* Accesul nemţenilor la propriul dosar electronic de sănătate se poate realiza prin intermediul matricei de securitate care se eliberează de către medici, în baza cardului de sănătate sau a actului de identitate
Guvernul a aprobat în ședința de ieri, prin Hotărâre de Guvern, normele metodologice privind modalitatea de utilizare și completare a Dosarului Electronic de Sănătate (DES) al pacientului, componentă a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate (PIAS).
Dosarul Electronic de Sănătate conține o seriede informații medicale despre pacient, adunate la nivel naţional de la toţi furnizorii de servicii medicale aflați în contract cu Casa de Asigurări de Sănătate, cu care pacientul a intrat în contact.
DES preia datele și informațiile existente în Sistemul Informatic Unic Integrat (SIUI) în ceea ce privește istoricul medical al pacientului, pentru ca medicul care corelează datele să poată lua cele mai bune şi rapide decizii. La aceste date au acces în primul rând proprietarii acestor date, asigurații. Accesul pacienților la propriul dosar electronic de sănătate se poate realiza prin intermediul matricei de securitate care se eliberează pacienților de către medici, în baza cardului de sănătate sau a actului de identitate. În prezent, aproximativ 12.000 dintre asiguraţii din Neamţ nu au intrat în posesia cadrului de sănătate. Documentele se află încă la CAS Neamţ, de unde pot fi ridicate în orice zi lucrătoare.
Inițializarea dosarului electronic de sănătate se realizează de către orice medic care deține o semnătură electronică calificată, înregistrată în SIUI. La inițializarea unui DES, se va încărca din SIUI istoricul medical al pacientului începând cu anul 2010, anul din care există SIUI centralizat.
Trebuie precizat că informațiile stocate în DES respectă cadrul legal în vigoare privind protecția și securitatea datelor cu caracter personal. Dosarul electronic de sănătate conţine “Sumarul de urgență” – accesibil tuturor medicilor în vederea realizării actului medical, fără a fi necesar acordul pacientului, şi “Istoricul medical”, „Antecedente declarate de pacient”, „Documente medicale” și „Date personale” – accesibile medicilor numai cu acordul pacienților.
Medicii au acces la datele și informațiile din DES al pacientului pe baza unui certificat calificat eliberat de un furnizor de servicii de certificare acreditat, certificat înregistrat la casa de asigurări de sănătate. Pacientul poate vedea oricând dacă i-a fost accesat dosarul de sănătate, cine a avut acces și la ce nivel.
Datele, informațiile și procedurile operaționale necesare utilizării și funcționării dosarului electronic de sănătate se vor aproba prin ordin al ministrului sănătății și al președintelui CNAS, cu avizul ministerelor și instituțiilor din sistemul național de apărare, ordine publică și siguranță națională, în termen de 30 de zile de la intrarea în vigoare a Hotărârii de Guvern adoptată ieri.
Utilizarea dosarului electronic de sănătate are drept obiective creșterea calității și eficienței actului medical prin accesul la date și informații medicale relevante într-un timp cât mai scurt, precum și implicarea pacientului în completarea informațiilor privind antecedentele personale, stil de viață și prin consultarea directă a propriilor date medicale.
Implementarea sistemului național ”dosarul electronic de sănătate” reprezintă un pas important pentru integrarea României în strategia e-sanatate a UE și pentru asigurarea sustenabilității financiare a sistemului de sănătate.