Sanitas explică sanitarilor ce sunt voucherele de vacanţă

Voucherele de vacanţă reprezintă bonuri de valoare, emise de unităţile autorizate de Ministerul Finanţelor Publice şi acordate persoanelor angajate prin încheierea unui contract individual de muncă. Reprezentanţii Federaţiei Sanitas a emis un comunicat de presă prin intermediul căruia doreşte să-i lămurească pe sindicalişti cât valorează aceste tichete şi care este diferenţa între a fi astfel răsplătit de angajatorul privat şi de stat.

“În cazul angajaţilor din sistemul public, se vor acorda doar vouchere, nu şi bani sau prime. În cazul angajaţilor din sistemul privat, rămâne la latitudinea angajatorului dacă acordă prime sau vouchere de vacanţă, cu ocazia plecării salariatului în concediul de odihnă, în funcţie de sumele prevăzute în bugetele de venituri şi cheltuieli aprobate. Acordarea primelor sau voucherelor de vacanţă va fi stabilită de comun acord cu sindicatele şi va fi menţionată în mod obligatoriu în contractele colective de muncă aplicabile la nivel de unitate. Salariaţii pot primi vouchere de vacanţă, o singură dată pe an, în limita a 6 salarii de bază minime brute pe ţară garantate în plată. În acest moment, salariul minim pe economie este stabilit la 1.050 de lei lunar”, subliniază reprezentanţii Federaţiei Sanitas. Voucherele de vacanţă sunt integral suportate de către angajator, respective pentru sectorul bugetar: în limitele sumelor prevăzute cu această destinaţie în bugetul de stat sau, după caz, în bugetele locale, pentru sectorul privat: în limitele sumelor prevăzute cu această destinaţie în bugetul de venituri şi cheltuieli aprobat. Sumele corespunzătoare voucherelor acordate de către angajator sunt deductibile la calculul impozitului pe profit. Potrivit noilor reglementări, pot fi acordate vouchere de vacanţă atât pe suport hârtie, cât şi pe suport electronic, deciziece va putea fi luată de către angajatori împreună cu organizaţiile sindicale sau cu reprezentanţii beneficiarilor.

Beneficiarii pot utiliza voucherele de vacanţă pe baza actului de identitate. Este interzisă comercializarea voucherelor de vacanţă în schimbul unor sume de bani şi/sau altor bunuri/servicii. În cazul personalului contractual şi funcţionarilor publici din instituţiile bugetare, regulile de acordare a voucherelor de vacanţă se stabilesc potrivit prevederilor în vigoare.

“Pentru instituţiile publice, voucherele de vacanţă se acordă în limita sumelor prevăzute cu această destinaţie în bugetul de stat sau, după caz, în bugetele locale. Dat fiind că bugetele din 2015 nu au luat în calcul acest aspect, bugetarii nu pot beneficia în 2015 de această facilitate. Valoarea voucherelor de vacanţă emise pe suport hârtie, respectiv electronic, nu poate depăşi într-un an calendaristic contravaloarea a 6 salarii de bază minime brute pe ţară garantate în plată pentru fiecare salariat. Potrivit normelor de aplicare, voucherul de vacanţă are o perioadă de valabilitate de un an de la data emiterii atât pe suport hârtie, cât şi pe suport electronic, cu precizarea însă că perioada de valabilitate a suportului electronic nu este limitată la un an. Costurile determinate de imprimarea voucherelor de vacanţă pe suport hârtie, respectiv costul suportului electronic pe acestea, precum şi costurile emiterii lor, se suportă de către angajatori. Beneficiarii au dreptul să îşi aleagă unitatea de la care achiziţionează servicii turistice, însă numai dintre cele afiliate care deţin licenţă de turism sau certificat de clasificare emise de Autoritatea Naţională pentru Turism. Pe site-ul acestei instituţii va fi postată lista unităţilor turistice autorizate”, mai precizează conducerea Sanitas.

Potrivit acesteia, suportul electronic pe care sunt stocate voucherele de vacanţă poate fi alimentat exclusiv cu valoarea nominală a acestora. Este interzis ca suportul electronic pe care sunt stocate voucherele de vacanţă să permită retragerea de numerar sau plăţi către alte unităţi decât cele afiliate, conform legii.

Voucherele de vacanţă pe suport electronic care sunt transferate primele către beneficiari de către unităţile emitente vor fi utilizate cu prioritate, în baza principiului “primul intrat-primul ieşit“ (first-in – first-out). Sistemul pe suport electronic trebuie să permită accesul la informaţiile privind utilizarea şi soldul valorii nominale a voucherelor transferate beneficiarilor.  Angajatorii sunt obligaţi să înştiinţeze beneficiarii cu privire la data alimentării şi valoarea voucherelor de vacanţă transferate pe suport electronic

Geanina NICORESCU