Service-uri auto amendate de OPC

ALLComisarii pentru protecţia consumatorilor din Neamţ au verificat, în ultima lună, în ce măsură sunt respectate în service-urile auto prevederile legale privind protecţia clienţilor. Astfel de controale s-au derulat, simultan, în toată ţara, iar din 586 operatori economici verificaţi 335 au fost depistaţi cu abateri de la prevederile legale, reprezentând   57,2% din cei controlaţi. Pentru abaterile constatate s-au aplicat amenzi, dar şi avertismente cu termene de remediere. La o parte din operatori s-a dispus măsura opririi temporare a activităţii. În judeţul Neamţ au fost verificate 13 service-uri auto, constatându-se abateri la 9 dintre acestea pentru care s-a dispus termen de remediere a deficienţelor constatate. Au fost aplicate 3 amenzi contravenţionale în valoare de 6000 lei şi 6 avertismente.

* Preţuri neafişate

În privinţa modului în care operatorii economici respectă prevederile legale, astfel încât produsul să fie sigur şi să nu pună în pericol viaţa sau sănătatea utilizatorilor, comisarii pentru protecţia consumatorilor din Neamţ au depistat faptul că 8 service-uri nu au afişate preţurile. Alte abateri se referă la lipsa afişării plachetei TELCONS şi a afişelor privind orarul de funcţionare. În ce priveste prestarea de servicii astfel încât produsul să fie sigur şi să nu pună în pericol viaţa sau sănătatea utilizatorilor, s-a constatat că toţi operatorii verificaţi utilizează manuale de reparaţii elaborate de producători, programe soft specifice, precum şi echipamente şi tehnologii specifice lucrărilor de reparaţii şi /sau de reglare care fac obiectul autorizării RAR. Personalul angajat are obligatoriu pregătirea necesară, lucru testat de Registrul Auto Român printr-un certificat de atestare a capacităţii profesionale.

În perioada 1 ianuarie 2014- 7 noiembrie 2014, la nivel naţional s-au înregistrat 116 reclamaţii privind service-urile auto din care 80 întemeiate şi 36 neîntemeiate. Pentru a nu avea probleme cu maşina sau cu documentele eliberate după ce o scoateţi din service, comisarii pentru protecţia consumatorilor vă recomandă ca înainte de a lăsa autoturismul într-un SERVICE asiguraţi-vă că acesta funcţionează legal şi este autorizat de RAR pentru această activitate. Nu uitaţi că preţurile sunt libere: ele pot varia de la o societate la alta. Service-urile care au personal deosebit de calificat şi au o dotare tehnică specială, deosebită pentru reparaţii pot să practice tarife mai mari.

„Informaţi-vă în prealabil asupra tarifelor înainte de a lăsa autoturismul şi nu ezitaţi să solicitaţi şi un deviz estimativ al intervenţiei. Service-urile sunt obligate să afişeze preţurile cu TVA într-o manieră vizibilă şi lizibilă în zona de recepţie a clientelei şi să precizeze modul de calcul utilizat (ora fizică sau baremurile de timp/oră tehnologică pentru reparaţii furnizate de producător). Service-ul este obligat să furnizeze o factură, care este emisă în dublu exemplar, originalul fiind remis clientului însoţit de chitanţă (formularul fiscal) sau chitanţă eliberată de POS (la plata cu card)”, a subliniat ing. Natalia Hruşcă, şefa Comisariatului pentru Protecţia Consumatorilor din Neamţ.

* „Note de comandă” necompletate corespunzător

„În ce priveşte respectarea condiţiilor prescrise sau declarate, precum şi clauzele prevăzute în contracte s-a constatat că, la recomandarea RAR, operatorii economici deschid la intrarea autoturismelor în service “note de comandă” sau “comandă de reparaţii” în care sunt înregistrate defectele diagnosticate şi lucrările convenite cu consumatorul pentru a fi executate. Verificarile au evidenţiat faptul că aceste formulare nu sunt întotdeauna completate la toate rubricile (număr de km la bord, starea fizica a autoturismelor la intrarea în service, timpii de execuţie pe operaţii, materiale /piese utilizate, termen de execuţie prestaţie). Nerespectarea celor declarate sau prescrise ( uneori generatoare de nemulţumiri din partea consumatorilor ulterioare prestaţiei executate de operatori economici) constituie abateri pe care legislaţia le sancţionează”, a mai spus şefa CPC Neamţ.

Ca regulă generală, jurisprudenţa limitează responsabilitatea SERVICE-ului la ceea ce este previzibil de a se găsi într-un autoturism la interior: haine, hărţi, bagaje, scule…şi nu obiecte de valoare ca bijuterii, blănuri sau aparate hi-fi, video. În astfel de situaţie este prudent să nu lăsaţi obiecte personale, sau dacă nu puteţi face altfel, preveniţi unitatea service. Service-ul are obligaţia să vă restituie piesele înlocuite, cu excepţia acelora care sunt utilizate la reparaţie pe perioada garanţiei.

Geanina NICORESCU