Sindicaliștii susțin că planurile-cadrul propuse de Ministerul Educației duc la șomaj

plan educatieSindicaliștii din învățământ resping propunerile formulate de Ministerul Educației privind cele trei planuri cadru pentru elevii claselor V-VIII, supuse dezbaterii publice. Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, reprezentată la Neamț prin președintele Gabriel Ploscă, susține că posibilele restrângeri de activitate care s-ar aplica prin noile planuri-cadru ar conduce la șomaj în învățământul preuniversitar și ar avea repercusiuni negative în educație la clasele V-VIII.

„Federația Sindicatelor Libere din Învățământ, analizând punctele de vedere care au venit de la organizațiile sindicale, au ajuns la concluzia că niciuna dintre variantele propuse nu înseamnă un pas înainte în ceea ce privește reforma curriculară. În aceste condiții, specialiștii MENCS ar trebui să gândească o altă variantă și, înainte ca aceasta să fie operațională, să analizeze dacă există resursa umană calificată pentru aplicarea noilor planuri-cadru, să facă o analiză privind posibilele restrângeri de activitate care pot conduce la șomaj, să demareze programe de conversie profesională pentru recalificarea resursei umane existente în sistemul de învățământ preuniversitar în vederea asigurării resursei umane necesare implementării noilor planuri-cadru. Nu în ultimul rând, cei de la Minister să facă un studiu în ceea ce privește impactul aplicării acestei noi variante de planuri-cadru asupra nivelului pregătirii elevilor din perspectiva atingerii celor opt competențe cheie stabilite prin Legea Educației Naționale în vigoare și prin documentele europene“, se arată în adresa FSLI înaintată Ministerului Educației, săptămâna trecută.

* Pregătire pentru evaluarea națională în loc de limba latină

La Ministerul Educației au fost trimise, zilele trecute, și propunerile venite din partea unităților școlare din județul Neamț, după ce au fost dezbătute public propunerile de plan-cadru pentru clasele V-VIII. Astfel, la nivelul unităților școlare și al centrelor de dezbatere organizate la Piatra Neamț, Roman, Târgu Neamț, Bicaz, cele peste 3.200 de cadre didactice prezente au propus o serie de îmbunătățiri la planul cadru propus. Potrivit raportului înaintat de Inspectoratul Școlar Județean Neamț către Ministerul Educației, cadrele didactice din județ pledează, la unison, pentru formularea unor alternative reale, în urma revizuirii propunerilor de plan-cadru. Una dintre acestea se referă la creșterea numărului de ore de limba și literatura română de la 4 ore la 5 ore pe săptămână. Potrivit dascălilor, este necesară introducerea, în aria curriculară limbă și comunicare a unui opțional de lectură destinat activităților de înțelegere de text / opțional de literatură universală / literatură pentru copii la clasele V-VIII. Dascălii susțin și înlocuirea orei de limba latină de la clasa a VIII-a cu o oră de pregătire pentru evaluarea națională, elaborarea unei alte variante de plan-cadru în care să fie menținute orele de limba și literatura română de la clasa a V-a (5 ore) și limba latină de la clasa a VIII-a (1 oră). Unii profesori au propus și înlocuirea orelor de educație economică cu ore de istorie și geografie. La unison, profesorii au cerut adaptarea metodologiei de elaborare a disciplinelor opționale la resursele financiare ale sistemului, alocarea de fonduri pentru susținerea proceselor de inovare curriculară, formarea și normarea cadrelor didactice care vor preda discipline opționale în manieră integrată, păstrarea actualului plan-cadru.

Argumentele aduse de dascăli: apariția unor disfuncții în realizarea încadrării la nivelul școlilor dacă s-ar aproba vreuna dintre variantele propuse de Minister, faptul că studiul fizicii și al chimiei nu ar putea începe la clasa a V-a, deoarece elevii nu ar avea suficiente cunoștințe de matematică, care să le faciliteze învățarea conținuturilor specifice, iar școlile nu dispun de resurse necesare studiului chimiei la clasa a V-a.

„Profilul de formare al absolventului de gimnaziu se bazează pe 8 competențe-cheie; prin parcurgerea modulelor de la educație tehnologică începând cu clasa a V-a și până în clasa a VIII-a, elevii își formează 6 din cele 8 competențe-cheie.  În orele de educație tehnologică, elevii învață mai multe lucruri practice, sunt informați asupra domeniului tehnologic pentru a putea alege în cunoștință de cauză filiera tehnologică și pregătiți pentru meseriile cerute pe piața muncii. La ora actuală disciplina educație tehnologică este predată din perspectiva unui învățământ interdisciplinar, centrat pe elev, de profesori care au dobândit mai multe specializări“, se mai arată în Informarea privind dezbaterile variantelor de plan-cadru, semnată de inspectorul școlar general Viorel Stan, din cadrul ISJ Neamț.

Geanina NICORESCU