„Suntem o mână de oameni în jurul copilului cu dizabilități“

imc 4 *Interviu în exclusivitate cu profesorul de cultură fizică medicală dr. Elena Căciulan, președinta Federației Române a Asociațiilor de Fizioterapie

Președinta Federației Române a Asociațiilor de Fizioterapie, profesor de cultură fizică medicală doctor Elena Căciulan, a susținut recent la Piatra Neamț primul curs de recuperare pediatrică neuromotorie organizat de fizioterapeutul Ilie Onu și de Clinica Pediatrică „Anastasia“ din Piatra Neamț.

Noutățile în domeniu au atras 30 de fizioterapeuți din Moldova, care, timp de trei zile, au învățat tehnici de reeducare neuro-motorie pentru copiii cu infirmitate motorie cerebrală (IMC).

Prof. CFM dr. Elena Căciulan a împărtășit din experiența sa de o viață în domeniul recuperării pediatrice și a format o serie de specialiști care, prin dragostea și pasiunea lor, vor ajuta copiii cu dizabilități neuromotorii să devină ființe normale, iar pe familiile lor să-și recâștige încrederea.

Evoluția acestor copii poate fi îmbunătățită grație unor profesioniști, prin pregătirea lor și prin actualizarea noilor metode de recuperare, așa cum afirmă prof. CFM dr. Elena Căciulan în interviul acordat în exclusivitate ziarului Ceahlăul.

Reporter: Cursul susținut la Piatra Neamț, un eveniment inedit care probabil va crește în perioada următoare, a adus noutăți prețioase în domeniul recuperării pediatrice.

Prof. CFM dr. Elena Căciulan: Cursul acesta de reeducare neuromotorie pediatrică a fost realizat la inițiativa fizioterapeutului Ilie Onu, pentru că este mult mai ușor să aduci formatorul în această parte de Românie și să adunăm tot ce înseamnă fizioterapeuți, kinetoterapeuți, baleofizioterapeuți, fiziokinetoterapeuți care lucrează cu copilul cu dizabilități și care află astfel lucruri noi și o nouă abordare particulară a copilului cu dizabilități. Totodată, acești specialiști au discutat despre integrarea acestor copii în colectivități normale, o cale eficientă pentru o mai bună dezvoltare psihică și fizică a copiilor.

Rep.: Copiii învață prin imitare și atunci modelele care îi pot ajuta cel mai mult sunt copiii normali.

E.C.: Da, pentru că el va prelua gesturile, atitudinile, comportamentele copilului normal și apoi copiii normali îi vor privi pe acești copii ca și egalii lor. Astfel îi pregătim pe viitorii adulți să vadă persoanele cu dizabilități ca pe ființe egale, să-i respecte și să-i trateze ca atare.

*O terapie specială, pentru pacienți speciali

Rep.: Terapia pe care o aduceți la Piatra Neamț se adresează unei categorii de pacienți speciali. Vorbiți-ne despre aceasta.

E.C.: Copilul cu infirmitate motorie cerebrală este copilul cu diagnostic neurologic complex (hemipareză, parapareză, tetrapareză, dipareză spastică), produs de o leziune cerebrală care apare fie în timpul sarcinii, fie în timpul nașterii sau imediat după naștere.

Dacă acest copil cu dizabilități neuromotorii este preluat în tratament imediat, rezultatele sunt semnificative. Pentru că fizioterapia/kinetoterapia poate să-l învețe pe copil mișcarea normală sau cât mai apropiată de normal, iar acest lucru se produce dacă această terapie prin mișcare este începută chiar imediat după naștere.

De exemplu, dacă avem un copil cu paralizie de plex brahial și începem tratamentul la 5 zile după naștere, categoric acest copil va avea șansa să se recupereze și să ducă o viață normală. Spun asta deoarece paralizia de plex brahial se recuperează foarte bine până la vârsta de un an și de aceea în primul an de viață el trebuie să facă kinetoterapie în fiecare zi – rezultatele sunt formidabile! Aceasta o spun din experiența mea.

Rep.: – Este o șansă mult așteptată de familiile care au copii cu astfel de probleme și limpezește cazuri aparent fără ieșire.

E.C.: În general, copilul cu dizabilități are șanse de recuperare, pentru că recuperarea înseamnă o muncă de echipă. Nu doar kinetoterapeutul face recuperarea copilului, este o întreagă echipă interdisciplinară, iar familia este în centru. Suntem o mână de oameni adunați în jurul copilului și al familiei! Mă refer la medicul pediatru, medicul neuropsihiatru, asistentul social, kinetoterapeutul, psihologul, logopedul, ortezistul, cu toții se implică în recuperare, pentru că un copil cu dizabilități neuromotorii are deficiențe multiple pe care fiecare specialist al echipei poate să-l trateze și împreună să obținem și să aducem normalitatea în viața copilului și a familiei lui.

*Familia este co-terapeut în procesul de recuperare

Rep.: Am înțeles că este esențială vârsta copilului, dar spuneți-ne din experiența dumneavoastră dacă ați tratat copii de vârste mai mari și cu ce rezultate.

E.C.: Eu am lucrat într-un centru de reeducare neuromotorie unde copiii ajungeau foarte devreme. În aceste condiții, când terapia se începe de la vârstă fragedă, atunci „nu dai voie dizabilităților“ să se dezvolte – mă refer la scurtarea musculaturii, redori articulare, deviații mari de coloană vertebrală etc. Cu cât copilul este adus mai târziu la terapie, cu atât munca este dificilă și din partea ta ca specialist, dar și din partea familiei.

Cu cât copilului i se aplică tratamentul mai devreme, incluzând kinetoterapie, apareiaje (orteze, atele, verticularizator, dispozitivul „codiță de iepure“ pentru poziția în W), cu cât oferim familiei cât mai multe informații, dar și implicare, pentru că poziționarea copilului se realizează acasă, iar familia este co-terapeut în procesul de recuperare, cu atât recuperarea va fi mai eficientă.

*„Este păcat să nu împărtășim din experiența noastră!“

Rep.: Terapeuții care au venit la Piatra Neamț au învățat de la dumneavoastră tehnici complexe, dar și confecționarea de dispozitive noi în recuperarea pediatrică.

E.C.: Este păcat să nu împărtășim din experiența noastră! Faptul că am lucrat o viață cu copilul cu dizabilități și că am urmat cursuri de educație continuă în țări din Europa cu mare tradiție în reeducarea neuromotorie, consider că este obligația mea să împărtășesc din experiența proprie colegilor mei.

Când am făcut un curs de formare profesională de trei luni la Paris, am cunoscut pe unul dintre cei mai mari reeducatori pentru copilul cu dizabilități neuromotorii – Michele Le Metayer, care a lucrat cu marele neurolog profesorul Tardieu – și la acel curs am învățat că cine știe foarte multe lucruri și nu dăruiește este un om sărac.

Atunci am înțeles că trebuie neapărat să împărtășesc ceea ce am învățat tuturor celor care vor să-și îmbunătățească maniera de abordare a copilului cu dizabilități.

Rep.: Evoluția profesională înseamnă și colaborarea cu ceilalți specialiști?

E.C.: Absolut! Munca noastră este o muncă de echipă, terapeutul nu lucrează singur cu pacientul, chiar dacă de multe ori în cursul terapiei este și psiholog, și logoped, și părinte, dar niciodată nu va substitui competențele specialiștilor amintiți, pentru că apropierea de copil este foarte mare și sunt momente când trebuie să fii lângă el și să-l susții în efortul său de reeducare.

În reeducarea neuromotorie, fizioterapeutul trebuie să privească pacientul ca pe un tot, chiar dacă este afectat doar membrul superior de pildă, el trebuie să fie atent și la poziția trunchiului, bazinului, la masticație, la simetria feței, la prezenta sialoreei etc. Abordarea pacientului trebuie să fie complexă și să nu uităm că fiecare pacient este o individualitate, de aceea nu avem rețete în recuperare. Tratamentul trebuie să fie individualizat, adaptat la starea pacientului, la vârsta lui, la disponibilitatea lui de a lucra în ziua respectivă.

Apropierea de pacient este zilnică și continuă, iar munca în echipă interdisciplinară, împreună cu ceilalți specialiști, încununează eforturile și asigură rezultate pe care le așteptăm și noi, și familia.

Cristina IORDACHE