Scandal în şedinţa CJ pe transportul care ”calcă” legea

Ieri, aleşii judeţului întruniţi în ultima şedinţă din an, au discutat preţ de o oră pe tot felul de amendamente referitoare la traseele şi numărul de locuri din mijloacele de transport pentru Troleibuzul, societate subordonată  Consiliului Judeţean Neamţ. Discuţiile au început încă de la cel de-al doilea proiect, prin care se încerca aprobarea regulamentului şi caietului de sarcini al serviciului de transport public judeţean prin curse regulate, şi a programului pentru perioada 2013- 2019. Mai mulţi consilieri au cerut modificarea unor trasee, dar şi revenirea la un traseu care ar fi fost valabil timp de patru ani, dar care, de fapt, potrivit primarului din comuna traversată de acel traseu, nu a funcţionat niciodată şi încălca şi prevederile legale.

Mai întâi comisia de industrie şi servicii publice a venit cu o serie de amendamente, dând avizul favorabil cu trei voturi pentru şi două abţineri, după ce s-au anunţat propunerile. Şi Dan Manoliu din Comisia juridică a venit cu un amendament referitor la un traseu din zona Romanului pe care se cerea creşterea numărului de locuri în mijloacele de transport de la 10 la 23, pentru că e vorba în primul rând despre copiii care trebuie să ajungă la şcoală şi despre localnicii care trebuie să ajungă la serviciu. Preşedintele Comisiei juridice, Neculai Puşcaşu a remarcat imediat: „Şi se ajunge la schimbarea operatorului, pentru că ăia nu au maşini cu atâtea locuri. Aici e dedesubtul, aici e interesul şi miza!”.

Consilierul Constantin Iacoban a  confirmat faptul că se ajunge la schimbarea transportatorului, dacă acesta nu are în dotare maşini care să corespundă cerinţei cu numărul de locuri.

Iulia Şerban a fost prima care s-a sesizat că unul dintre amendamente nu respectă legislaţia transporturilor „În situaţia de faţă în care programul de transport aşa cum este propus ca proiect este aprobat, avem specialişti aici de faţă din Consiliul Judeţean, este avizat, avem un specialist în transporturi care ştie toată lumea că este domnul vicepreşedinte Farcaş, care a lucrat în domeniu şi cunoaşte foarte bine situaţia, eu observ ca se încearcă prin acest amendament încălcarea gravă a legii? Traseul acesta nu s-a executat niciodată şi există reclamaţii în legătură cu el, părerea mea este că acest amendament nu trebuie să treacă!”. Şi alţi consilieri au citat articole de lege care arătau că acel traseu se suprapunea pe o porţiune mai mare de 50% cu un altul, intens circulat şi din acest motiv nu putea fi aprobat, fiind ilegal.

Spiritele s-au încins din ce în ce mai tare ajungându-se la declaraţii tari legate de interesele existente atât la nivel central, cât şi la nivel local. Gheorghe Vasiloiu, consilierul cu cea mai mare experienţă în transporturi a adus în discuţie faptul că se ajunge de la un program stabilit pentru 3 ani, care şi aşa era prea mult, la unul pentru şase ani: „Este un ordin de ministru care încalcă legea. Traseele se fac după interese! Să vă mai spun că s-au licitat trasee la nişte cifre astronomice, la 50 de euro pe zi, după care s-a revenit pe alte sume, cu aceiaşi transportatori”.

Legea prevede pentru transportul extra-urban ca fiecare călător să aibă un loc pe scaun, aşa încât, acei transportatori care nu pot acoperi această cerinţă vor fi eliminaţi de competiţie.

După ce s-au mai aruncat tot felul de acuzaţii referitoare la interese,fără a se nominaliza vreun transportator sau vreun consilier judeţean, preşedintele CJ Neamţ, Culiţă Tărâţă a concluzionat că atât hotărârea referitoare la caietul de sarcini, cât şi cea de atribuire directă a transportului local către societatea Troleibuzul trebuie să fie amânate pentru prima săptămână din ianuarie anul viitor, ca să nu se ia decizii pripite. Între timp, managerul Troleibuzul trebuie să prezinte un raport detaliat din care să reiasă inclusiv modul în care s-au economisit 3,5 miliarde de lei vechi, după ce s-a renunţat la contractele de pază, la cele de asigurări pentru clădiri şi maşini, dar s-au găsit alţi furnizori pentru piesele de schimb.