu prezintă cardul european de sănătate, certificatul provizoriu pentru înlocuirea acestuia sau dacă unitatea sanitară de la locul de şedere temporară nu recunoaşte cardul. Potrivit proiectului aflat în dezbatere, pentru a primi banii înapoi, pacientul va trebui să depună o cerere la CAS pentru solicitarea rambursări sumei, la nivelul tarifelor din statul în care a primit îngrijirile medicale sau la nivelul tarifelor din România. Cererea asiguratului trebuie însoţită de o serie de documente justificative, mai cu seamă de documente de plată din care să rezulte că serviciile medicale au fost achitate integral de asigurat, inclusiv data plăţii acestora. Atenţie, însă: documentele vor trebui să fie însoţite de traducerea în limba română, făcută de un traducător autorizat.

“Rambursarea contravalorii asistenţei medicale suportate pentru asiguratul din sistemul de asigurări sociale de sănătate din România se efectuează de către casa de asigurări de sănătate care a întocmit solicitarea de acordare de prevedere bugetară, în lei, în termen de maximum 60 de zile de la data alocării de prevedere bugetară”, se arată în proiectul legislativ.

Or, în prezent, dispoziţiile aplicabile stabilesc faptul că rambursarea se face în cel mult  90 de zile după verificarea şi avizarea cererii de către CNAS, iar dacă cererea de rambursare este respinsă ca nejustificată, acest lucru va fi comunicat asiguratului în cel mult 30 de zile de la data înregistrării solicitării.

Proiectul de act normativ mai prevede, însă, că asiguratul ar putea cere rambursarea direct de la unitatea medicală la care a beneficiat de îngrijiri:

“În situaţia în care legislaţia aplicată de către instituţia de la locul de şedere prevede posibilitatea rambursării contravalorii asistenţei medicale acordate unei persoane asigurate, aceasta poate trimite o cerere de rambursare instituţiei de la locul de şedere. În acest caz, instituţia respectivă rambursează în mod direct acelei persoane contravaloarea asistenţei medicale acordate în limitele şi în condiţiile aplicabile nivelurilor de rambursare prevăzute de legislaţia sa naţională”.

Geanina NICORESCU