„Promoție“ pentru fraierii care mușcă momeala!

opc-promotioi*Comisarii Protecției Consumatorilor din Neamț au dat amenzi de 5.000 de lei comercianților care s-au crezut șmecheri

Comisarii pentru protecția consumatorilor din Neamț au desfășurat o acțiune de verificare a respectării prevederilor legale în cadrul vânzărilor cu preț redus, de felul soldare, lichidare ori promoționale.

Au fost cuprinși în acțiunea de verificare 16 operatori economici având calitatea de vânzători, constatându-se abateri de la prevederile legale la 10 dintre aceștia. S-au aplicat 8 avertismente și două amenzi contravenționale în valoare totală de 5.000 lei.

„Toți operatorii economici verificați practicau vânzări cu preț redus din categoria vânzărilor promoționale. Referitor la respectarea obligațiilor ce le revin în această situație, au fost identificate următoarele abateri: la 3 operatori economici se comercializau produse congelate – pizza, rulouri foietaj, chiftele, file pui, nuggets pui, tortilla umplută, șnițel legume, crochete – în vitrine frigorifice având mesajul «Promoție» pe o banderolă de culoare roșie care înconjura vitrinele, atât la partea superioară, cât și la cea inferioară, fără precizarea perioadei promoției și a prețurilor vechi, barate, alături de prețurile noi; în două cazuri se comercializau motoferăstraie și motocoase Husqvarna și Stihl având reduceri de preț, dar fără afișarea perioadei promoției sau a sintagmei «În limita stocului disponibil» și fără menționarea prețului vechi al acestor produse. Alți 3 operatori economici, care aveau produse textile expuse în vederea comercializării, nu afișau perioada promoției sau sintagma «În limita stocului disponibil». Referitor la respectarea regulilor de fixare a prețurilor, au fost identificate următoarele abateri: se comercializau confecții textile, prezentate ca având prețuri promoționale, dar în realitate prețurile fuseseră reduse în 2015, deci conform prevederilor art. 33 din OG 99/ 2000 acestea nu mai trebuiau să fie considerate „prețuri reduse“, nefiind reduse în ultimele 30 zile anterior debutului campaniei promoțional; se comercializa și încălțăminte de vară redusă cu 20-50%, fără afișarea prețului nou, consumatorii fiind informați că prețul redus va fi calculat la casă“, a declarat comisarul șef Alexandru Hodrilă, abia numit interimar la conducerea Comisariatului pentru Protecția Consumatorilor din Neamț în locului lui Vlad Ciurea, acesta din urmă înscăunat subprefect de Neamț.

Pentru a nu mai fi luați drept naivi, consumatorii sunt puși la curent de CPC Neamț cu privire la unele reguli privind comercializarea produselor la preț redus. Astfel, nemțenii trebuie să știe că orice vânzare cu preț redus, indiferent de tip (de soldare, de lichidare, promoționala etc.) trebuie să fie însoțită sau precedată de publicitate și anunțată sub denumirea ei („soldare/soldări/solduri“, „lichidare“, „promoții“ etc.), însoțită de data de debut și de durata acesteia; să știe că, în cazul în care oferta este deja în derulare, consumatorii trebuie să fie informați cu privire la valabilitatea reducerii sau că oferta este valabilă numai „în limita stocului disponibil“; să verifice dacă oferta mai este valabilă în momentul respectiv; să verifice dacă reducerea de prețuri anunțată este identică cu cea reală (la cititoarele de cod de bare din cadrul marilor magazine sau direct la casă, dacă prețul afișat este cel facturat).

La achiziționarea pachetelor promoționale de tipul „3 la preț de 2“, trebuie să verifice prețul individual al produselor, care trebuie să existe în mod obligatoriu la vânzare, pentru a-l putea compara cu prețul pachetului promoțional. Nu în ultimul rând, cumpărătorul să solicite informații suplimentare atunci când are nelămuriri privind orice campanie publicitară făcută prin orice mijloace – în cadrul magazinului, prin afișe sau pliante, prin anunțuri pe site.

Geanina NICORESCU