Se înființează Centrul de soluționare alternativă a litigiilor din sistemul bancar  

Potrivit unei ordonanțe de guvern adoptate în urmă cu două zile, a fost introdusă, în legislație, prevederile UE privind soluționarea alternativă a litigiilor în vederea protecției consumatorilor.

Directiva europeană a fost elaborată în scopul depășirii diferențelor între statele membre în ceea ce privește sistemele de soluționare a reclamațiilor, atât în ceea ce privește sectoarele acoperite de acestea, cât și calitatea procedurilor. Directiva urmărește să asigure un nivel înalt de protecție a consumatorilor și o bună funcționare a pieței interne prin garantarea faptului că reclamațiile împotriva comercianților pot fi prezentate de către consumatori, în mod voluntar, unor entități care aplică proceduri de soluționare alternativă a litigiilor.

Astfel, se înființează, în cadrul Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor, o structură responsabilă cu derularea procedurilor SAL, în subordinea Înaltului Funcționar Public, pentru a se asigura stabilitatea și continuitatea acestei structuri. Această structură este imparțială și își desfășoară activitatea independent de activitățile de supraveghere și control piață. Pentru domeniul bancar se înființează, la nivelul ANPC, Centrul de soluționare alternativă a litigiilor din sistemul bancar, iar activitatea acestui centru este coordonată de un Colegiu de Coordonare.

Directiva impune statelor membre să faciliteze accesul consumatorilor la proceduri de soluționare alternativă a litigiilor (denumite „proceduri SAL“) în cazul litigiilor naționale și al celor transfrontaliere care se referă la obligațiile contractuale prevăzute în contractele de vânzări sau în contractele de prestări de servicii din toate sectoarele comerciale. Pentru ca procedura SAL să fie disponibilă și ușor accesibilă, la nivel european se va institui un instrument on line, platforma SOL, care va fi un site interactiv, gratuit și disponibil în toate limbile oficiale ale instituțiilor Uniunii Europene. Aceasta platformă va furniza un formular de reclamație care va fi completat și transmis online de către reclamant și va informa partea pârâtă în legătură cu reclamația depusă, dar va și identifica instituțiile abilitate.

G.N.