Serviciile funerare vor fi prestate numai de cei cu diplomă

funerare* Se impune formarea în profesia de autopsier tanatopractor * Prestatorii de servicii funerare vor avea angajat un autopsier tanatopractor și vor realiza îmbălsămări și servicii de estetică mortuară * Activitatea, fiind una cu risc, va trebui autorizată de către Direcția de Sănătate Publică Neamț

Un act normativ propus de Ministerul Sănătății s-a concentrat pe stabilirea normelor pentru serviciile funerare, criteriile profesionale pentru prestatorii de servicii funerare, norme privind înhumarea, transportul și deshumarea, cimitirele și crematoriile umane. Cu alte cuvinte, vor fi legiferate condițiile în care morții vor fi autopsiați și îmbălsămați atât în sistemul de stat, cât și în sistemul privat.

Prestatorii de servicii funerare vor fi avizați de consiliile locale din punct de vedere al capacității financiare și profesionale.

Întrucât prestatorii de servicii funerare vor avea angajat un autopsier-tanatopractor și vor realiza îmbălsămări si servicii de estetică mortuară, spațiile în care își desfășoară activitatea trebuie să îndeplinească condiții igienico-sanitare bine definite, iar activitatea, fiind una cu risc, trebuie autorizată de către direcțiile de sănătate publică județene.

Nemțenii trebuie să știe că, pentru alinierea la standardele de performanță practicate în statele europene în ceea ce privește serviciile funerare, Ministerul Sănătății a optat pentru un program de formare profesională unitar, care să poată include în competențele profesionale cunoștințe teoretice și practice care să permită abordarea oricărui caz de deces: atât cele simple, care necesită doar îmbălsămare, cât și cele complexe, care solicită refacerea corpului și estetica mortuară, iar diploma obținută să permită practica autopsiei și tanatopraxiei atât în sistemul de stat (unități sanitare și medico-legale), cât și în sistemul privat (servicii funerare). Astfel, s-a stabilit ca formarea profesională să cuprindă atât module teoretice, cât și module practice, să se desfășoare în organizarea Școlii Naționale de Sănătate Publică, Management și Perfecționare în Domeniul Sanitar (SNSPMPDS), iar diploma să certifice formarea în profesia de autopsier –tanatopractor. Actualmente, programul de formare pentru ocupația de autopsier cuprinde un curs de calificare care se desfășoară la Institutele de Medicină Legală, fără a include o parte teoretică.

SNSPMPDS va încheia parteneriate cu formatori acreditați în sistemul sanitar. Curriculele de pregătire și modul de organizare a programelor de formare și de examinare vor fi aprobate prin Ordin comun al ministrului sănătății și ministrului afacerilor interne.

Autopsierii formați până în prezent vor completa pregătirea pe care o au în termen de 3 ani, astfel încât să aibă un nivel de competență similar cu cel al autopsier-tanatopractorilor formați conform noilor norme.

„În scopul prevenirii și combaterii muncii nedeclarate sau subdeclarate, precum și a conflictului de interese stipulat în art. 23 alin. 2 și alin. 3 din Legea nr. 102/2014, s-a considerat, de comun acord cu asociația de profil, că prevederea angajării cu normă întreagă a unui autopsier-tanatopractor de către prestatorii de servicii funerare, ar fi soluția optimă“, subliniază normativul supus dezbaterii publice.

*„Rezultă un număr de 3 angajați necesari pentru efectuarea transportului decedaților“

Oficialii ministerului s-au gândit și la sănătatea celor care cară sicriele. „În temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului Nr. 1051/2006 privind cerințele minime de securitate și sănătate pentru manipularea manuală a maselor care prezintă riscuri pentru lucrători, în special de afecțiuni dorsolombare, s-a calculat un număr minim de 3 persoane angajate, cu atribuții în efectuarea transportului decedatului, întrucât, conform dispozițiilor actului normativ, pentru o persoană cu vârsta cuprinsă între 19 și 45 de ani se prevede ridicarea și purtarea frecventă a unei greutăți de maxim 30 kg. Ținând cont că greutatea medie a unui adult este de 70 de kg, iar a unui sicriu de 30 kg, rezultă un număr de 3 angajați necesari pentru efectuarea transportului decedaților.

*Personal de la medicină legală cu firme de pompe funebre

La momentul actual nu există un standard ocupațional și un program de formare pentru ocupația de îmbălsămător. Majoritatea îmbălsămărilor sunt realizate în unitățile sanitare în care se  produce decesul sau în unitățile medico-legale, după efectuarea autopsiei. Îmbălsămările realizate în afara cazurilor menționate sunt realizate de autopsieri angajați în serviciile de anatomie patologică sau medico-legale și, în mai mică măsură, de personal necalificat.

Autopsierii care lucrează în prezent în serviciile de anatomie-patologică sau în cele de medicină legală au un program de lucru de 6 ore, astfel încât, unii dintre ei prestează activități de îmbălsămare în afara orelor de program, plătind contribuții la sistemul de asigurări sociale, de sănătate și impozit pentru două ore/zi.

„Parte din personalul serviciilor de prosectură din spitale sau serviciile medico-legale, deține firme de pompe funebre, influențând rudele persoanelor decedate în alegerea prestatorului de servicii funerare.

Din acest motiv, la art. 23 din Legea nr. 102/2014 se impun interdicții cu privire la funcționarea spațiilor pentru servicii funerare, influențarea rudelor în alegerea prestatorului de servicii funerare, ori publicitatea pentru aceste firme. Însă, Legea nu prevede modalități concrete de

evitare a conflictului de interese și nici sancționarea încălcării acestor interdicții“, subliniază proiectul legislativ supus dezbaterii publice.

O brățară cu datele de identificare ale firmei de pompe funebre care a acordat îngrijirile mortuare și serviciile de tanatopraxie se aplică pe mâna dreaptă a decedatului pentru identificarea prestatorului de servicii funerare în cazul unor plângeri ulterioare și pentru responsabilizarea acestuia.

Geanina NICORESCU