„A strâns roata şi a luat apa la toată lumea!”

bscap0007

Scandal „pe coloane” la blocul 120 de pe Progresului

* Debitorii erau branşaţi pe coloana veche, însă au fost lăsaţi pe uscat şi bun-platnicii, cele aproape 100 de familii care au apometre separate

* ApaServ nu a primit solicitare de debranşare parţială

* Locatarii se plâng că nimeni nu le reprezintă interesele şi că blocul arată ca după război, dar au rezerve să-şi asume constituirea unei asociaţii

* Un singur locatar are restanţe record de  550 de milioane

 Zarvă mare, ieri, în faţa blocului 120, de pe strada Progresului, din Piatra Neamţ. Cu găleţi în mâini, locatarii supăraţi că au fost lăsaţi, din nou, fără apă la robinete, îşi varsă năduful. Oamenii se consideră nedreptăţiţi de măsura luată de Compania Apa Serv în condiţiile în care blocul are două apometre de bloc şi putea fi sigilat numai robinetul coloanei vechi, unde au rămas branşaţi debitorii. În blocul 120 sunt 100 de garsoniere, însă doar 3 înregistrează o datorie de peste 700 de milioane de lei vechi. Fiind un bloc aşa de mare, s-ar putea constitui într-o asociaţie de proprietari, pentru a nu mai depinde de Asociaţia 112, care are în administrare mai multe blocuri, însă atunci când vine vorba despre asumarea unor responsabilităţi prin constituirea legală a asociaţiei, toată lumea se fereşte. Locatarii, deşi sunt proprietari, nu reuşesc să se mobilizeze pentru a-şi crea un confort pe spaţiul comun. Blocul arată ca după război: geamurile de la casa scării sunt sparte, uşa din fier de la intrarea în bloc a fost furată, pereţii sunt murdari şi scorojiţi şi s-au furat până şi capacele de la canale, iar pe întuneric poate cădea cineva să-şi rupă gâtul. Situaţia nu e de ieri, de azi, aşa încât nu e de mirare că familiile rău-platnice au fost lăsate să acumuleze datorii peste datorii, iar acum, chiar dacă sunt purtate prin procese de recuperare a debitelor, chiar dacă se va ajunge la evacuarea lor, preţul de vânzare a garsonierelor ar fi mult sub valoarea debitelor.

Din cauza celor câţiva debitori s-a ajuns la debranşarea tuturor celor 100 de abonaţi ai Apa Serv din blocul 120, aşa încât s-a pornit scandalul. Nemulţumirea colectivă este că nu a fost luată măsura sistării apei numai pentru rău-platnici, aceştia  fiind rămaşi branşaţi pe coloana veche de furnizare a apei. Pe coloana nouă sunt separate garsonierele care au centrale termice proprii şi plătesc la zi toate utilităţile. Or, Apa Serv a închis ambele vane.

* Debitul, mai mare decât preţul garsonierei

Ion Lazăr, „un fel de şef de scară”, cum s-a autointitulat având în vedere că nu a fost ales decât de o mică parte dintre locatarii care au binevoit să se prezinte la ultima şedinţă de bloc, ne-a relatat că, în vară, când a fost oprită apa tot din cauza datoriilor, cei de la Apa Serv ar fi fost de acord să nu mai pună apometru pe coloana veche:  „Am căzut de acord cu Apa Serv să nu mai pună robinet pe coloana veche, însă l-au rebranşat când ne-au dat drumul la apă. Şi uite-aşa, ăla cu 500 milioane datorie a avut şi el apă.  Avem o garsonieră care are acum 550 de milioane datorii şi nu mai putem recupera banii. Deja proprietarul e dat în judecată de asociaţie, sunt procese peste procese atât cu el, cât şi cu ceilalţi doi proprietari cu debite mari, de peste 100 milioane de lei, dar să fim serioşi… debitul e mai mare decât costul garsonierelor, deci tot noi rămânem cu datoria. Cei de la ApaServ vor să-şi recupereze banii, atâta tot. Sigur, ar trebui ca noi, cei din bloc, să luăm taurul de coarne, să ne zbatem să facem ordine aici, să vedem cum să rebranşăm coloana celor fără datorii, dar… cine îşi asumă responsabilitatea asta? E foarte complicat…”.

* „Ăla cu datorii ne-a luat de la uşă: pleacă de aici, că-ţi dau în cap!!!”

Ad-hoc, oamenii strânşi în faţa blocului au găsit soluţii, cum ar fi facturare individuală pentru fiecare plătitor care are şi apometru la uşă, cum se face şi la celelalte utilităţi.

„Strângem din umeri de un an de zile şi e a treia, a patra oară când ni se ia apa”, a spus Constantin Roman. „De ce nu se duce, dom’le, Apa Serv la robinetul  fiecăruia, să pună sigiliul acolo unde sunt datorii?! M-am dus după apă tocmai la trei blocuri mai încolo şi cu ce sunt eu de vină că vreo doi vecini nu-şi plătesc datoriile? Dar sunt şi multe familii care au copii la şcoală, şi trebuie să se spele, nu?  Nu interesează pe preşedintele de asociaţie că eu stau fără apă. Ne-am dus câţiva locatari la ăla care are peste o sută de milioane vechi de plată şi ne-a luat pe fugă de la uşă, a zis „pleacă de aici, că-ţi dau în cap”. Şi el stă la bar, cu şpriţu, n-are nici o problemă pe conştiinţă, iar noi suferim din cauza lui. Nu-i corect! Eu zic, după mine, aşa, că se pot găsi modalităţi de a nu pedepsi omul bun platnic. Dar nu luaţi apa celui care plăteşte”.

* Apa Serv: „Se poate face debranşare parţială, dar nu am primit astfel de solicitare”…

Reprezentanţii  Companiei Apa Serv ne-au transmis punctul de vedere în acest caz: „Asociaţia de proprietari nr. 112 din care face parte blocul 120 a fost debranşată în data de 18 noimebire pentru debitul restant de 78.297,62 lei, ultima factură achitată fiind din septembrie 2011. Asociaţia a fost notificată în data de 06.11.2013 cu termen de debranşare începând cu data de 13.11.2013, iar în data de 14.11.2013 a fost afişată comunicarea de debranşare cu data  18.11.2013. De la data notificării pâna la data debranşarii s-au înregistrat plăţi în valoare de  976,00 lei şi nu s-a înregistrat nici o solicitare de eşalonare debit restant, amânare debranşare, debranşare parţială. Contractul de furnizarea a serviciilor este încheiat între Compania Judeţeană Apa Serv şi Asociaţia de proprietari 112. Repartizarea consumului/sumelor de plată, încasărilor şi plata către furnizorii de utilităţi este în sarcina conducerii asociaţiei de proprietari. Compania Judeţeană Apa Serv nu cunoaşte distribuţia soldului restant de 78.297,62 lei pe scări/tronsoane .
Din punct de vedere tehnic există posibilitatea debranşării parţiale numai a scărilor care înregistrează debite căte asociaţia de proprietari dar pentru aceasta este nevoie de solicitare scrisă din partea conducerii asociaţiei de proprietari”.

Geanina NICORESCU